۸ هزارو ۴۸۹ فقره رای مجازات جابگزین حبس سال گذشته در استان کرمانشاه صادر شد

13:03 - 14 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۸۳۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۸ هزارو ۴۸۹ فقره رای مجازات جابگزین حبس سال گذشته در استان کرمانشاه صادر شد
رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از صدور ۸هزارو ۴۸۹ فقره رای مجازات جایگزین حبس در سال گذشته خبر داد.

خبرگزاری میزان - نشست رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با قضات محاکم کیفری ۲ با حضور مدیران کل بهزیستی، کمیته امداد حضرت امام (ره) و محیط زیست و نیز معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و رئیس محاکم عمومی و انقلاب کرمانشاه با هدف ترویج نهاد‌های ارفاقی با استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس برگزار و بر استفاده از مجازات‌های جایگزین توصیه و تاکید شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه با اشاره به حجم بالای ورودی پرونده با دادگستری که سالانه بیش از ۵۰۰ هزار فقره است خاطر نشان کرد: هر پرونده‌ای که در دادگستری مطرح می‌شود به نوعی امنیت و آرامش خانواده‌ها را تهدید می‌کند. چرا که ممکن است خانواده‌ها را سال‌ها درگیر کند و بر آن‌ها هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری تحمیل کند.

توسلی زاده از صدور ۸هزارو ۴۸۹ فقره رای مجازات جایگزین حبس در سال گذشته خبر دادو گفت: وظیفه داریم تا جایی که ممکن است ذهن مردم را آزاد نگه داریم و به آرامش آن‌ها کمک کنیم.

وی افزود: اعتقاد داریم در درجه اول هیچ پرونده‌ای در دادگستری شکل نگیرد و اگر مسئله‌ای روی داد با مصالحه حل شود و در جایی که مجبور به صدور حکم شویم تا جای ممکن از مجازات جایگزین حبس استفاده کنیم و از زندانی کردن افراد جز در موارد ضروری خودداری کنیم.

توسلی زاده در ادامه با اشاره به آسیب‌های اجتماعی خصوصا در حوزه کاری ادارات بهزیستی و کمیته امداد که در سطح جامعه وجود دارد گفت: می‌توان به جای مجازات افراد خصوصا در مورد مجازات حبس به بهسازی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کمک کرد و با رضایت متهم به افراد آسیب دیده اجتماعی یاری رساند.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه تصریح کرد: حدود ۴۰ شعبه کیفری در سطح استان وجود دارد که اگر هر کدام ۲۰ رای مجازات جایگزین حبس ماهیانه صادر کنند می‌تواند تحول خوبی ایجاد کرد.

در ادامه نیکزاد عباسی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه فلسفه مجازات را اصلاح مجرم و پیشگیری از وقوع جرم دانست و یادآور شد: سوالی که مطرح است آن است که آیا مجازات حبس موثر بوده است یا خیر؟ که باید جواب داد در بسیاری موارد حبس نتوانسته است به بازپروری مجرم کمک کند.

عباسی اضافه کرد: زندانی به دلیل آنکه در زندان گا‌ها با افراد حرفه‌ای سروکار پیدا می‌کند و نیز تغییر دیدگاه جامعه نسبت به وی اتفاق می‌افتد، همچنین هزینه‌های مادی و معنوی که بر وی و خانواده اش تحمیل می‌شود، در بسیاری از موارد بازپروری وی با مشکل مواجه می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در ادامه با اشاره به مزایای استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس افزود: از جمله این مزایای که ما را به استفاده از آن‌ها ترغیب می‌کند می‌توان به کاهش هزینه‌ها، اجرای بهتر عدالت، بازپروری راحت مجدد افراد، پیشگیری از فروپاشی خانواده‌ها و مواردی از این دست اشاره کرد.

در ادامه مدیران کل بهزیستی، کمیته امداد و محیط زیست و نیز برخی قضات محاکم کیفری و تجدید نظر به ارایه دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *