کاهش مصرف سیگار در جوانان آمریکایی؛ نسل جدید سیگار کشیدن را نشانه منزلت و جذبه نمی‌داند

12:49 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۴۷۵
کاهش مصرف سیگار در جوانان آمریکایی؛ نسل جدید سیگار کشیدن را نشانه منزلت و جذبه نمی‌داند
کاهش بی‌سابقه افراد سیگاری در ایالات متحده نشان می‌دهد که مردم از معادله نابرابر مضرات واقعی و خاصیت‌های فرضی سیگار آگاه شده‌اند.

خبرگزاری میزان - تحقیقات موسسه گالوپ نشان می‌دهد که فقط ۱۲ درصد از مردم آمریکا در هفته گذشته سیگار کشیدند. در مجموع، سیگار کشیدن در ایالات متحده روند کاهشی داشته است و تقریباً به پایین‌ترین میزان در هشتاد سال اخیر رسیده است.

۴۱ درصد از مردم ایالات متحده در سال ۱۹۴۴، سیگاری بوده‌اند و یک دهه بعد، این آمار به بالاترین حد خود یعنی ۴۵ درصد رسید. از اواسط دهه پنجاه به بعد، مردم کمتر سیگار کشیده و در سال ۱۹۸۹، جمعیت سیگاری به زیر سی درصد رسید. با توجه به افزایش آگاهی مردم از مضررات سیگار و به اصطلاح «باحال نبودن سیگار کشیدن» این آمار در سال ۲۰۱۵ به زیر بیست درصد رسید.

کاهش سیگار کشیدن در جوانان آمریکایی؛ نسل جدید با مضررات دخانیات کنار نیامده است

گالوپ در گزارش خود اشاره کرد که مردم آمریکا، این روزها به هشدارهای پزشکی بیشتر توجه کرده و به مضررات بی شمار سیگار واقف شده‌اند. ممنوعیت سیگار کشیدن در اکثر مکان‌های عمومی نیز یکی دیگر از دلایل کاهش افراد سیگاری بوده است. ۷۶ درصد از شرکت‌کنندگان در این تحقیقات معتقدند که سیگار، «بسیار مضر» است. این آمار بسیار بیشتر از نظر مردم نسبت به مضررات دیگر محصولات مرتبط با دخانیات مثل پیپ، سیگار برگ و حتی مشروبات الکلی و ماریجوانا است. اگرچه مصرف الکل نیز نسبت به دهه‌های گذشته کاهش یافته است.

عدم علاقه نسل جوان، سبب شده است که جمعیت افراد سیگاری، رو به کاهش باشد. آمار چند دهه گذشته نشان می‌دهد که بیشترین افراد سیگاری را نسل جوان تشکیل می‌دادند، اما امروز نگرش این گروه تغییر یافته است. ۳۵ درصد از جوانان آمریکایی در سال ۲۰۰۱، سیگاری بودند؛ ولی تنها ۱۰ درصد از جوانان امروزی، سیگار می‌کشند.

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

نکته قابل توجه این است که نه تنها تعداد افراد سیگاری کاهش پیدا کرده است بلکه افراد سیگاری، کمتر سیگار می‌کشند. ۲۱ درصد از افراد سیگاری، روزانه یک بسته سیگار می‌کشند و فقط شش درصد بیشتر از یک پاکت در روز مصرف دارند. اما در دهه چهل، ۴۰ درصد از افراد سیگاری، روزانه یک بسته سیگار می‌کشیدند و ۲۰ درصد، بیش از یک پاکت در روز مصرف داشتند. در نمودار پایین مشاهده می‌شود که به مرور زمان اکثر افراد سیگاری، کمتر از یک پاکت در روز سیگار می‌کشند.

کاهش سیگار کشیدن در جوانان آمریکایی؛ نسل جدید با مضررات دخانیات کنار نیامده است

 

میزان ویپینگ در آمریکا

گالوپ در ادامه گزارش خود نشان داد که هشت درصد از مردم آمریکا، ویپ می‌کشند. این آمار نسبت به سالیان گذشته بدون تغییر بوده است. جوانان نسبت به دیگر گروه‌ها، تمایل قابل توجهی به ویپینگ دارند.

با اینکه آمار ویپینگ در جوانان آمریکایی تقریباً دو برابر سیگار کشیدن است، اما میزان استفاده از ماریجوانا از هر دو مورد بیشتر بوده و در حدود ۲۷ درصد از این گروه سنی، به سوی ماریجوانا می‌روند.

کاهش سیگار کشیدن در جوانان آمریکایی؛ نسل جدید با مضررات دخانیات کنار نیامده است

 

نکته دیگر درباره نگرش مردم ایالات متحده نسبت به مضررات این سه مورد این است که تعداد کمتری (حدود ۵۴ درصد) ویپینگ را «بسیار مضر» دانسته و تنها ۲۳ درصد معتقدند که ماریجوانا برای سلامتی بسیار مضرر است. البته رسانه‌های جریان اصلی و بالاخص دموکرات‌ها در دید مثبت مردم نسبت به ماریجوانا تاثیر داشته و دارند.

لابی کارخانه‌های تولید سیگار در آمریکا، اگر هم بازار را به سلامتی ببازند، به هیچ عنوان حاضر نیستند که ویپینگ جای آن‌ها را بگیرد. لذا این احتمال وجود دارد که نظرات و تحقیقات پزشکی پیرامون ویپینگ، از سوی رفقای لابی تولیدکنندگان سیگار صورت گرفته باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *