توافق مرزی جدید آمریکا و کانادا؛ مرگبار و غیرانسانی

13:30 - 05 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۱۴۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
توافق مرزی جدید آمریکا و کانادا؛ مرگبار و غیرانسانی
آمریکا و کانادا اخیرا به توافقی در زمینه مرزها و کنترل مهاجرت دست یافته‌اند که منتقدان آن را غیرانسانی و مرگبار توصیف می‌کنند.

خبرگزاری میزان - توافق مرزی جدید آمریکا و کانادا غیرانسانی و مرگبار است؛ از ورود مهاجران غیرقانونی جلوگیری نخواهد کرد، اما خانواده‌های بیشتری را که در تلاش برای عبور از مرز هستند، می‌کُشد.

به گزارش «الجزیره»، «رزاق ایال» و «سیدو محمد» اخیرا شهروندی کانادا را گرفتند؛ داستان‌های آن‌ها از زمانی که از مرز کانادا و آمریکا عبور کردند با چالش‌های بسیاری همراه بوده است؛ این دو نفر از وضعیت مرگبار مرزی جان سالم به در بردند، اما هر دو تمام انگشتان خود را بر اثر سرمازدگی از دست دادند.

بسیاری از همراهان آن‌ها زنده نمانده‌اند؛ در ۳۱ مارس، دو خانواده از جمله یک نوزاد و یک کودک سه ساله در مرز آمریکا و کانادا جان باختند.

توافق کشور ثالث

روایت افرادی مانند این دو پناهجو توجه سیاسی و عمومی شدیدی را در کانادا به خود جلب کرده است؛ چرا پناهجویان به مبادی ورودی رسمی نمی‌روند؟ پاسخ این است که قانون، به ویژه توافقنامه کشور ثالث امن (STCA) بین آمریکا و کانادا، افراد را از استفاده از نقاط ورود رسمی مرزی منع می‌کند، زیرا از آن‌ها دور می‌شود و فرصتی برای طرح ادعای پناهندگی سلب می‌شود.

کانادا این گذرگاه‌ها را با ایجاد ایستگاه‌های مرزی مانند «روکسام» که حرکت مهاجران را تسهیل می‌کند، پذیرفته است؛ نخست‌وزیر کبک و رئیس اصلی مخالفان خواستار تعطیلی این بندر ورودی موقت شده‌اند و اکنون، به عنوان بخشی از سفر اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به کانادا، دو کشور تصمیم گرفته‌اند که دقیقاً این کار را انجام دهند.

عقب راندن پناهجویان

اکنون هرکسی که از هر نقطه‌ای از مرز زمینی کانادا و آمریکا عبور کند تا درخواست پناهندگی بدهد، عقب رانده می‌شود. آن‌ها نمی‌توانند درخواست پناهندگی داشته باشند و به سمت مرز آمریکا بازگردانده خواهند شد.

تاکنون، این توافقنامه تنها در مبادی ورودی رسمی زمینی اعمال می‌شد که افراد متقاضی پناهجویی را مجبور می‌کرد از نقاط غیررسمی عبور کنند.

این توافق جدید اکنون در سراسر مرز زمینی کانادا و آمریکا، از جمله مناطقی بین بنادر رسمی ورودی و برخی مناطق آبی اعمال می‌شود؛ هرکسی که ظرف ۱۴ روز پس از عبور بدون مجوز یا وضعیت مهاجرت معتبر درخواست پناهندگی بدهد، به بندر ورودی آمریکا بازگردانده می‌شود و از امکان درخواست در کانادا محروم می‌شود.

این پروتکل گسترش یافته پاسخی به شعار‌های سیاسی فزاینده است که عبور مردم از جاده روکسام را غیرقانونی و سوء استفاده از سیستم مهاجرتی کانادا توصیف می‌کند. 

استدلال وکلای مدافع پناهجویان

وکلای مدافع حقوق پناهجویان استدلال کردند که این توافقنامه نه تنها حقوق مهاجران تحت منشور حقوق و آزادی‌ها را نقض می‌کند، بلکه تعهدات حقوقی بین‌المللی کانادا تحت کنوانسیون پناهندگان ۱۹۵۱ را نیز نقض می‌کند که از دولت‌ها می‌خواهد فرصتی معنادار برای درخواست حمایت از پناهندگان فراهم کنند.

به جای تعلیق این توافق که بسیاری از پناهندگان و حامیان آن‌ها مدتهاست خواستار آن بوده‌اند، دولت کانادا در عوض آن را گسترش داده است، حتی در صورتی که قانونی بودن آن زیر سوال رفته است. 

علاوه بر این، دولت کانادا به جای اعتماد به ابزار‌ها و روش‌های موجود در بنادر ورودی رسمی، روشی کمتر کارآمد و غیرانسانی را برای مدیریت حرکت مردم در مرز انتخاب کرده است.

انتهای پیام/



.....
|
Korea (Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۳
0
0
سلام
بهترین راه مهاجرت قاچاقی به آمریکا از کانادا چیست
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *