مجلس دانش آموزی تمرین دموکراسی است

10:31 - 21 مهر 1397
کد خبر: ۴۵۹۳۰۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه اول آبانماه انتخابات مجلس دانش آموزی برگزار می‌شود، گفت : مجلس دانش آموزی بهترین آزمون برای تمرین مهارت‌های دانش آموزان و میدان نقش پذیری برای آنان را فراهم می‌کند.

///

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در جریان برگزاری نشست خبری نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی اظهار داشت: اول آبان انتخابات دانش آموزی برگزار می‌شود. اعضای مجلس دانش آموزی انتخاب و در هر دوره دو ساله فعالیت می‌کنند. ۱۵۰ نماینده دختر و پسر از بین دانش آموزان متوسطه اول و دوم انتخاب می‌شوند و کارگاه‌های آموزشی را می‌گذرانند؛ ۱۵۲ نماینده از استان‌ها و ۴ نماینده از اقلیت‌ها و ۲ نماینده از دانش آموزان با بیماری‌های خاص داریم.

وی ادامه داد: در نهمین دوره مجلس دانش آموزی که فردا افتتاح می‌شود  رئیسه سنی مجلس، انتخاب هیات رییسه مجلس را انجام خواهند داد. انتخابات کمیسیون‌ها را هم خواهیم داشت که شامل ۵ کمیسیون فرهنگی، اجتماعی ورزشی و ارتباطات است. امیدواریم در این دوره یک سند رسمی از مسائل حوزه دانش آموزی تهیه شود. در فضای مجلس دانش آموزی اهدافی به صورت مستقیم دنبال می‌شود؛ ماموریت اصلی این مجلس تربیت علمی و سیاسی دانش آموزان تمرین مهارت‌های اجتماعی در یک فضای قانونی است.

وی با اشاره به اینکه این مجلس تمرین دموکراسی است، اظهار داشت:مجلس دانش آموزی در تحقق سند تحول بسیار کمک می‌کند و دانش آموزان مسایل روز آموزش و پرورش را دنبال می‌کنند. این فعالیت اجتماعی و گروهی کارکرد‌های دیگری برای فضای آموزشی کشور دارد. ۱۱ میلیون دانش آموز در این فرآیند تمرین دموکراسی شرکت کرده اند و ششصد دانش آموز عضو شورای‌های دانش آموزی می‌شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ایجاد روحیه ایرانی اسلامی، ایجاد حس مسئولیت، حساسیت به مسائل آموزش و پرورش، روحیه مشارکت پذیری، ترویج فرهنگ گفتگو، قدرت نقد فضای آموزشی مهارت آموزی و کادر سازی برای آموزش و پرورش را از دیگر مزایای مجلس دانش آموزی بر شمرد و تصریح کرد: مجلس دانش آموزی یک نهاد صنفی و تربیتی است و اختیاراتی دارد که می‌تواند زبان گویای دانش آموزان سراسر کشور باشد و مهمترین چالش‌های دانش آموزی را به اطلاع مدیران برساند. این نهاد مشورتی می‌تواند کمک‌های مختلفی به آموزش و پرورش کرده و  راهکار‌های دقیق تری در حوزه نقش پذیری دانش آموزان ارائه دهد. این مجلس ۸ دوره را پشت سر گذاشته و به بلوغ رسیده و می‌تواند تکیه گاهی برای تصمیم‌گیران حوزه تعلیم تربیت باشد.

وی افزود: باید مجامع مشورتی استان‌ها  در هر استان شکل بگیرد و این‌ها بازوان مسئولان آموزش و پرورش باشند . انتخابات مجامع در قطب‌ها برگزار شده و ۶ کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات، کمیته پشتیبانی و مالی، کمیته هماهنگی اجرایی، کمیته حراست و امنیت، کمیته تشریفات، کمیته نظارت آماده برنامه ریزی تشکیل می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در افتتاحیه بطحایی وزیر آموزش و پرورش و وزیر کشور به سخنرانی می‌پردازند. دانش آموزان فردا خود را معرفی کرده و ۸ کاندیدای ریاست برای این مجلس داریم. کاندیدا‌های نهمین دوره مجلس در کتابچه‌ای معرفی شده اند. برنامه دو ساله این مجلس توسط هیات رئیسه تدوین می‌شود و در هر دوره ۴ نشست داریم. علاوه بر انتخابات هیات رئیسه مجلس، انتخابات کمیسیون‌ها و تحلیف نمایندگان را در دستور کار داریم. مکان این مجلس ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی است.

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش در ادامه افزود: گزارش تخلف از مجلس هشتم دانش آموزی ارائه نشده و تعریف تقلب و تخلف با یگدیگر متفاوت است. پژوهش هایی در حوزه اثر بخشی این مجلس انجام شده و مجمع نمایندگان ادوار دانش آموزان باید شکل بگیرد تا اثر بخشی تشکیل این مجلس مشخص شود و مجلس دانش آموزی با مجلس شورای اسلامی لینک شود.

حوادث رخ داده در اردوهای دانش آموزی بسیار کم است

مرکز کنترل برای رصد اردوها بود 15 میلیون نفر سال گذشته به اردو برده شده اند و حوادث رخ داده بسیار کم و ناشی از حوادث غیر مترقبه ای است که ناشی از نقص عملکرد آموزش و پرورش نیست.

این مجلس قرار نیست کار اجرایی انجام دهد

کاظمی در پاسخ به سوال خبرنگار میزان درباه میزان تاثیر گذاری تصمیمات این مجلس در وزارت آموزش و پرورش گفت: قرار نیست این مجلس وارد کار اجرایی وزارت آموزش و پرورش شود. مجلس دانش آموزی یک نهاد صنفی و مشورتی است و چالش های حوزه  آموزشی و آسیب ها را منعکس کرده و در حل مشکلات کمک می کند.

این مجلس 11 طرح  ارائه کرده و در دستور عمل ها گنجانده شده است

در پاسخ به سوال اینکه این افراد در عرصه های مدیرتی وارد شده اند یا خیر گفت: آماری از اینکه چه تعداد از این افراد در عرصه های مدیرتی کشور وارد شده اند در دست نیست.علیرضا کاظمی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری گفت: این مجلس یک بستر تربیتی است و ما مسئول بعد از دوره تحصیل این دانش آموزان نیستیم. فعالیت های این مجلس مثل یک کلاس درس است و کار تربیتی انجام می دهد. این نهاد هیچ کار اجرایی ندارد.

کاظمی در پاسخ به این سوال که راهکار برای اینکه دانش آموزان این مجلس را به عنوان راهی برای حضور در مجلس شورای اسلامی نبینند گفت: ما در همان ابتدا جلسات توجیهی برای این افراد برگزار می کنیم.

وی درباره شرح وظایف شوراهای مدارس گفت: شوراهای مدرسه با مجلس دانش آموزی کاملا متفاوت است و این شوراها کار اجرایی و مشورتی دارند. این شورا نظرات دانش آموزان را منعکس می کند. این شوراها مستقیم با دانش آموزان در ارتباط است و در یک فضای محدود فعالیت می کند.


انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *