شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه/وضعیت اردوغان و رقبایش چگونه است؟

7:30 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۳۰۳
شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه/وضعیت اردوغان و رقبایش چگونه است؟
رقابت اردوغان و قیلیچدار اوغلو در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به اوج خود رسیده و دو طرف برای کسب رای بیشتر تلاش می‎کنند.

خبرگزاری میزان - به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه کمتر از یک هفته دیگر باقی مانده و «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه با چالش‌هایی مواجه است که می‌تواند به ریاست جمهوری دو دهه‌ای او پایان دهد. 

رای دهندگان ترکیه‌ای در ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) به پای صندوق‌های رای می‌روند و در کمتر از سه ماه پس از زلزله ششم فوریه که بیش از ۵۰ هزار کشته بر جای گذاشت و بیش از ۵.۹ میلیون نفر را در جنوب ترکیه و شمال سوریه آواره کرد، آینده سیاسی ترکیه را تعیین می‌کنند.

این انتخابات همچنین در بحبوحه یک بحران جدی اقتصادی برگزار می‌شود.

نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که امسال میزان مشارکت رای‌دهندگان بی‌سابقه و رقابت تنگاتنگی بین «اردوغان» و «کمال قیلیچدار اوغلو»، نامزد اصلی مخالفان، رئیس حزب جمهوری‌خواه (CHP) و نامزد ریاست‌جمهوری برای بلوک شش حزبی «اتحاد ملت» خواهد بود. 

بیشتر استان‌های آسیب‌دیده در زلزله فوریه، مقر اردوغان و حزب عدالت و توسعه به حساب می‌آیند اما «احمد ینر»، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه ماه گذشته گفت که انتظار می‌رود دست‌کم یک میلیون رای‌دهنده در مناطق زلزله‌زده امسال در رای گیری شرکت نکنند.

برخی تحلیلگران می‌گویند حتی اگر «قلیچدار اوغلو» در انتخابات پیروز شود، «اردوغان» ممکن است بدون مبارزه قدرت را به رئیس جمهور بعد از خود واگذار نکند.

نحوه عملکرد انتخابات ترکیه

ترکیه هر پنج سال یک بار انتخابات برگزار می‌کند. نامزد‌های ریاست جمهوری می‌توانند از سوی احزابی که در انتخابات پارلمانی گذشته از آستانه پنج درصد رای دهندگان عبور کرده‌اند یا کسانی که دست‌کم ۱۰۰ هزار امضا برای حمایت از نامزدی خود جمع آوری کرده‌اند، نامزد شوند. 

نامزدی که در دور اول بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود، اما اگر هیچ نامزدی اکثریت آرا را به دست نیاورد، انتخابات بین دو نامزدی که بیشترین آرا را در دور اول کسب کرده‌اند به دور دوم می‌رود. 

انتخابات پارلمانی هم همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود. ترکیه از سیستم نمایندگی تناسبی در پارلمان پیروی می‌کند که در آن تعداد کرسی‌هایی که یک حزب در پارلمان با ۶۰۰ کرسی به دست می‌آورد با آرایی که به دست می‌آورد، نسبت مستقیم دارد. 

احزاب برای ورود به پارلمان باید دست‌کم هفت درصد آرا را به دست آورند، چه به تنهایی و چه در اتحاد با احزاب دیگر. 

این رای گیری در ۱۴ ماه می‌ برگزار می‌شود و مردم ترکیه برای هر دو انتخابات رای خود را به طور همزمان به صندوق می‌اندازند. دومین رای گیری ریاست جمهوری در صورت برگزاری، ۲۸ می (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد. 

مراکز رای گیری در ۱۴ می‌ در ساعت ۸:۰۰ به وقت محلی باز شده و در ساعت ۱۷:۰۰ بسته می‌شوند. همچنین انتظار می‌رود نتایج بعد از ساعت ۲۱:۰۰ اعلام شود. 

مدعیان چه کسانی هستند؟

چهار نامزد در انتخابات ریاست جمهوری امسال ترکیه شرکت می‌کنند. به غیر از «اردوغان» و «قیلیچدار اوغلو»، «محرم اینجه»، رئیس حزب میانه‌روی میهن و «سینان اوغان»، نامزد راستگرای اتحاد اجدادی نیز در انتخابات شرکت می‌کنند. 

«اینجه» که برای بار دوم نامزد ریاست جمهوری شده، در سال ۲۰۱۸ در برابر «اردوغان» شکست خورد، در ماه مارس از حزب CHP جدا شد و با وجود درخواست آن حزب از او برای کناره‌گیری، امضای کافی برای پیوستن به رقابت‌های ریاست جمهوری به دست آورد. 

«مورات سامر»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه کوچ استانبول، گفت که «اینجه» که با «قیلیچدار اوغلو» اختلاف داشت، با وجود اینکه می‌دانست بعید است در انتخابات پیروز شود، می‌تواند برای افزایش محبوبیت خود نامزد شود.

نگرانی اصلی رای دهندگان چیست؟

بیشترین نگرانی رای دهندگان وضعیت اقتصاد و آسیب‌های ناشی از زلزله است. حتی قبل از فاجعه فوریه، ترکیه با افزایش قیمت‌ها و بحران ارزی دست و پنجه نرم می‌کرد. در ماه اکتبر تورم به ۸۵ درصد رسید. 

تحلیلگران می‌گویند که رای دهندگان نیز بر اساس افرادی که توانایی بیشتری در مدیریت پیامد‌های ناشی از زلزله و همچنین محافظت از کشور در برابر بلایای آینده دارند، رأی می‌دهند.

نظرسنجی ماه آوریل از سوی «متروپول» نشان داد که رای دهندگان بیشتری بر این باورند که «اردوغان» و ائتلاف او در مقایسه با «قیلیچدار اوغلو» و ائتلافش می‌توانند به بهبود اثرات زلزله کمک کنند. 

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

نظرسنجی «متروپول» پیش‌بینی می‌کند که تعداد رای‌دهندگان در انتخابات ماه می‌ در این کشور بی‌سابقه باشد. 

به گزارش رسانه‌های ترکیه، رئیس شورای عالی انتخابات ماه گذشته گفت که انتظار می‌رود نزدیک به پنج میلیون رای دهنده برای اولین بار در انتخابات شرکت کنند. 

نظرسنجی «متروپول» نشان داد که در دور اول انتخابات، رأی دهندگان بیشتر از «قیلیچدار اوغلو» حمایت می‌کنند و «اردوغان» در رتبه دوم و پس از آن «اینجه و اوغان قرار دارند. 

در این نظرسنجی، حمایت از «قلیچدار اوغلو» ۴۲.۶ درصد و از «اردوغان» ۴۱.۱ درصد بود. اگر «اینجه» از رقابت‌های ریاست جمهوری کناره گیری کند، احتمالاً تعداد بیشتری از رای دهندگان به «قیلیچدار اوغلو روی می‌آورند.

با این حال، در انتخابات پارلمانی، حزب عدالت و توسعه اردوغان در نظرسنجی‌ها پیشتاز است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *