انتقاد گزارشگران سازمان ملل از تداوم خشونت نژادی پلیس آمریکا

9:00 - 16 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۰۷۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
انتقاد گزارشگران سازمان ملل از تداوم خشونت نژادی پلیس آمریکا
گزارشگران سازمان ملل اعلام کردند که آمریکا باید با خشونت پلیس علیه سیاهپوستان مقابله کند.

خبرگزاری میزان – گزارشگران ویژه سازمان ملل در پایان نخستین بازدید دو هفته‌ای خود از آمریکا به عنوان بخشی از سیستم تحقیقات جهانی ایجاد شده از سوی شورای حقوق بشر پس از قتل جورج فلوید، شهروند سیاهپوست به دست پلیس آمریکا در ماه مه ۲۰۲۰، خواستار تعهد آمریکا به رسیدگی موضوع تبعیض نژادی در نهاد پلیس در سراسر این کشور شد.

انتقاد گزارشگران سازمان ملل از تبعیض پلیس آمریکا علیه سیاهپوستان

به گزارش «گاردین»، یک سال پس از مرگ فلوید، میشل باچله، کمیسر عالی سابق حقوق بشر سازمان ملل، از اقدام‌هایی که در آمریکا برای جلوگیری از کشته شدن افراد آفریقایی تبار برداشته شد، اظهار تاسف کرده بود.

اکنون گزارشگران ویژه سازمان ملل در پی بازدید از آمریکا و مشاهده رنج روزانه سیاهپوستان آمریکایی از رویکرد تبعیض آمیز پلیس این کشور، تاکید کردند که آمریکا باید فراتر از اصلاحات مقطعی و شعارسازی، حرکت و با بلای مداوم خشونت و تبعیض پلیس علیه سیاه پوستان مقابله کند.

تریسی کیزی و خوان مندز دو گزارشگر مستقل سازمان ملل، در طول ماموریت ۱۵ روزه خود، از شش شهر واشنگتن، آتلانتا، لس آنجلس، شیکاگو، مینیاپولیس و نیویورک بازدید کردند؛ ماموریت آن‌ها تحقیق در مورد استفاده بیش از حد از زور، پلیس نظامی، توهین نژادی و دیگر موارد نقض حقوق بشر از سوی پلیس و سازمان‌های کیفری علیه سیاهپوستان آمریکایی بود.

آن‌ها همچنین با خانواده‌های قربانیان قتل‌های پلیس و دیگر تخلفات نهاد‌های مجری قانون دیدار کردند؛ این سفر نشان دهنده تشدید تمرکز سازمان ملل بر عدالت نژادی در آمریکا پس از قتل فلوید و تابستان اعتراضیست که در آمریکا و سراسر جهان رقم خورد.

کیزی، یکی از دو گزارشگر مستقل سازمان ملل در جریان بازدید مذکور گفت: در آمریکا، بی عدالتی نژادی به زمان ایجاد این کشور برمی گردد و هیچ راه حل سریعی وجود نخواهد داشت؛ در واقع از آن زمان تاکنون تبعیض نژادی پلیس از اولین تماس، دستگیری، بازداشت، صدور حکم و سلب حق رای نفوذ کرده است.

این کارشناس سازمان ملل گفت که نتیجه این امر یک فرسودگی کامل در جامعه سیاه پوستان بود.

کیزی با ارائه یافته‌های اولیه خود گفت که آن‌ها شاهد الگویی بوده اند که می‌توان آن را میراث عمیق ذاتی برده داری و تبعیض قانونی ارزیابی کرد و در سراسر کشور عدم آگاهی و اذعان به میزان نابرابری‌های نژادی همچنان وجود دارد.

مندز، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در مورد شکنجه، گفت که در طول این دیدار تحت تاثیر درد جانکاه قربانیان و خانواده‌های آن‌ها و درخواست‌های پیگیرانه شان برای پاسخگویی قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: ما از این درخواست‌ها برای پاسخگویی حمایت می‌کنیم؛ بسیاری از پرونده‌های قتل از سوی پلیس همچنان حل‌نشده باقی مانده‌اند که نشان‌دهنده درجه‌ای از معافیت از مجازات است.

مندز از وزارت دادگستری آمریکا خواست که در مورد تبعیض پلیس علیه سیاهپوستان از اختیارات خود جدی‌تر و فعال‌تر استفاده کند.

درخواست‌های گزارشگران سازمان ملل از آمریکا

کارشناسان سازمان ملل گزارش نهایی خود را در سپتامبر یا اکتبر سال جاری میلادی به شورای حقوق بشر در ژنو ارائه خواهند کرد؛ آن‌ها اعلام کردند که در گزارش خود خواسته‌هایی مانند درخواست برای داده‌های بهتر و نگهداری سوابق در آمریکا را مطرح کرده اند.

مندز گفت: در غیاب یک پایگاه داده ملی، افسران پلیسی که شکایت‌هایی مبنی بر سوء رفتار یا اعمال زور بیش از حد علیه خود داشتند، اجازه یافتند به خدمت خود ادامه دهند و در برخی موارد در قتل سیاه پوستان نقش داشته باشند.

وی افزود: ما دریافتیم که افسران پلیسی که قبلا به دلیل رفتار نادرست مجرم شناخته شده یا تنبیه شده بودند، به دلیل نبود سازوکار مذکور از سوی یک اداره پلیس دیگر استخدام شدند.
از جمله دیگر خواسته‌های احتمالی گزارشگران سازمان ملل در گزارش نهایی عبارتند از:

-درخواست برای پایان دادن به نژادپرستی در پلیس آمریکا
-درخواست برای کاهش چشمگیر استفاده از سلول‌های انفرادی در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های آمریکا و لغو کامل حبس انفرادی برای کودکان زیر ۱۸ سال
-تصویب قانون جورج فلوید (عدالت در پلیس که با تعصب نژادی و استفاده بیش از حد از زور مقابله می‌کند، اما در کنگره متوقف شده است.)
-پایان دادن به کلیشه سازی زنان و دختران سیاه پوست به عنوان افراد خشمگین
-حذف همه افسران پلیس سفید برتر پندار

سازوکار تخصصی پیشبرد عدالت نژادی و برابری در اجرای قانون در سازمان ملل

تیراندازی‌های مرگبار پلیس که بر همه نژاد‌ها و قومیت‌ها تاثیر می‌گذارد، همچنان ادامه دارد و به صورت میانگین روزانه سه نفر را هدف قرار می‌دهد.

در آوریل ۲۰۲۱، شورای حقوق بشر سازوکار تخصصی پیشبرد عدالت نژادی و برابری در اجرای قانون (EMLER) را راه اندازی کرد؛ این سازوکار بخشی از شبکه‌ای از کارشناسان و ناظران مستقل سازمان ملل است که برای تشویق دولت‌ها به انجام اقدام‌های بیشتر جهت رسیدگی به نقض حقوق بشر استفاده می‌شود.

اگرچه آن‌ها قدرتی برای اجرای یافته‌های خود ندارند، اما کارشناسان سازمان ملل نشان داده اند که می‌توانند عمیقا بر بحث‌های سیاسی داخلی، به ویژه در داخل آمریکا تاثیر بگذارند.

در ژوئن ۲۰۱۸، نیکی هیلی، سفیر وقت کاخ سفید در سازمان ملل، آمریکا را از عضویت شورای حقوق بشر خارج و ادعا کرد که این شورای حقوق بشر به محل تعصب سیاسی تبدیل شده است؛ در اکتبر ۲۰۲۱، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا این مسیر خود را تغییر داد و دوباره آمریکا را وارد شورای حقوق بشر سازمان ملل کرد.

دیدار کیزی و مندز بحث‌هایی را در آمریکا درباره خشونت‌های پلیس به راه انداخته است؛ ایلهان عمر، نماینده دموکرات کنگره از ایالت مینه سوتا، گفت: خشونت مورد تایید دولت علیه سیاه پوستان به همان سرعت، اگر نه بیشتر، ادامه دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *