کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از بزرگ‌ترین سیستم زندان‌ آمریکا بازدید می‌کنند/ روایتی از وضعیت هولناک زندان‌های لس آنجلس

11:00 - 08 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۵۹۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از بزرگ‌ترین سیستم زندان‌ آمریکا بازدید می‌کنند/ روایتی از وضعیت هولناک زندان‌های لس آنجلس
تیم کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل که به آمریکا سفر کرده‌اند از زندان‌های لس آنجلس که انتقادات زیادی درباره وضعیت آنها مطرح است، بازدید می‌کنند.

خبرگزاری میزان - یک گروه حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه در حال بازدید از زندان‌های شهر لس آنجلس است.

به گزارش گاردین، این اقدام سیستم بازداشتی را که به دلیل ازدحام بیش از حد، بدرفتاری و سوء استفاده از افراد مبتلا به بیماری‌های روانی و شرایطی که از سوی گروه‌های حقوق بشری به عنوان «وحشیانه» توصیف شده، در کانون توجه افکار عمومی قرار خواهد داد.

دستور کار هیئت کارشناسان سازمان ملل

این هیئت از کارشناسان که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل پس از قتل «جورج فلوید»، شهروند سیاه پوست آمریکایی منصوب شده‌اند، به عنوان بخشی از سفر دو هفته‌ای به شهر‌های سراسر آمریکا برای بررسی عدالت نژادی و خشونت پلیس، از لس آنجلس بازدید می‌کنند.

در کالیفرنیا، این بازرسان با خانواده‌های افرادی که به دست پلیس کشته شده‌اند و افراد سابقا زندانی، ملاقات خواهند کرد.

آن‌ها همچنین وارد سیستم زندان شهر لس آنجلس خواهند شد که بزرگترین سیستم زندان در آمریکاست و از سوی اداره پلیس لس آنجلس (LASD) اداره می‌شود؛ زندان‌هایی که حدود ۱۴ هزار نفر را در خود جای داده‌اند، برای دهه‌ها درگیر رسوایی‌های گسترده بوده‌اند و با خشم فزاینده به دلیل گزارش‌های خشونت نگهبانان، سوء رفتار نظام‌مند و نژادپرستی، بی‌توجهی به مراقبت‌های پزشکی، مرگ‌های قابل پیشگیری، استفاده طولانی مدت از سلول‌های انفرادی، سلول‌های غیربهداشتی و شرایط دیگری که مقامات حقوق بشری آن را شکنجه توصیف می‌کنند، مواجه هستند.

 

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از بزرگ‌ترین سیستم زندان‌ آمریکا بازدید می‌کنند/ روایتی از وضعیت «هولناک» زندان‌های لس آنجلس

هشدار‌های مکرر

حامیان افراد زندانی بار‌ها در مورد یک فاجعه انسانی در پشت میله‌های زندان در سال گذشته هشدار داده‌اند، حتی یک قاضی فدرال در سپتامبر ۲۰۲۲ به اداره پلیس لس آنجلس دستور داد تا به نقض حقوق بشر در زندان‌های این شهر رسیدگی کند و چهار سناتور آمریکایی در مورد بحران «هولناک» ابراز نگرانی کردند.

وضعیت زندان‌های لس آنجلس

در تابستان ۲۰۲۲، وکلای اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU)، که دعوای حقوقی آن در ارتباط با زندان لس‌ آنجلس به دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد، از مرکز رزرو سیستم زندان، معروف به مرکز پذیرش زندانیان (IRC) بازدید و مستند کردند که افراد مبتلا به بیماری‌های روانی جدی به مدت چندین روز با زنجیر به صندلی‌ها بسته شده و مجبور می‌شدند در حالت ایستاده استراحت کنند؛ ده‌ها نفر روی سطح بتنی خوابیده بودند، زندانیان به سرویس بهداشتی دسترسی نداشتند و از سطل زباله به جای آن استفاده می‌کردند و چندین روز به حمام یا لباس تمیز دسترسی نداشتند، زندانیان همچنین دسترسی کافی به آب آشامیدنی و غذا نداشتند و افرادی که مشکلات سلامتی جدی داشتند به دارو یا مراقبت دسترسی نداشتند.

در اظهارات ۲۳ نفر در داخل زندان طی ماه فوریه گذشته، برخی گفته‎اند که بدون پتو یخ می‌زنند، خود را با کیسه‌های پلاستیکی می‌پوشانند تا گرم بمانند، گرسنه می‌مانند، دارو‌های تجویز شده را رد می‌کنند، دچار توهم می‌شوند و در اتاق‌های کثیف محبوس هستند.

تصاویر از داخل IRC، زندانیان را نشان می‌دهد که روی زمین دراز کشیده‌اند و زباله‌ها در اطراف آن‌ها پراکنده شده است.

«کورن کندریک»، معاون پروژه ملی زندان ACLU، که از زندان‌ها بازدید کرده، می‎گوید: شرایط وحشتناک، ناامن و غیرانسانی است، بسیار دشوار است که افراد زندانی در چنین شرایطی رنج ببرند، و آن را عادی و قابل قبول می‌دانیم، ما خوشحالیم که سازمان ملل برای مشاهده نقض حقوق بشر که هر روز رخ می‌دهد، وارد این زندان‌ها می‌شود.

 

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از بزرگ‌ترین سیستم زندان‌ آمریکا بازدید می‌کنند/ روایتی از وضعیت «هولناک» زندان‌های لس آنجلس

 

سازمان ملل احتمالا به نابرابری‌های نژادی در زندان‌ها توجه زیادی خواهد کرد؛ ۸ درصد جمعیت لس آنجلس سیاه پوست است، در حالی که جمعیت زندان آن بیش از ۲۹ درصد سیاه پوست است.

«کندریک» در بخشی دیگر تاکید کرد: شما می‌توانید یک خط مستقیم به رویه‌های پلیس نژادپرستانه و تمرکز نامتناسب مجری قانون لس آنجلس بر جوامع رنگین پوست بکشید.

LASD همچنین با انتقاداتی درباره مجتمع زندانی به نام برج‌های دوقلو که افراد مبتلا به بیماری‌های روانی را در خود جای داده و به گفته نهاد‌های حقوق بشری «بزرگ‌ترین مرکز بهداشت روان» در آمریکا به شمار می‌رود، مواجه شده است.

«الکس شرمن»، یک وکیل و کمیسر انتصابی شهر لس آنجلس در یک گروه نظارتی که زندان را بازرسی می‌کند، مشاهده یک صحنه وحشتناک در اوایل سال جاری با سلول‌های پوشیده از زباله‌های انسانی و آلوده به حشرات را توصیف کرد؛ «توجه بین المللی به این تأسیسات می‌تواند مایه شرمساری باشد.»

 

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از بزرگ‌ترین سیستم زندان‌ آمریکا بازدید می‌کنند/ روایتی از وضعیت «هولناک» زندان‌های لس آنجلس

درخواست برای نظارت بین‌المللی

این نخستین باری نیست که حامیان حقوق زندانیان در لس آنجلس به دنبال مداخله ناظران خارج از آمریکا هستند؛ در سال ۲۰۱۴، یک گروه غیردولتی لس آنجلس که برای جایگزینی حبس مبارزه کرده، گزارشی درباره خشونت علیه سیاه پوستان مبتلا به بیماری‌های روانی در زندان‌ها به کنوانسیون سازمان ملل ارائه کرد؛ «مارک-آنتونی کلیتون-جانسون»، مدیر اجرایی این گروه و رئیس کمیسیون نظارت بر زندان‌های لس آنجلس، گفت: یک دهه بعد، پویایی تبعیض نژادی تغییر نکرده است، و این یکی از مخرب‌ترین مؤلفه‌ها است.

به گفته وی، «فرهنگ دیرینه‌ای وجود دارد که از توانایی خود در فرار از پاسخگویی، عمل بدون مجازات و غیرانسانی کردن افراد در زندان‌ها، به ویژه سیاه پوستان، آگاه است.

«سلیمه هانکینز»، مدیر ائتلاف ضد نژادپرستی سازمان ملل، که جلسات گروه جامعه حقوق بشری را با کارشناسان سازمان ملل هماهنگ می‌کند، تاکید کرد که سابقه طولانی فعالان سیاه پوست، از جمله «مالکوم ایکس»، وجود دارد که به سازمان ملل و نهاد‌های مشابه مراجعه کرده‌اند، این درک وجود دارد که سیستم زندان لس آنجلس در خدمت هدف سرکوب به ویژه افراد سیاه پوست است، از منظر حمایتی برای مردم بسیار مهم است که ببینند جهان و سازمان ملل به آنچه در زندان‌ها اتفاق می‌افتد، نظارت می‌کند.

«هانکینز»، گفت که در مقایسه با خشونت پلیس در خیابان که با دوربین‌های تلفن همراه ضبط شده، وحشیگری در پشت میله‌ها بسیار کمتر دیده می‌شود و امیدواریم که سفر سازمان ملل صدایی برای زندانیان باشد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *