شلیک مرگبار پلیس آمریکا به یک نوجوان سیاه‎پوست

8:12 - 19 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۵۱۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شلیک مرگبار پلیس آمریکا به یک نوجوان سیاه‎پوست
براساس گزارش‌ها، پلیس آمریکا طی چند روز گذشته یک نوجوان سیاه‎پوست خوابیده در خودرو و یک مرد را به دلیل دریافت آدرس اشتباه، هدف تیراندازی قرار داد و به قتل رساند.

خبرگزاری میزان – اگرچه پلیس آمریکا رویه تیراندازی به شهروندان را همچنان در دستور کار دارد، اما سیاه‎پوستان همچنان با نرخ نامتناسبی قربانی این روند می‌شوند؛ جدیدترین این تیراندازی‌ها به قتل یک نوجوان سیاهپوست ۱۷ ساله منجر شد.

قتل نوجوان سیاه‎پوست توسط پلیس 

به گزارش «ایندیپندنت»، ویدئوی هولناکی از تیراندازی مرگبار پلیس آمریکا به یک نوجوان سیاه‎پوست که در خودرو خوابیده، بار دیگر جامعه سیاه‎پوستان در آمریکا را با شوکی جدی مواجه کرد.

دالانئو مارتین، نوجوان ۱۷ ساله سیاه‎پوست، جدیدترین قربانی تیراندازی مرگبار پلیس آمریکاست؛ وی زمانی که در خودرو خوابیده بود، قربانی برنامه ریزی پلیس آمریکا شد.

پلیس با انتشار بیانیه‌ای ضمن طرح ادعای دریافت گزارشی مبنی بر سرقت خودرو، اعلام کرد که یک افسر پلیس پس از مشاهده خودرو واحد‌های دیگر را فراخوانده و آن‌ها در مورد نحوه برخورد با مارتین بحث کردند.

براساس ویدئوی منتشر شده، گزینه شکستن شیشه و دستگیر کردن راننده از سوی افسران رد شد و آن‌ها تصمیم به بازداشت وی می‌گیرند.

افسران پلیس در حالی چندین بار به سمت مارتین شلیک کردند که وی فریاد زد: اجازه بده از خودرو پیاده شوم.

مارتین در نهایت در صحنه جان باخت.

چهره نوجوان و افسران حاضر در صحنه در ویدئوی منتشر شده، تار شده است و هیچ از یک افسران دخیل در این ماجرا دستگیر نشده‎اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که مارتین بر اثر شلیک ۶ گلوله جان خود را از دست داد.

 

 

انتشار ویدئوی مذکور در حالی صورت گرفت که تحقیقات درباره استفاده پلیس آمریکا از زور نامتناسب در پی انتشار ویدئو‌های متعددی در این رابطه آغاز شده است.

براساس ویدئو‌های مذکور، برخورد یا تعامل با پلیس منجر به جراحت یا مرگ شهروندان آمریکایی شد که از نمونه‌های آن می‌توان به تیراندازی پلیس در لوئیزیانا و مرگ آلونزو باگلی و تیراندازی پلیس ممفیس و مرگ تایری نیکولزاشاره کرد.

تیراندازی مرگبار اشتباه پلیس نیومکزیکو

به گزارش «سی ان ان»، پلیس نیومکزیکو آمریکا پس از دریافت تماسی مبنی بر بروز خشونت خانگی، به اشتباه وارد یک خانه شده و یک مرد را به قتل رساند.

رابرت داتسون ۵۲ ساله، چهارشنبه شب از سوی پلیس کشته شد؛ زیرا پلیس پس از دریافت تماس مبنی بر خشونت خانگی براساس آدرس اشتباه وارد عمل شد.

مشخص نیست که در زمان تیراندازی چند افسر در صحنه حضور داشته و چند نفر آنها اقدام به شلیک کردند.

براساس برنامه ریزی‌ها، ویدئوی این تیراندازی ظرف یک هفته منتشر می‌شود.

مقام‌های ایالت نیومکزیکو می‌گویند که این حادثه در دست بررسی است.

این دومین مورد اقدام پلیس براساس آدرس اشتباه در یک هفته بود.

قتل سیاهپوستان توسط پلیس آمریکا

مشکل تیراندازی‌های مرگبار پلیس آمریکا به شهروندان سیاه‎پوست به نژادپرستی سیستماتیک در این نهاد باز می‌گردد.

در بررسی انجام شده از سوی «The Daily Record» در بازه زمانی هزار روز پس از قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‎پوست به دست پلیس ایالت مینه سوتای آمریکا مشخص شد که پلیس ۶۱۸ سیاه‎پوست دیگر را در سراسر این کشور به قتل رسانده است.

به طور متوسط پلیس آمریکا سالانه بیش از هزار نفر را با تیراندازی مرگبار به قتل می‌رساند.

اگرچه نیمی از افرادی که بر اثر تیراندازی پلیس کشته می‌شوند، سفیدپوست هستند، اما سیاهپوستان آمریکایی با نرخ نامتناسبی هدف تیراندازی قرار می‌گیرند و جان خود را از دست می‌دهند.

براساس گزارش اخیر «واشنگتن پست» سیاه‎پوستان تقریبا ۱۴ درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند، اما بیش از دو برابر سفیدپوستان آمریکایی توسط پلیس این کشور کشته می‌شوند.

موضوع نژادپرستی به ویژه علیه سیاهپوستان در آمریکا محدود به پلیس این کشور نیست و فراتر از این نهاد است.

قتل شهروندان آمریکایی توسط پلیس این کشور

بر اساس تحلیل‎‌هایی که در حال انجام است، پلیس آمریکا به طور متوسط سالانه بیش از هزار نفر را هدف قرار می‌دهد و به قتل می‌رساند.

پس از کشته شدن «مایکل براون»، یک مرد سیاه‌پوست در سال ۲۰۱۴ توسط پلیس آمریکا، تحقیقات «واشنگتن پست» نشان داد که اطلاعات گزارش شده به اف‌بی‌آی در مورد تیراندازی‌های مرگبار پلیس، کمتر از نصف شمارش شده است.

این شکاف در سال‌های اخیر بیشتر شده است؛ تا سال ۲۰۲۱، تنها یک سوم از تیراندازی‌های مرگبار بخش‌ها در پایگاه داده FBI ظاهر شد.

به گزارش «واشنگتن پست»، تعداد تیراندازی‌های مرگبار پلیس آمریکا در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ پلیس بیشترین تعداد افراد را در سال ۲۰۲۲ کشته است.

سیاه پوستان آمریکایی با نرخ بسیار بالاتری از آمریکایی‌های سفیدپوست کشته می‌شوند؛ به نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۳ این اقدامات خشونت بار پلیس با شدت بیشتری در حال دنبال شدن هستند.

بیشتر قربانیان جوان هستند؛ بیش از نیمی از افرادی که توسط پلیس آمریکا هدف تیراندازی قرار گرفته و کشته شده‌اند بین ۲۰ تا ۴۰ سال سن دارند و بیشتر قربانیان یعنی بیش از ۹۵ درصد از آن‌ها مرد هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *