دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب: توافق ایران و عربستان سعودی گامی برای برادری میان کشور‌های اسلامی است

15:57 - 20 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۹۳۹
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب: توافق ایران و عربستان سعودی گامی برای برادری میان کشور‌های اسلامی است
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به توافق دو کشور ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دوجانبه اشاره کرد و آن را گامی در راستای برادری اسلامی میان کشور‌های اسلامی دانست تا به یاری خداوند، منطقه‌ای بهتر با تحقق صلح و دوستی و برادری داشته باشیم.

خبرگزاری میزان - به گزارش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در بغداد گفت: از دعوت کریمانه برای حضور در این کنفرانس تشکر می‌کنم که فرصت دیدار با علمای بزرگ و اندیشمندان کشور مقاومت، عراق برادر را پیدا کردم.

وی ضمن قدردانی از دیوان وقف اهل سنت و موسسه جماعت علمای عراق و دارالافتای عراق و تمام دست اندرکاران و برگزار کنندگان این کنفرانس، اظهار داشت: شکی نیست که همکاری سازنده میان جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران منجر به شکست داعش شد، گروهی که حامی آن رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های دیگر و استکبار جهانی به رهبری آمریکا هستند.

دبیرکل مجمع با بیان این که اگر تلاش‌ها و جانفشانی‌های الحشدالشعبی و حمایت مردم و مرجعیت عراق و مشارکت علمای مقاومت نبود، این دستاورد بزرگ به دست نمی‌آمد، تصریح کرد: این دستاورد بزرگ به دستان شما و مجاهدان با یاری خداوند محقق شد. همانطور که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم.

وی ادامه داد: طی دو دهه گذشته، شاهد جنگ‌ها و خونریزی و تروریسم و نزاعات در جهان اسلام بودیم. به سبب همین مشکلات، موضوع کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران را به راهکار‌های اجرایی و اقدامات عملی مربوط به وحدت اسلامی و صلح و اجتناب از تفرقه و نزاع در جهان اسلام اختصاص دادیم.

شهریاری افزود: کنفرانس‌های منطقه‌ای بین علمای کشور‌های مختلف از اهل سنت و شیعه برگزار شد، تا این نکته مورد تاکید قرار گیرد که تلاش‌های دشمن برای تفرقه و اختلاف میان امت اسلام و میان علمای بزرگ هرگز موفق نخواهد شد مادامی که ما در خدمت اسلام و مسلمانان باشیم و مادامی که پاداش آخرت را بر دنیا ترجیح دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاعه و رواج مفهوم برادری اسلامی میان مسلمانان در کشور‌های اسلامی و خارج از آن را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: به عنوان یک امر واجب که باید نسل‌های آینده بر اساس آن تربیت شوند. تحقق این فریضه انسانی اسلامی مهم ممکن نیست مگر اینکه دل‌ها را از وجود کینه‌ها پاک کرد، زیرا برادری با وجود کینه مادی و طایفه‌ای و نژادی محقق نمی‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: این کنفرانس ارزشمند درباره وحدت اسلامی با شعار مسلمان برادر مسلمان برگزار می‌شود. ما خواهان آن هستیم که این کنفرانس منجر به نتایجی شود که سبب تقویت پیوند‌های برادری میان مسلمانان و روحیه وفاق و الفت میان همه بشریت شود.

وی خاطرنشان کرد: انسان‌ها برادر یکدیگر هستند، چه بخواهند چه نخواهند، زیرا همه انسان‌ها از یک پدر و مادر (حضرت آدم و حضرت حوا) هستند. همانطور که امام امیر المومنین علی بن ابیطالب فرموده‌اند: مردمان دو دسته‌اند، گروهی برادر دینی تو هستند و گروهی در آفرینش با تو همانندند. سخن ایشان مبنی بر اینکه همانند تو در آفرینش است، یعنی برادری در ماهیت و فطرت انسانی و در آمال و آلام میان همه انسان‌هاست.

دکترشهریاری با تاکید بر این که ریشه‌های تروریسم را تنها با خشکاندن منابع تقویت آن اعم از پول و سلاح و فکر افراطی واپس‌گرا می‌توان از بین برد، گفت: این امر به آگاه‌سازی همه جانبه امت نیاز دارد، اینکه شکاف و زمینه‌ای ایجاد نشود که دشمنان از آن برای گسترش این پدیده تاریک و شوم بهره‌برداری کنند که هدف دشمنان از آن، خدشه وارد کردن به اسلام و مسلمانان و مخدوش کردن وجهه و مقدساتشان است.

وی ادامه داد: ما در سرزمین دوست داشتنی عراق، سرزمین تعدد قومیت‌ها و مذاهب هستیم که قدرت‌های ظالم و متجاوز به دنبال استفاده از این تنوع مذهبی و طایفه‌ای برای متشنج کردن اوضاع و گرفتن ماهی از آب گل آلود بودند، اما دولت و ملت و طوایف مختلف و گروه‌های جهادی چنین چیزی را به دشمن اجازه ندادند و تلاش‌هایش را ناکام گذاشتند و ثابت کردند که قوی‌تر از تمام تلاش‌های تفرقه‌افکنانه و فتنه جویانه هستند.

وی با بیان این که خدا را شکر می‌کنیم که دو کشور عراق و ایران می‌توانند الگوی وحدت برای جهان اسلام باشند، اظهار داشت: علمای جهان اسلام باید بر مسئله قدس شریف به عنوان مسئله

محوری و اساسی در صحنه اسلامی و جهانی متمرکز شوند و آن را مورد توجه قرار دهند؛ و تاکید می‌کنیم که صلح و ثبات و امنیت نه تنها در منطقه بلکه در جهان تنها از طریق از بین بردن کانون‌های بحران‌ها یعنی صهیونیسم جهانی و رژیم صهیونیستی به عنوان غده سرطانی در منطقه ممکن است.

دبیرکل مجمع، عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی را خیانتی بزرگ به ملت فلسطین و تمام امت اسلام توصیف کرد و گفت: این جنایت شنیع، راه را برای صهیونیست‌ها برای ارتکاب جنایات بیشتر علیه بیگناهان هموار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باید بر اهمیت همکاری و فعالیت مشترک اسلامی و هماهنگی در تمام سطوح برای پایان دادن به رنج و درد و مشکلات و کاستن از تاثیرات بحران‌ها بر زندگی میلیون‌ها مسلمان در کشور‌های جهان به ویژه در جهان اسلام تاکید کنیم. همچنین باید به مسائل مشترک معاصر مثل مسائل و مشکلات آوارگان، جوانان، بیکاری و مشکلات آب و برق و تغییرات آب و هوایی و دیگر مسائل امت اسلام اهتمام ورزیم.

شهریاری در ادامه با تاکید بر لزوم خروج نیرو‌های بیگانه از منطقه غرب آسیا، تصریح کرد: حضور این نیرو‌ها در منطقه تنها منجر به تشدید کانون‌های تنش و نزاع می‌شود
ما در عین حال خواستار همکاری جدی با تمام کسانی هستیم که خواهان صلح واقعی و عادلانه میان بشریت هستند.


وی افزود: ما در مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران، خواستار گسترش همکاری میان علمای دو کشور (ایران و عراق) و گفتگوی مشترک و برگزاری نشست‌ها و دیدار‌های مشترک و مبادله دیدار‌ها میان آن‌ها هستیم.

دبیرکل مجمع تاکید کرد: نشانه‌های اهتمام دولت و ملت شریف عراق برای تحکیم پیوند‌های برادری، هر ساله در جریان برپایی مراسم اربعین امام حسین (ع) و استقبال بی‌نظیر مردم عراق از مذاهب و قومیت‌های مختلف از زائرانی که برای شرکت در این مراسم وارد عراق می‌شوند، نمایان می‌شود.

وی همچنین در پایان سخنان خود به توافق دو کشور ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دوجانبه اشاره کرد و آن را گامی در راستای برادری اسلامی میان کشور‌های اسلامی دانست تا به یاری خداوند، منطقه‌ای بهتر با تحقق صلح و دوستی و برادری داشته باشیم.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *