رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی سیاست خارجی رقیب اردوغان/ دیدگاه قلیچدار اوغلو درباره موضوعات بین‌المللی چگونه است؟

11:59 - 06 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۳۵۹
بررسی سیاست خارجی رقیب اردوغان/ دیدگاه قلیچدار اوغلو درباره موضوعات بین‌المللی چگونه است؟
کارشناسان معتقدند اصرار رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای راضی کردن آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو نوید خوبی برای منطقه نخواهد داشت.

خبرگزاری میزان - ناظران مسائل ترکیه معتقدند امسال و در ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) یا به احتمال زیاد دو هفته بعد، در دور دوم رای گیری، اردوغان ممکن است قدرت را از دست بدهد.

این انتخابات نزدیک‌ترین رقابتی است که این کشور در ۲۲ سال اخیر به خود دیده است. 

خیلی چیز‌ها در این کشور تغییر کرده است. اگر اردوغان شکست بخورد، مسائلی مانند تورم و هزینه‌های زندگی عامل اصلی این موضوع به حساب می‌آیند.

همانند سال ۲۰۱۶، جهان غرب امروز یک تماشاگر بی‌طرف در انتخابات ترکیه نیست. برخورد‌های اردوغان با سران غربی، دست کم، پر جنب و جوش بوده است. 

تنش میان اردوغان و مقامات غربی

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا گفته بود که رئیس جمهور ترکیه باید بهایی بپردازد.

به گفته وی، آنچه که فکر می‌کنم ما باید انجام دهیم این است که اکنون رویکرد بسیار متفاوتی نسبت به اردوغان داشته باشیم و روشن کنیم که از رئیس مخالفان حمایت می‌کنیم.

پیشتر نیز «ولفگانگ کوبیکی»، معاون رئیس پارلمان آلمان در اظهاراتی، اردوغان را «موش فاضلاب» توصیف کرده است. اردوغان هم گفته بود که «امانوئل مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه به «نوعی درمان روانی» در مورد رفتارش با مسلمانان نیاز دارد.

بدتر از آن، از نظر سران غربی، اردوغان عضویت سوئد در ناتو را متوقف کرده است. از نظر آن‌ها، اردوغان همچنین مرتکب خطای نابخشودنی شده است که روابط خوب خود را با روسیه و اوکراین حفظ کرده و نیروهایش در سراسر خاورمیانه و آفریقا از سوریه، لیبی و عراق گرفته تا قطر و سومالی مداخله می‌کنند.

کنار رفتن اردوغان بدون شک با از برلین تا واشنگتن مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

سیاست‌ خارجی متمایل به غرب کمال قلیچداراوغلو

در همین حال، «کمال قلیچدار اوغلو»، نامزد مشترک مخالفان اردوغان، مجموعه‌ای از اعلامیه‌ها را برای جلب عناوین اخبار منتشر کرده است.

او وعده داد که طی سه ماه پس از آغاز به کار، سفر بدون ویزا به اروپا را مهیا کند. قلیچدار اوغلو یونان را به مداخله مسلحانه تهدید کرده و به بازدید از واشنگتن، انگلیس و آلمان اشاره کرده است.

با وجود شک در جزئیات، جهت حرکت مشخص است. «اونال چویکوز»، مشاور ارشد قلیچدار اوغلو در امور خارجی، گفت که دولت جدید مصمم به عادی سازی روابط خود با جامعه بین‌المللی، اتحادیه اروپا و ناتو خواهد بود.

«چویکوز»، می‎گوید که سیاست خارجی جدید مبتنی بر عدم مداخله در امور داخلی همسایگان، سیاست خارجی بی‌طرفانه و پایبندی به هنجار‌های بین‌‎المللی خواهد بود.

او از استفاده اردوغان از قدرت سخت در لیبی انتقاد کرد و معتقد است که ترکیه با گفت‎وگو با همه طرف‌ها یک «میانجی صادق» در لیبی خواهد بود. 

در موضوع سوریه، مخالفان اردوغان به طور همزمان سه چیز را وعده داده‎اند؛ بازگرداندن تمام ۳.۷ میلیون پناهجوی سوری به کشورشان، تعامل با رئیس جمهور سوریه و اصلاح سیاست جانبداری در بحران داخلی سوریه.

بلافاصله پس از اینکه قلیچدار اوغلو، گفت که ترکیه «باید در جنگ روسیه و اوکراین در کنار اوکراین بایستد»، حزب او، با این موضوع مخالفت کرد.

«اوزغور اوزل»، نایب رئیس گروه پارلمانی ترکیه با تاکید بر اینکه سیاست فعلی ترکیه درست است، اظهار کرد: ترکیه نمی‌تواند از بین رابطه با اوکراین و روسیه، یکی را انتخاب کند. 

این امر توسط دو مقام مخالفان اردوغان تأیید شد و توافق کردند که آنکارا باید رویکرد فعلی و متوازن خود را با پیگیری موضع میانجی ادامه دهد. اما آن‌ها همچنین گفتند که آنکارا نباید به تحریم‌های اتحادیه اروپا بپیوندد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *