انتخابات ترکیه؛ نگاهی به سیاست‌های اعلامی دو اردوغان و قلیچدار اوغلو

12:00 - 20 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۹۰۲
انتخابات ترکیه؛ نگاهی به سیاست‌های اعلامی دو اردوغان و قلیچدار اوغلو
مردم ترکیه یکشنبه آتی برای انتخاب رئیس جمهور آینده کشورشان پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

خبرگزاری میزان - مردم ترکیه در یک نقطه عطف تاریخی قرار دارند؛ انتخاب بین ۲ نامزد پیشتاز برای ریاست‌جمهوری که مسیر‌های متفاوتی را برای آینده کشورشان ارائه می‌دهند.

به گزارش «آسوشیتد پرس»، «رجب طیب اردوغان» پس از بیش از ۲۰ سال قدرت، نوید یک ترکیه قوی و چندجانبه و ایجاد شش میلیون شغل را می‌دهد و غرب را به تلاش برای سقوط او متهم می‌کند. 

«کمال قیلیچداراوغلو»، رقیب اصلی او با دارا بودن حمایت گسترده مخالفان، می‌خواهد این کشور عضو ناتو را به سمت یک موضع طرفدار غرب سوق دهد.

لحظه بزرگ برای دولت ترکیه

از سال ۲۰۱۷، «اردوغان» ترکیه را با اختیارات گسترده ریاست جمهوری اداره می‌کند. او به عنوان رئیس‌جمهور اجرایی می‌تواند وضعیت اضطراری را اعلام و می‌تواند کارمندان دولت را انتخاب یا برکنار کند. 

«سلیم کورو»، یکی از اعضای اندیشکده «تپاو» ترکیه می‌گوید که اگر «اردوغان» پیروز شود، چیز زیادی تغییر نخواهد کرد. او می‌گوید اختیارات «اردوغان» در حال حاضر آنقدر گسترده است که به دنبال گسترش بیشتر آن‌ها نیست. 

در طرف مخالف، «قلیچدار اوغلو»، می‌گوید که ترکیه را به سمت داشتن پارلمان و نخست وزیری مسئول برگرداند و دادگاه‌های مستقل و مطبوعات آزاد را احیا کند.

پنج حزب دیگر در ائتلاف او هر کدام یک معاون رئیس جمهور خواهند داشت.

انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری هر دو در ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) برگزار می‌شود. 

نگاه به شرق یا غرب

ترکیه بخشی از ائتلاف دفاعی غرب ناتو است، اما ریاست‌جمهوری «اردوغان» به دنبال روابط نزدیک با چین و روسیه نیز بوده و یک سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه را خریداری کرده و یک نیروگاه هسته‌ای ساخت روسیه، که اولین نیروگاه ترکیه به حساب می‌آید را پیش از انتخابات افتتاح کرده است. 

وی از یک موضع چندجانبه دفاع می‌کند و ترکیه را «جزیره صلح و امنیت» می‌داند و آنکارا را به عنوان میانجی در جنگ روسیه در اوکراین پیشنهاد می‌کند.

رقیب «اردوغان» و متحدان او در عین حال خواهان بازگشت به روند پیوستن به اتحادیه اروپا و احیای روابط نظامی ترکیه با آمریکا و در عین حال حفظ روابط با روسیه هستند.

«سلیم کورو»، معتقد است که اگر «اردوغان» در قدرت بماند، بدون خروج از ناتو به دور کردن ترکیه از غرب ادامه خواهد داد.

به گفته وی، «اردوغان» می‌خواهد ترکیه را در میان مدت یا آینده‌ای دور به نقطه‌ای برساند که عضویت در ناتو بی‌اهمیت باشد.

اقتصاد ترکیه

این یک لحظه بحرانی برای اقتصاد ترکیه نیز به شمار می‎رود. تورم رسماً ۴۳.۶۸ درصد بوده و مردم ترکیه با بحران هزینه‌های زندگی بسیار شدید مواجه بوده‌اند. 

«اردوغان» همچنان وعده رشد بالا، شش میلیون شغل جدید و تلاش بزرگ در موضوع گردشگری را می‌دهد، اما برخی کارشناسان معتقدند که سیاست‌های او تورم را تا ۴۵ درصد در ماه‌های آینده حفظ می‌کند.

برخی از آن‌ها همچنین معتقدند که اگر «کمال قیلیچدار اوغلو» و متحدانش ریاست جمهوری و پارلمان را به دست آورند، بازگشت به سیاست‌های اقتصادی ارتدکس و یک بانک مرکزی مستقل، تورم را تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۳۰ درصد کاهش داده و پس از آن نیز به کاهش خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *