۶۳۰ واگن چینی در مسیر متروی تهران

11:35 - 26 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۵۶۶
۶۳۰ واگن چینی در مسیر متروی تهران
مدیر عامل شرکت واگن-سازی تهران گفت: طبق قرارداد مصوبه شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۵ از میان ۲۰۰۰ دستگاه واگن برای متروی کلانشهر سهم تهران ۶۳۰ واگن است.

خبرگزاری شهر- به گزارش شهر، مرتضی مقدمی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در مورد آخرین وضعیت قرارداد تولید واگن با مشارکت چینی‌ها توضیح می‌دهد.

ساخت واگن‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

خوشبختانه این اواخر کار‌های مربوط به تامین مبلغ پیش پرداخت قرارداد به خوبی پیش رفت و پیگیری‌های تمام ارکان ذیربط و ازجمله شرکت متروی تهران باعث شد این اقدام زیرساختی وارد مراحل عملیاتی شود. شرکت واگن‌سازی و شرکت سی‌آرسی چین که بخشی از سهام شرکت واگن‌سازی را در اختیار دارد، کنسرسیوم هستند و این پیش‌پرداخت به کنسرسیوم تعلق می‌گیرد که خوشبختانه پرداخت ۱۵درصد پیش پرداخت در مراحل نهایی بود است

تعداد واگن‌ها در طرح نهایی چقدر است؟

قرارداد تامین ۶۳۰دستگاه واگن از محل مصوبه شورای اقتصاد در سال۱۳۹۵ است که طی آن قرار شده بود ۲۰۰۰دستگاه واگن برای متروی کلانشهر‌ها تزریق شود. از این میان، سهم تهران ۶۳۰دستگاه واگن بود که به‌عنوان نخستین پکیج برای مناقصه آماده شد. حدودا ۱۲شرکت بین‌المللی در مناقصه این ۶۳۰دستگاه واگن شرکت کردند.

واگن‌ها در کدام کشور ساخته می‌شوند؟

از این ۶۳۰دستگاه واگن کلا ۵۶واگن آماده از چین می‌آید و مابقی واگن‌ها یعنی ۵۷۴دستگاه واگن در کارخانه واگن‌سازی تهران ساخته می‌شود. این قرارداد ابعاد متنوع، گوناگون و مهم دیگری دارد ازجمله آنکه در نتیجه ساخت این ۶۳۰دستگاه واگن در چین و در تهران، کارشناسان شرکت واگن‌سازی تهران به چین رفته و در جریان ساخت ۵۶واگنی که قرار است آماده از چین به تهران بیاید، قرار می‌گیرند. بعد از آن، این کارشناسان به تهران آمده و از روی همان مدل ۵۷۴دستگاه واگن را در تهران خواهیم ساخت.

گفتنی است داخلی‌سازی قطعات در قالب قرارداد ۶۳۰دستگاه واگن و یک همکاری مشترک صورت می‌پذیرد، یا مبحث طراحی و احداث قطار ملی مترو که عمق داخلی‌سازی آن ۸۵درصد است، تفاوت دارد. به محض ساخت هر قطار و انجام تست‌های فنی و مهندسی، واگن‌ها وارد ناوگان متروی تهران می‌شوند و امیدواریم با تامین بموقع منابع مالی، کل ۶۳۰واگن ظرف مدت ۵ سال به ناوگان متروی پایتخت اضافه شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: مترو

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *