کارشناسان سازمان ملل موارد نقض حقوق بشر را در آمریکا بررسی می‎کنند

12:45 - 04 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۹۷۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کارشناسان سازمان ملل موارد نقض حقوق بشر را در آمریکا بررسی می‎کنند
گروهی از کارشناسان سازمان ملل با تمرکز بر بررسی عدالت نژادی، اجرای قانون و عملکرد پلیس این کشور، وارد آمریکا شد.

خبرگزاری میزان - تیمی از کارشناسان سازمان ملل در سفری وارد آمریکا شده‌اند که بر عدالت نژادی، اجرای قانون و عملکرد پلیس تمرکز دارد.

به گزارش «گاردین»، روز دوشنبه، مکانیسم تخصصی برای پیشبرد عدالت نژادی و برابری در زمینه اجرای قانون، هیئت مستقل منصوب شده از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل، سفر دو هفته‌ای خود را به آمریکا آغاز کرد.

این هیئت که در واکنش به اعتراضات گسترده پس از قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست در سال ۲۰۲۰ از سوی یک افسر پلیس سفیدپوست تشکیل شد، قرار است از واشنگتن دی‌سی، آتلانتا، لس‌آنجلس، شیکاگو، مینیاپولیس و شهر نیویورک بازدید کند.

مرگ فلوید تنها یکی از موارد متعدد قتل‌های نژادپرستانه پلیس در آمریکا بود، اما انتشار ویدئوی مربوط به قتل وی باعث اعتراضات گسترده در سراسر آمریکا شد که سپس در سطح بین‌المللی گسترش یافت.

سازمان ملل، می‎گوید که این سفر کارشناسان برای بررسی موضوع اجرای عدالت نژادی در عملکرد پلیس آمریکاست.

این تیم علاوه بر دیدار با مقامات دولتی در سطوح فدرال، ایالتی و محلی، از مقامات اجرای قانون، سازمان‌های جامعه شهری و مکان‌های بازداشت نیز بازدید خواهد کرد.

دستور کار هیئت کارشناسان سازمان ملل در سفر به آمریکا

«خوان مندز»، یکی از اعضای این هیئت، گفت: ما مشتاقانه منتظر به دست آوردن بینش درست در مورد تجربیات زندگی مردم آفریقایی‌تبار در آمریکا هستیم، و توصیه‌هایی به دولت آمریکا در همه سطوح، برای حمایت از تلاش‌ها در مبارزه با نژادپرستی سیستمیک و استفاده بیش از حد از خشونت، و مسئولیت پاسخگویی و عدالت داریم.

این هیئت، قوانین و شیوه‌های مربوط به استفاده از خشونت از سوی مقامات مجری قانون و همسویی آن‌ها با استاندارد‌های بین‌المللی حقوق بشر را بررسی خواهد کرد.

فعالان حقوق بشری در آتلانتا به ویژه مشتاقانه منتظر این هیئت هستند، به خصوص که بسیاری از شهروندان آتلانتا با ساخت یک مرکز آموزشی ۹۰ میلیون دلاری پلیس و آتش‌نشانی موسوم به «شهر پلیس» در جنگلی در جنوب شرقی این شهر مخالف هستند.

در ماه‌های اخیر، بسیاری از فعالان معترض علیه شهر پلیس از سوی دادستانی این شهر به تروریسم داخلی متهم شده‌اند که منتقدان آن را «سیاسی کردن کامل قانون» و «قتل عام قضایی» می‌خوانند.

این هیئت که روز چهارشنبه از آتلانتا بازدید خواهد کرد، شهادت‌هایی را در مورد خانواده‌های آسیب دیده از خشونت پلیس، مسیر مدرسه به زندان، زندانیان و دسترسی به عدالت می‌شنود.

«کولت فلانگان»، بنیانگذار «مادران علیه خشونت پلیس»، که «کلینتون آلن»، پسر غیرمسلح او، در سال ۲۰۱۳ به دست پلیس در دالاس، ایالت تگزاس کشته شد، می‌گوید: قتل‌های فراقانونی به طور فزاینده‌ای در سیاست آمریکا عادی شده است؛ این قتل‌ها به معنای واقعی کلمه هر روز اتفاق می‌افتد. این خشونت مرگبار پلیس نشان دهنده نقض گسترده حقوق بشر است که به شدت متوجه مردم آفریقایی‌تبار است. ما امیدواریم که این دیدار به ما کمک کند تا کشورمان به تعهدات خود تحت اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر موافقت‌نامه‌های بین‌المللی حقوق بشر عمل کند.

به عنوان بخشی از بازدید خود، این هیئت توصیه‌هایی را برای تضمین دسترسی به عدالت، پاسخگویی و جبران خسارت برای استفاده بیش از حد از خشونت و سایر موارد نقض حقوق بشر از سوی مقامات مجری قانون علیه آفریقایی‌ها و افراد آفریقایی‌تبار در آمریکا ارائه خواهد کرد.

قرار است این هیئت گزارشی در مورد سفر خود به آمریکا در پنجاه‌وچهارمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در فصل پاییز ارائه دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *