عملکرد پلیس آمریکا در جریان اعتراضات پس از قتل جورج فلوید/ نتیجه تحقیقات درباره آسیب دیدگی‌ها چه می‌گوید؟

7:30 - 29 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۰۵۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
عملکرد پلیس آمریکا در جریان اعتراضات پس از قتل جورج فلوید/ نتیجه تحقیقات درباره آسیب دیدگی‌ها چه می‌گوید؟
بررسی‌های صورت گرفته ابعاد جدیدی از عملکرد پلیس آمریکا در برابر معترضان در سال ۲۰۲۰ و در پی قتل جورج فلوید را افشا می‌کند.

خبرگزاری میزان – در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ ساکنان بیشتر شهر‌های آمریکا با حضور در خیابان‌ها علیه قتل «جورج فلوید»، شهروند سیاه پوست آمریکایی به دست افسر پلیس شهر مینیاپولیس تظاهرات برپا کردند.

در پی بالا گرفتن اعتراضات در شهر‌هایی مانند پورتلند، پلیس این شهر به استفاده از گاز اشک آور به طور گسترده روی آورد.

گاردین در گزارشی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: استفاده از گاز اشک آور از سوی نیرو‌های پلیس بدون تبعیض صورت گرفت، اما میزان سمی بودن مواد مورد استفاده در این شهر تا مدت‌ها نامعلوم بود و اکنون مقیاس آلودگی افشا شده است.

یک تحقیق میدانی نشان می‌دهد که وقتی پلیس آمریکا از گاز اشک آور استفاده کرد چه اتفاقی افتاد؛ تجزیه و تحلیل پیشگامانه نشان می‌دهد که چگونه پورتلند و اورگان، با مواد شیمیایی سمی پوشانده شد؛ این یک فاجعه بود.

تحقیقات و تحلیل‌های دقیق

محققان یک شبیه‌سازی سه بُعدی از استفاده فوق‌العاده اداره پلیس پورتلند (PPB) از گاز اشک‌آور در یک رویداد اعتراضی بزرگ در ۲ ژوئن ۲۰۲۰ ایجاد کرده‌اند.

«معماری فارنزیک»، یک آژانس تحقیقاتی که نقض حقوق بشر را بررسی می‌کند، با کارشناسان تسلیحات برای تجزیه و تحلیل صد‌ها ویدئو از آن شب، همراه با پرونده‌های داخلی پلیس، سوابق فاکتورها، داده‌های سازنده و عکس‌های کپسول‌های گاز اشک آور همکاری کرد؛ تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد که مرکز شهر پورتلند بیش از ۵۰ برابر سطحی که قانونگذاران فدرال «به طور اضطراری برای زندگی یا سلامتی خطرناک» می‌دانند، با گاز پر شده است.

این یافته ها، در مورد روزی که فعالان محلی آن را «سه شنبه گاز اشک آور» نامیدند، به شدت با اظهارات اداره پلیس در گزارش‌های داخلی در آن زمان، که در آن افسران از «اقدامات قهرمانانه» خود دفاع کردند، در تضاد است.

پلیس پورتلند مدعی شد: نیرو‌های پلیس «خودداری شدید» نشان دادند، هیچ آسیبی در اثر شلیک گاز اشک آور مشاهده نشد و از گاز اشک آور برای هدف قرار دادن افراد خاص استفاده شد.

این نخستین مدل از نوع خود است که غلظت مواد شیمیایی موجود در هوا و رسوبات روی زمین را طی یک رویداد بزرگ  استفاده از گاز اشک آور در آمریکا محاسبه می‌کند؛ این اقدام بر اساس گزارش‌های موجود و دعوی قضایی است که می‌گوید استفاده چند ماهه گاز اشک‌آور در تابستان اعتراضات باعث صدمات شدید، مشکلات سلامتی طولانی‌مدت و خطرات زیست‌محیطی شده است.

 

نتایج تحقیقات

این تحقیق، فشار بر اداره پلیس رسوا شده پورتلند را مجددا افزایش می‌دهد.

موسسه «معماری فارنزیک» موقعیت‌های ۱۳۸ بمب حاوی مواد سمی را که در ۲۵ نقطه در طول ۳.۵ ساعت استفاده کرده و همچنین هوای همان روز را شبیه سازی کرده است.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که سطح مواد سمی ناشی از گاز‌های اشک آور در برخی مناطق بیش از دو هزار برابر حد مجاز فدرال است.

افسران پلیس پورتلند با وجود سیاست‌هایی که آن‌ها را هدایت می‌کند تا نزدیکی به مدارس، بیمارستان‌ها، آزادراه‌ها و سایر تاسیسات مهم را در نظر بگیرند و «قرار گرفتن افراد غیر هدف در معرض گاز» را به حداقل برسانند، به طور بی‌رویه‌ای از گاز اشک آور استفاده کرده‌اند.

در گزارش‌های بعدی، افسران پلیس، گاز اشک‌آور را به‌عنوان «تکنیک کاهش تنش» برشمردند و نوشتند: «از همه افسران باید به خاطر اقدامات قهرمانانه‌شان در حفاظت از شهر قدردانی شود.»

پلیس پورتلند از اظهار نظر در این باره خودداری کرده و به سوالات درباره یافته‌های جدید معماری فارنزیک پاسخی نداده است.

معترضان در دستکم ۱۰۰ شهر آمریکا در سال ۲۰۲۰ با حملات گاز اشک آور مواجه شدند و در سه سال پس از آن، سازمان‌های مجری قانون به استقرار مهمات دارای مواد شیمیایی علیه جمعیت به خصوص معترضان ادامه داده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *