تشدید نقض حقوق زندانیان در رژیم صهیونیستی

10:17 - 22 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۶۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تشدید نقض حقوق زندانیان در رژیم صهیونیستی
نقض حقوق زندانیان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی در پی تشدید اعتراض‌های سراسری در اراضی اشغالی به سمت وخامت بیشتر رفته است.

خبرگزاری میزان – گزارش‌ها از نقض گسترده حقوق زندانیان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی حکایت دارند.

یکی از دلایل این امر، تشدید اعتراض‌های سراسری و در نتیجه افزایش شمار بازداشت‎شدگان اعلام شده است.

به گزارش «ha-makom، walla و posta»، وضعیت نقض حقوق زندانیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی روز به روز وخیم‌تر می‌شود.

در حالی که بازداشتگاه‌های پلیس برای نگهداری کوتاه مدت بازداشت شدگان طراحی شده‎اند، بر اساس گزارش‌ها، پلیس رژیم صهیونیستی برخلاف قانون، بازداشت‎شدگان را روز‌ها در سلول‌های کوچک و فاقد امکانات اولیه بازداشتگاه‌ها رها می‌کند؛ سلول‌هایی که به شدت پر ازدحام هستند.

بازداشت شدگان در این مراکز از دریافت مراقبت‌های پزشکی محروم هستند و دسترسی آن‌ها به امکانات بهداشتی محدود است.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که این بازداشتگاه بوی تعفن می‌دهند؛ امکانات اولیه برای گذراندن حتی چند ساعت حبس وجود ندارد؛ آب آشامیدنی کافی در این مراکز وجود ندارد؛ توزیع غذا به شکل نامتناسب صورت می‌گیرد؛ ...؛ این یک پدیده منحصر به فرد نیست بلکه ماهانه صد‌ها نفر از بازداشت شدگان در چنین شرایطی قرار می‌گیرند.

فقط در ماه جولای سال جاری بیش از ۳۰ مورد از نقض حقوق بازداشت‎شدگان در بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی ثبت شده است.

یک فعال حقوق بشری، می‌گوید: نقض حقوق بازداشت‎شدگان در یازداشتگاه‌های پلیس یک امر آشکار است؛ نقض قانونی که به مجازات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز تبدیل می‌شود و آسیب جدی به حقوق اساسی بازداشت شدگانیست که هنوز متهم نشده‎اند؛ این روند نقض حریم خصوصی و روند دادرسی عادلانه را در پی دارد.

دادستان کل رژیم صهیونیستی در پی بازدیدی که از بازداشتگاه‌های پلیس داشت، یافته‌ها و مشاهدات خود را تکان دهنده خوانده بود.

نهاد‌های حقوقی در سال ۲۰۲۲ از دیوان عالی دادگستری رژیم صهیونیستی خواسته بودند تا به نقض آشکار حقوق بازداشت شدگان پایان دهد.

شکایت نهاد‌های مذکور در این زمینه به صدور حکمی در جهت رفع مشکلات منجر شده بود، اما وضعیت در بازداشتگاه‌های رژیم صهیونیستی همچنان به منوال سابق است.

وضعیت در زندان‌های رژیم صهیونیستی نیز به همین شکل است؛ البته وخامت اوضاع در زندان‌های این رژیم در پی روی کار آمدن «ایتامار بن گویر»، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی و صدور دستوراتی در زمینه زندانیان بدتر نیز شده است.

کمبود فضا در زندان‌ها سبب شده تا شماری از زندانیان در بازداشتگاه‌های پلیس که برای نگهداری کوتاه مدت در نظر گرفته شده‎اند، حبس شوند؛ در برخی از موارد نیز کمبود فضا سبب آزاد کردن زندانیانی می‌شود که به شدت برای جامعه خطرناک هستند.

وضعیت اسفبار زندانیان در رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر به ویژه در تابستان سال ۲۰۲۳ به مراتب بدتر شده است و فعالان حقوق بشری در مورد افزایش شمار بازداشت‎شدگان و زندانیان و ازدحام جمعیت در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها هشدار داده‎اند.

یک قاضی در اراضی اشغالی، می‌گوید که نمی‌توان بحران حبس و زندان‌ها را نادیده گرفت.

رژیم صهیونیستی، ساخت زندان‌های بیشتر را در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *