سیاست‌های ضدمهاجرتی غرب؛ توافق آمریکا و کانادا برای سرکوب بیشتر پناهجویان

11:47 - 14 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۵۷۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سیاست‌های ضدمهاجرتی غرب؛ توافق آمریکا و کانادا برای سرکوب بیشتر پناهجویان
مرگ و میر پناهجویان در مرزهای آمریکا و کانادا تاثیر سیاست‌‎های دیرینه‌ای است که این کشورها اتخاذ کرده‌اند.

خبرگزاری میزان - تاریخچه رفتار آمریکا با مهاجران مملو از تراژدی‌های غیرانسانی مانند تبعیض، طرد، دستگیری، بازداشت، اخراج، و انبوهی از نقض حقوق بشر است؛ بدتر از آن، سال‌های اخیر شاهد فاجعه انسانی یکی پس از دیگری بوده است که توسط دولت آمریکا بر روی پناهندگان و مهاجرانی که به این کشور می‌روند، ایجاد شده است.

توافق میان آمریکا و کانادا و اخراج‌های بیشتر

اخیرا آمریکا و کانادا بر سر اخراج و بازگرداندن پناهجویان به توافق رسیدند؛ این توافق که درست قبل از ورود جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به کانادا برای یک سفر رسمی انجام شد، به هر دو کشور اجازه می‌دهد تا از افزایش مهاجرت بکاهند.

طبق توافق گزارش شده با آمریکا، کانادا دسترسی به پناهندگی را لغو می‌کند؛ گروه‌های پناهجو تصمیم پیش‌بینی شده برای گسترش توانایی کانادا برای رد پناهجویان در مرز آمریکا را محکوم می‌کنند.

آمریکا و کانادا به توافقی دست یافته‌اند که به مقامات مرزی اجازه می‌دهد پناهجویانی را که از مرز مشترکشان به سمت شمال آمریکا می‌روند، بدون در نظر گرفتن درخواست‌های آن‌ها برای پناهگاه، بازگردانند.

آمریکا و کانادا پیش از این و در طول دهه‌های اخیرنیز توافق‌هایی را برای مقابله با مهاجران و پناهجویان امضا کرده‌اند که نتیجه این توافقات فشار بیشتر بر پناهجویان است.

محکومیت توافق آمریکا و کانادا

شبکه حقوق مهاجران کانادا در یک بیانیه مطبوعاتی این اقدام را محکوم کرد و آن را «غیر اصولی و خطرناک» خواند و اظهار داشت که «مهاجران را مجبور می‌کند تا مسیر‌های خطرناک‌تری را طی کنند.»

گروه‌های حقوق مهاجرت، رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر کانادا را متهم کرده‌اند که از تعهدات خود در قبال پناهجویان سرپیچی کرده‌اند.

این توافق سیاستی را گسترش می‌دهد که به عنوان توافقنامه کشور سوم امن (STCA) شناخته می‌شود؛ بر اساس این سیاست، کانادا می‌تواند پناهجویان را در بنادر رسمی ورودی در امتداد مرز آمریکا بدون در نظر گرفتن درخواست‌های آن‌ها از خود دور کند.

وضعیت مرگبار پناهجویان در بازداشتگاه‌های مرزی آمریکا

موضوع قابل توجه دیگر در خصوص وضعیت مهاجران در مرز‌های آمریکا، بازداشتگاه‌های مرزی است که سالانه مهاجران بسیاری در این مراکز جان خود را از دست می‌دهند و یا هدف اقدامات خشونت‌باری قرار می‌گیرند.

در جدیدترین مورد از این حوادث مرگبار، آتش سوزی مهیبی در یک مرکز بازداشت پناهجویان در سیوداد روی داد که در پی آن حدود ۳۹ نفر جان خود را از دست داده و ۲۹ نفر دیگر در پی این آتش سوزی مجروح شدند.

تصاویر دوربین‌های امنیتی بسیار نگران کننده از بازداشتگاه در رسانه‌های اجتماعی پخش شد و شعله‌ها و دود را به تصویر می‌کشد که منطقه‌ای را پشت میله‌ها و در‌ها فرا می‌گیرد، در حالی که نگهبانان بدون باز کردن در‌ها از مرکز خارج می‌شوند؛ مقامات مکزیکی صحت این ویدئو را تایید کردند.

مرگ و میر مهاجران در مرز‌های آمریکا

شمار مهاجرانی که سالانه در مرز‌های آمریکا جان خود را از دست می‌دهند در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از سوی نهاد‌های بین المللی و حقوق بشری، تنها در سال ۲۰۲۲ حدود هزار مهاجر در مرز‌های آمریکا جان خود را از دست دادند.

بسیاری از افرادی که در این مسیر‌های مرگبار جان خود را از دست داده‎اند کودکان بوده اند و بسیاری از آن‌ها در طول سفر بدون همراه و یا والدین خود بودند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا کانادا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *