زمین لرزه، پناهندگان و بشار اسد؛ کلید‌ واژه‎های رقابت انتخاباتی در ترکیه

9:33 - 10 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۹۲۰
زمین لرزه، پناهندگان و بشار اسد؛ کلید‌ واژه‎های رقابت انتخاباتی در ترکیه
اقتصاد، سیاست خارجی و پناهندگان دغدغه اصلی رای دهندگان هستند و تصور اینکه اردوغان در دو مورد اول بتواند آرای مردم ترکیه را به دست آورد دشوار است.

خبرگزاری میزان - بر اساس نظرسنجی «المانیتور - پریمیس»، رقابت بین «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور فعلی ترکیه و «کمال قلیچدار اوغلو» رقیبش و رئیس مخالفان دولت ترکیه بسیار نزدیک است.

اقتصاد، فساد، سیاست خارجی و پناهندگان دغدغه اصلی رای دهندگان هستند و تصور اینکه اردوغان در دو مورد اول آرا را به دست آورد دشوار است. 

«مصطفی سونمز»، کارشناس اقتصادی، می‎گوید: بحران اقتصادی از جمله تورم سرسام آور، افزایش قیمت مواد غذایی و انرژی و همچنین بیکاری بالا را پیگیری کرده است.

یک دیپلمات ارشد سابق در ترکیه، معتقد است که آنچه اکنون مشکل جاری است، در صورت عدم تغییر در سیاست مالی یا پولی، به بحران تراز پرداخت‌ها تبدیل می‌شود.

در حالی که اقتصاد ترکیه تحت نظارت اردوغان قرار گرفته است، همچنین مشخص نیست که «قیلیچدار اوغلو» با حمایت خود از بازگشت به اقتصاد ارتدکس رای دهندگان را مجذوب خود کرده است. 

«جیمز جفری»، که به عنوان فرستاده ویژه ریاست جمهوری ترکیه برای ائتلاف جهانی برای مقابله با داعش فعالیت می‌کرد، گفت: برخی «قلیچدار اوغلو» را بی‌تجربه و دست‌کم برخی ضعیف می‌دانند و بعید است که ائتلاف شش حزبی او بتواند یک دولت قوی ایجاد کند.

تاثیر توافق با سوریه بر انتخابات

«اردوغان» و «قلیچدار اوغلو» هر دو در اصل موافق هستند که به نفع ترکیه است که با «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه توافق کنند تا بازگشت ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری حاضر در ترکیه به کشورشان را تسهیل کنند.

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، سال‌هاست که بر «اسد» و «اردوغان» فشار می‌آورد تا اختلافات را کاهش داده و دیدار‌های مقامات روسیه، ترکیه و سوریه اخیراً مورد توجه قرار گرفته است.

«اسد» اصرار دارد که «اردوغان» اولین حرکت را با پایان دادن به اشغال شمال سوریه توسط نیرو‌های نیابتی ترکیه و ترکیه انجام دهد. 

دست‌کم در حال حاضر، تمایل «اردوغان» به این موضوع عمدتاً ناشی از انتخابات است. او امیدوار است که چرخش در دیپلماسی جهانی، از جمله کمک به میانجی‌گری ابتکار غلات دریای سیاه روسیه و اوکراین در سال گذشته، رای‌دهندگان را متقاعد کند که او کسی است که در مورد بازگشت آوارگان سوری مذاکره می‌کند، موضوع آوارگانی که اقتصاد ترکیه را تحت فشار قرار داده است. 

تاثیر زمین لرزه ویرانگر ترکیه

اگر «اردوغان» در انتخاباتی که به نظر می‌رسد بسیار نزدیک است شکست بخورد، برداشت در اینجا این است که او نتوانسته از بحران ناشی از زمین لرزه‌های ویرانگری که در فوریه ترکیه و سوریه را لرزاند، جان سالم به در ببرد.

زمان وقوع زمین لرزه، که تنها سه ماه قبل از انتخابات نزدیک رخ داد، بدترین زمان ممکن برای «اردوغان» به حساب آمد.

علاوه بر این، این زمین لرزه حوزه انتخابیه اصلی «اردوغان» را لرزاند. در میان ۱۰ استان ترکیه که بیشترین آسیب را دیده‌اند، هفت استان (ادیامان، مالاتیا، کیلیس، غازیانتپ، قهرمان مرعش، عثمانیه، سانلیورفا) از سوی شهرداران حزب عدالت و توسعه اردوغان (AKP) کنترل می‌شوند. استان دیاربکر از سوی یک متولی منصوب شده دولت کنترل می‌شود و تنها دو استان (آدانا و هاتای) توسط مخالفان دولت اداره می‌شود.

سازمان ملل خسارت ناشی از این زمین لرزه‌ها را بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده است. بیش از ۵۰ هزار نفر در این زمین لرزه‌ها کشته شدند؛ یک و نیم میلیون نفر در سرپناه موقت اسکان داده شده و دو میلیون نفر آواره شده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *