رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گزارش|

کدام ایستگاه‌های مترو در سال جدید افتتاح می‌شوند؟

13:06 - 22 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۷۰۶۷
کدام ایستگاه‌های مترو در سال جدید افتتاح می‌شوند؟
شلوغی متروی تهران و ازدحام مسافران همیشه یکی از دغدغه‌های مسافران، مسئولان مترو وشهرداری تهران بوه است و به نظر می‌رسد توسعه خطوط مترو و افتتاح ایستگاه‌های جدید بتواند تا حد زیادی به رفع این مشکلات کمک کند و از این رو این اقدامات هر ساله یکی از اهداف شهرداری و مترو است.
خبرگزاری میزان - شلوغی متروی تهران و ازدحام مسافران همیشه یکی از دغدغه‌های مسافران، مسئولان مترو وشهرداری تهران بوه است و به نظر می‌رسد توسعه خطوط مترو و افتتاح ایستگاه‌های جدید بتواند تا حد زیادی به رفع این مشکلات کمک کند و از این رو این اقدامات هر ساله یکی از اهداف شهرداری و مترو است.

همچنین استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله مترو نقش بسزایی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا که همواره یکی از مشکلات عمده تهران طی دهه‌های گذشته بوده است و همچنین کاهش مصرف سوخت دارد و به گفته محسن هرمزی مدیرعامل شرکت متروی تهران بررسی ها نشان داده است که با توسعه مترو، ۸۸ هزار میلیارد ریال در مصرف سوخت، ۹۹ هزار میلیارد ریال در هزینه استهلاک و لوازم یدکی خودروها، ۹۶ هزار میلیارد ریال در هزینه اتلاف وقت مسافران، ۴۰ هزار میلیارد ریال در هزینه ناشی از تصادفات، ۴۷ هزار میلیارد در هزینه بهداشت، درمان و نظافت ناشی از آلودگی هوا و ۱۶ هزار میلیارد ریال نیز در هزینه تعمیر و نگهداری معابر شهری صرفه‌جویی می‌شود و به همین دلیل هم برنامه دقیقی برای توسعه مترو در سال جدید لحاظ شده و حدود ۲۷هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۲ برای این مهم در نظر گرفته شده است.

خوشبختانه در اسفند ماه سال گذشته ۵ ایستگاه و ۱۱ کیلومتر خط جدید مترو افتتاح شد و بنابر مصوبه شورای‌عالی ترافیک، می‌بایست ایستگاه‌های شبکه متروی پایتخت با احتساب ۴ خط جدید به ۳۳۰ ایستگاه و طول مسیر شبکه مترو به ۴۹۰ کیلومتر برسد و با افتتاح‌ ایستگاه‌های اخیرهم اکنون ۱۴۹ ایستگاه مترو در تهران وجود دارد. این در حالی است که به موجب افتتاح ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید در این ۲خط، گشایش‌های قابل توجهی در روند سرویس‌دهی خطوط ۶ و ۷ به شهروندان پایتخت صورت خواهد پذیرفت به‌گونه‌ای که ظرفیت مسافرپذیری و جابجایی مسافران در خط ۶ حدود ۴برابر افزایش می‌یابد.

 به گفته عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران مهمترین اولویت مدیریت شهری تهران در سال ۱۴۰۲ حمل‌ونقل عمومی است و در سال جدید افتتاح ۱۳ ایستگاه جدید و ۱۴ کیلومتر خط مترو در خطوط ۴، ۶ و ۷ است. همچنین در سال جدید، عملیات شروع احداث خط ۱۰ مترو آغاز خواهد شد و نهایی‌سازی مطالعات و شروع احداث خطوط ۸، ۹ و ۱۱ را نیز در دستور کار داریم و حال این سوال مطرح می‌شود که در سال جدید کدام ایستگاه‌های مترو افتتاح می‌شوند؟

ایستگاه علامه جعفری

پروژه توسعه غربی خط ۴ مترو، مسیری به طول 4 هزار و 200 متر بوده و دارای ۳ ایستگاه است؛ اولین ایستگاهی که در این بخش به بهره برداری خواهد رسید، ایستگاه موسوم به ایستگاه پروانه در منطقه باغ فردوس و یا همان بلوار مرحوم ناصر حجازی است؛ ایستگاهی در منطقه ۵ شهر تهران که بهار امسال افتتاح می شود تا امکان دسترسی مسافران به شبکه خطوط مترو در محدوده ای کم برخوردار از حیث شبکه حمل و نقل عمومی انبوه بر را فراهم نماید.

نام این ایستگاه در جلسه پایانی کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران که واپسین روزهای اسفند ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد، به عنوان" ایستگاه علامه جعفری" تعیین و جهت تایید نهایی به هیات رییسه شورای اسلامی شهر رسید.

ایستگاه میدان کتاب 

به گفته مهدی صالحی شهردار منطقه ۲  تکمیل ایستگاه های خط ۶ و ۷ در منطقه و میدان کتاب به عنوان آخرین ایستگاه از خط ۷ که به زودی افتتاح خواهد شد؛ همچنین احداث خط ۱۰ مترو نیز از پروژه هایی است که امسال شروع می شود؛ خطی که ۵ ایستگاه آن در منطقه ۲ واقع شده و شهرداری منطقه در بحث تامین مالی و تامین فضاهای مورد نیاز در هماهنگی با مترو عمل می کند.

متروی پرند

محسن هرمزی مدیرعامل شرکت مترو تهران اعلام کرد: اگر دولت بتواند تعهدات خود در زمینه تامین منابع مالی پروژه خط مترو پرند را در موعد مقرر عملیاتی کند، می توانیم ایستگاه مترو این شهر و ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی آن را در نخستین روزهای خردادماه تقدیم مردم نماییم.

هرمزی در ادامه به بهره‌برداری از چند ورودی جدید در خطوط ۶ و ۷ اشاره کرد و افزود: در زمینه رفع نواقص ایستگاههای در حال بهره‌برداری، غیر از تکمیل و افتتاح چند ورودی دوم، فرآیند راه‌اندازی تعداد آسانسورهای بیشتر، نصب تجهیزات باقی مانده تهویه هوا، هواکش های میان تونلی و هواسازهای ایستگاهی، بهره برداری از پست برق جنوبی خط ۶ (پست کیانشهر) و ادامه عملیات عمرانی پایانه‌های آزادگان، فاز دوم پایانه شهید کلاهدوز، پایانه دولت آباد و آغاز تجهیز کارگاه پایانه تختی را پیش رو خواهیم داشت. ضمن آنکه انتظار داریم پروژه های توسعه جنوبی خط ۶ و نیز توسعه شرقی خط ۴ نیز اهداف نشانه‌گذاری شده در برنامه زمان‌بندی اقدامات بهار سال ۱۴۰۲ را محقق سازند.

انتهای پیام/

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *