فشار بر اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی/ تداوم سیاست محدود کردن درمان و سهل انگاری پزشکی

9:00 - 14 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۴۹۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فشار بر اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی/ تداوم سیاست محدود کردن درمان و سهل انگاری پزشکی
اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی با بحران‌های بسیاری مانند کمبود مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی مواجه هستند.

خبرگزاری میزان – «خضر عدنان»، اسیر فلسطینی و از سران جنبش جهاد اسلامی فلسطین به تازگی و پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا به شهادت رسید.

خضر عدنان پیش از این نیز در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ نیز دست به اعتصاب غذا زده بود.

این شهروند فلسطینی ۱۲ بار از سوی رژیم صهیونیستی بازداشت و ۸ سال را در زندان‌های این رژیم گذرانده بود.

مقامات رژیم صهیونیستی در پی وخامت حال این اسیر فلسطینی، از انتقال وی به بیمارستان خودداری کرده و با آزادی به قید وثیقه نیز مخالفت کرده بودند.

شهادت خضر عدنان در زندان‌های رژیم صهیونیستی جدیدترین نمونه از وضعیت بحرانی اسرای فلسطینی در زندان‌های این رژیم به شمار می‌رود.

خضر عدنان اعتصاب غذای اخیر خود را از روز ۵ ماه فوریه آغاز کرده بود.

بازداشت بدون محاکمه فلسطینیان

مشکلاتی که اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی با آن مواجه هستند بسیار زیاد است؛ یکی از این مشکلات بازداشت بر اساس حکم «بازداشت اداری» است که به رژیم صهیونیستی اجازه بازداشت فلسطینیان را به مدت نامحدود و حتی بدون محاکمه و یا اتهامی می‌دهد.

به گزارش «الجزیره»، گزارش نهاد‌های حقوق بشری بین‌المللی و فلسطینی نشان می‌دهد که در حال حاضر بیش از هزار فلسطینی تحت حکم بازداشت اداری در زندان‌های رژیم صهیونیستی بدون اتهام یا محاکمه به سر می‌برند.

این بیشترین آمار از سال ۲۰۰۳ تاکنون به شمار می‌رود.

خضر عدنان بدون هیچ اتهامی دستگیر شد و این نخستین باری نیست که نظامیان رژیم صهیونیستی چنین اقدامی را مرتکب می‌شوند. او تحت عنوان بازداشت اداری دستگیر شده بود، به این معنی که رژیم صهیونیستی می‌تواند هر کسی را بدون اینکه دلیل آن را بگوید دستگیر کند، بدون هیچ هزینه‌ای، بدون هیچ مدرکی و بدون محاکمه.

«ندا ابراهیم»، خبرنگار الجزیره که از رام‌الله در کرانه باختری اشغالی گزارش می‌دهد، یادآور شده که خانواده عدنان هشدار داده بودند که پس از ۸۰ روز بدون غذا، جان او در خطر است.

مروری بر وضعیت اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

نقض قوانین بین‌المللی

نهاد‌های حقوق بشری همواره هشدار داده‌اند که اقدامات رژیم صهیونیستی در قبال اسرای فلسطینی نقض اصول بین‌المللی به شمار می‌رود.

این نهاد‌های حقوق بشری به شدت نگران بی‌توجهی مداوم رژیم صهیونیستی به قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر هستند.

بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو، رژیم صهیونیستی مسئول جان تمامی اسرای فلسطینی است که در زندان‌های خود نگهداری می‌شوند و باید تمام اقدامات لازم و کافی را برای حفظ سلامت آن‌ها انجام دهد.

جدیدترین گزارش نهاد‌های فلسطینی نشان می‌دهد که حدود پنج هزار فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر می‌برند و این آمار شامل کودکان و زنان نیز است.

نهاد‌های حقوق بشری سیاست بازداشت خودسرانه رژیم صهیونیستی به ویژه استفاده و سوء استفاده از حکم بازداشت اداری را به شدت محکوم می‌کنند و خواستار تحقیق در مورد شهادت اسرایی هستند که در زندان‌های رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

مروری بر وضعیت اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

لایحه محدود کردن درمان اسرای فلسطینی

ماه فوریه گذشته رژیم صهیونیستی لایحه محدود کردن درمان اسرای فلسطینی را ارائه کرد؛ کنست رژیم صهیونیستی لایحه توقف کمک مالی به «درمان غیر ضروری» فلسطینیان در زندان‌های این رژیم را ارائه کرد.

این طرح بیان می‌کند که ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی به اسرای فلسطینی نباید از مراقبت‌های اولیه فراتر رود.

سیاست سهل‌انگاری پزشکی

رژیم صهیونیستی سیاست سهل‌انگاری پزشکی را در قبال اسرای فلسطینی در پیش گرفته و این امر منجر به «کشتار آهسته» در زندان‌های این رژیم شده است.

بر اساس گزارش باشگاه اسرای فلسطینی، از سال ۱۹۶۷ تاکنون حدود ۸۰ اسیر فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی در نتیجه سیاست بی‌توجهی پزشکی به شهادت رسیده‌اند.

با شهادت خضر عدنان شمار مجموع اسرای فلسطینی که در زندان رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند به ۲۳۷ نفر رسیده است.

این نهاد فلسطینی در گزارشی تاکید کرده که جرم سهل‌انگاری پزشکی، یا کشتار آهسته، همراه با سیاست شکنجه، برجسته‌ترین سیاست‌هایی است که منجر به شهادت اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی نهاد‌های فلسطینی، حدود ۶۰۰ زندانی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی وجود دارد که در چند سال گذشته به بیماری‌هایی مبتلا شده و با شرایط سلامتی دشواری مواجه هستند، از جمله حدود ۲۰۰ نفر از آن‌ها که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند و هر لحظه ممکن است جان خود را از دست بدهند.

اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی بر تأخیر در انتقال زندانیان بیمار به بیمارستان‌ها برای معاینات پزشکی تکیه دارد و این سیاست تأخیر اصلی‌ترین ابزاری است که از آن برای کشتن اسرای بیمار استفاده می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *