بازیگران کلیدی مبارزات انتخاباتی ترکیه/ اردوغان به پایان راه رسیده است؟

12:10 - 16 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۱۲۸
بازیگران کلیدی مبارزات انتخاباتی ترکیه/ اردوغان به پایان راه رسیده است؟
اردوغان ممکن است با پایان دوران حکومت دو دهه‌ای خود در ترکیه روبرو شود و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انتخابات پیش‎رو در این کشور بسیار حساس خواهد بود.

خبرگزاری میزان - رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ۱۴ ماه می(۲۴ اردیبهشت)، زمانی که با کمال قلیچداراوغلو، رقیب خود از مخالفان در انتخابات تاریخی ترکیه روبرو می‌شود، ممکن است با پایان حکومت دو دهه‌ای خود روبرو شود و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این انتخابات بسیار حساس خواهد بود.

حزب عدالت و توسعه اردوغان حزب ملی MHP را متحد اصلی خود می‌داند. 

حزب سکولاریست CHP و پنج حزب دیگر یک ائتلاف مخالف تشکیل داده‌اند که انتظار می‌رود از حمایت حزب اصلی گروه‌های کُرد، یعنی حزب HDP برخوردار شود و بر اساس برخی از نظرسنجی‌ها به برتری برسد. 

در ادامه به نامزد‌های انتخابات ترکیه اشاره شده است.

رجب طیب اردوغان


اردوغان ۶۹ ساله ۲۰ سال پیش با خروج ترکیه از دوره تورم افسارگسیخته به قدرت رسید و پس از متهم شدن ائتلاف آن زمان به سوءمدیریت، نوید یک دولت سالم را داد. 

در دوران او، ترکیه از یک رونق اقتصادی طولانی همراه با افزایش استاندارد‌های زندگی برای ۸۵ میلیون نفرش برخوردار بود. 

با سابقه‌ترین رئیس جمهور ترکیه بیش از ده‌ها پیروزی در انتخابات به دست آورد و از تلاش برای کودتا در سال ۲۰۱۶ جان سالم به در برد.

اردوغان ترکیه را بر اساس دیدگاه خود در مورد جامعه‌ای متدین، محافظه کار و بازیگر منطقه‌ای قاطع شکل داده است، اما منتقدان می‌گویند او از دادگاه‌ها برای سرکوب مخالفان استفاده کرده است. 

پس از سال‌ها سیاست‌های اقتصادی غیرمتعارف اردوغان که جرقه بحران هزینه‌های زندگی را برانگیخت، انتخابات پیش‎رو می‌می‌تواند سخت‌ترین آزمون اردوغان تا به امروز باشد. 

پس از زمین لرزه‌های ویرانگر در ماه فوریه، مخالفان دولت ترکیه، اردوغان را به دلیل واکنش دیرهنگام و اجازه دادن به سازندگان برای نادیده گرفتن قوانینی که می‌توانست جان انسان‌ها را نجات دهد، سرزنش کردند. 

کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب CHP

قلیچداراوغلو ۷۴ ساله، رئیس حزب اصلی جمهوری‌خواه (CHP)، در ماه فوریه به عنوان نامزد ریاست جمهوری ائتلاف مخالفان معرفی شد.

او از زمانی که در سال ۲۰۱۰ سکان حزب چپ میانه CHP را در دست گرفت، نتوانست شکاف خود را با حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی کم کند. 

قلیچداراوغلو که یک کارمند سابق دولتی بود، در سال ۲۰۰۲ با حزب CHP، حزبی که توسط بنیانگذار ترکیه معاصر، «مصطفی کمال آتاتورک» تأسیس شده بود، وارد پارلمان شد و تلاش کرده است تا فراتر از پایه‌های سکولاریست خود به سمت محافظه‌کاران برود.

با این حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که زمان به قدرت رسیدن قلیچداراوغلو ممکن است فرا رسیده باشد. 

محرم اینجه، رئیس حزب میهن ترکیه

محرم اینجه ۵۸ ساله، معلم سابق فیزیک و مدیر مدرسه، شانس کمی برای ریاست جمهوری دارد.

او در طول ۱۶ سال حضورش در پارلمان با سخنرانی‌های مبارزاتی که اردوغان را به چالش می‌کشید به شهرت رسید و نامزد اصلی مخالفان ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۸ بود.

اینجه ۳۰.۶ درصد آرا را پشت سر ۵۲.۶ درصد اردوغان به دست آورده بود.

سینان اوغان 

سینان اوغان ۵۵ ساله نیز چشم انداز کمی برای پیروزی دارد.

او که قبلاً دانشگاهی بود و اندیشکده TURKSAM را تأسیس کرد، در سال ۲۰۱۱ با حزب راستگرای MHP وارد پارلمان شد. 

اوغان در سال ۲۰۱۵ یک کارزار ناموفق برای ریاست MHP آغاز کرد و متعاقباً از حزب اخراج شد.

اوغان ماه گذشته بدون پیوستن یا تشکیل حزب دیگری نامزدی ریاست جمهوری خود را اعلام کرد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *