شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات و تقلبات امتحانات نهایی توسط دادستانی کل کشور در نظر گرفته شده است

13:44 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۴۹۵
شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات و تقلبات امتحانات نهایی توسط دادستانی کل کشور در نظر گرفته شده است
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه همه حوزه‌های اجرای امتحانات نهایی باید به دوربین مدار بسته و دستگاه سیگنال‌یاب مجهز شوند گفت: در دادستانی کل کشور شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات و تقلبات امتحانات نهایی در نظر گرفته شده است.

خبرگزاری میزان - نشست خبری نشست خبری مشترک علی کاظمی، معاون آموزش متوسطه و محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با موضوع امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۳ صبح امروز، چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.

در این نشست محسن زارعی با بیان اینکه براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال مرجعیت علمی کتاب‌های درسی و معلمان بودیم.

زارعی با بیان اینکه در گذشته اصل و اساس نظام آموزشی به سمت و سوی تست‌زنی و حافظه‌محوری سوق داده شده بود تصریح کرد: اما بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، آموزش و پرورش به مسیر واقعی خود بازگشته است.

وی در ادامه افزود: نظام تعلیم و تربیت کشور بر اساس این سنجش کیفیت آموزش پرورش از نتیجه آزمون‌های بین‌المللی به امتحان نهایی تغییر کرد.

زارعی تاکید کرد: پس از بررسی دقیق خلا‌ها و مشکلات موجود سعی کردیم مشکلات برنامه سنجش و ارزیابی را رفع و در راستای تمام ساحتی شدن مدرسه آزمون نهایی را  ریل‌گذاری کنیم.

وی همچنین ادامه داد: خلا‌هایی موجود سبب شد تا در دوران کرونا آموزش، غیرحضوری شود و همین امر آسیب‌ بسیار جدی به بدنه نظام آموزشی و علم‌آموزی وارد ساخت، چراکه نتایج اعلام شده در آزمون‌ها بیانگر ضعف در پایه تحصیلی دانش‌آموزان بود و آموزش مجازی که نوع و ابزاری برای آموش است خود به نوعی تهدید تبدیل شد و پیامد‌های آن تا سال‌ها ادامه خواهد داشت.

رئیس  مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: سعی کردیم سنجش تحصیلی به جهت کیفیت آموزشی را هدف‌گذاری کنیم و بر همین اساس تمامی طراحان آزمون‌های نهایی تا پایان امتحانات  قرنطینه کامل خواهند شد تا آزمون تمام مولفه‌های استاندارد را دارا باشد.

به گفته این مدیر نظام تعلیم و تربیت کشور، امر حفاظت آزمون‌های نهایی برعهده وزارت کشور، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها است و این ارگان‌ها با رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با افرادی که قصد سودجویی دارند مطابق قانون برخورد خواهند کرد.

زارعی در ادامه با بیان اینکه در دادستانی کل کشور شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات و تقلبات در نظر گرفه شده تاکید کرد: در حوزه‌های آزمون‌های بزرگسالان نیز نیرو‌های امنیتی حضور خواهند داشت. دارند و در زمان برگزاری آزمون نیرو‌های امنیتی آماده باش هستند. همچنین با سازمان‌های آب و برق برای حوزه‌های امتحانات نهایی و  برای برقراری اینترنت در مراکز تصحیح آزمون با وزارت ارتباطات هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

زارعی همچنین اضافه کرد: برای برگزاری و تامین امنیت آزمون‌ها همه تمهیدات لازم انجام شده و از ظرفیت آموزش و پرورش در حوزه‌ها استفاده کرده‌ایم و دیگر نیازی به حضور نیرو‌های فراجا در محل برگزاری نیست اما با این‌حال از ظرفیت فراجا به شکل زیرساختی همواره بهره‌مند خواهیم شد، از سوی دیگر آموزش‌های لازم داده شده و دانش‌آموزان قوانین را می‌دانند و نهایتا اینکه آماده‌باش فوریت‌های پزشکی و آتش‌نشانی نیز در محل آزمون از دیگر تمهیدات ما خواهد بود.

وی ادامه داد: همه حوزه‌های اجرای امتحانات نهایی مکلف هستند که این اماکن را به دوربین مدار بسته و دستگاه سیگنال‌یاب مجهز کنند. همچنین دستگاه‌های تکثیر‌ و چاپ سریع در حوزه‌های برگزاری آزمون‌های نهایی قرار داده‌ایم، زیرا برگه‌های امتحانی برای دانش‌آموزان شخصی‌سازی شده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در خاتمه اظهاراتش افزود: چاپ سوالات هر دانش‌آموز در روز آزمون انجام می‌شود؛ لذا به سیستم و دستگاه‌های پرسرعت و نیروی انسانی آموزش دیده نیاز داریم در همین راستا ۲۴۵ دوره آموزشی برای عوامل اجرایی، تصحیح کنندگان، حفاظت کنندگان از آزمون‌ها، مراقبین و منشی‌های حوزه امتحان نهایی برگزار شده و همگی آماده برگزاری امتحانات نهایی هستند.

برای ۲ هزار و ۶۴۳ تخلف آزمون نهایی سال گذشته حکم قطعی صادر شده است

در ادامه این نشست خبری حسین کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: هدف ما از برگزاری استاندارد امتحانات نهایی شایسته‌محوری در آموزش و پرورش است.

وی افزود: براساس پایش و پویش دقیق و انجام شده از عملکرد آموزشی و رصد دقیق نظام تعلیم و تربیت طی سال‌های گذشته سازوکار جدید را در امتحانات نهایی ریل‌گذاری کردیم، ما همواره اصل را براساس عدالت آموزشی بنیان نهادیم و نتایج کنکور طی این سال‌ها گواه این مدعی بود که دانش‌آموزان در سنجش‌ها به سوی عدالت تربیتی پیش می‌روند.

کاظمی امنیت آزمون‌ها را از جمله نکات قابل توجه آموزش و پرورش دانست و افزود: با توجه به اینکه امتحانات نهایی شکل علمی و ملی دارد براساس قانون و مصوبات مجلس با رویکرد پیشگیرانه به تخلفات آزمونی نگاه می‌کنیم و در این مورد تا قبل از شروع آزمون‌ها آموزش‌های لازم به همه مترتبین امتحانات نهایی داده خواهد شد.

وی در بخش دیگر به افرادی که به هر نحوی قصد تقلب و تخلف در حوزه‌های امتحانات را دارند گفت: براساس قانون رسیدگی به تخلفات با این موارد برخورد و این دانش‌آموزان از رئیس حوزه آزمون به کمیته تخصصی  ارجاع  داده خواهند شد و در این کمیته برای هر تخلف اقدامات لازم انجام می‌شود.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در آزمون نهایی  سال گذشته شرکت کردند اضافه کرد: از این میان، ۲ هزار و ۸۰۶ تخلف تاکنون رسیدگی شده و برای ۲ هزار و ۶۴۳ تخلف تاکنون رای قطعی صادر شده است. همچنین دیگر احکام صادره تجدید‌نظر شده و ۲۳ مورد از آن‌ها حکم برائت گرفتند.

وی همچنین ادامه داد: هزار و ۶۷۲ نفر از  این متخلفین ابزار تخلف با خود همراه داشتند و ۳۵۹ نفر از آن‌ها نیز از این ابزار استفاده کرده بودند.

کاظمی دیگر تخلف را ۱۳ مورد انتشار و افشای سوالات امتحانی بعد از شروع آزمون عنوان کرد و گفت: تمهیدی اندیشیده ایم که از این مورد پیشگیری شود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *