نگاهی به تبعیض و نقض گسترده حقوق زنان در آمریکا

8:00 - 19 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۴۹۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زنان در آمریکا برخلاف ادعاهای مقامات این کشور با طیف گسترده ای از نقض حقوق خود مواجه هستند و همچنان برای رفع این چالش باید مبارزه کنند.

خبرگزاری میزان – آمریکا سال‌هاست تلاش دارد تا به جهان از خود تصویر سرزمین افسانه ای برابری حقوق زنان و مردان را ارائه دهد، اما آن چه در حق زنان این کشور رخ می‌دهد نه تنها نشانه ای از برابری حقوق زنان و مردان را در خود ندارد بلکه نشان دهنده نقض سیستماتیک و گسترده حقوق زنان است.

«سی ان ان» در گزارشی به موضوع تبعیض علیه زنان در قانون اساسی آمریکا پرداخته و به نقل از نمایندگان و سناتورهای کنگره این کشور نوشته است که تبعیض علیه زنان در سراسر این کشور در جریان است؛ زیرا هنوز قانونی برای از بین بردن این تبعیض در سطح فدرال تصویب نشده است و این امر به ایالت‌های مختلف این اجازه را می‌دهد تا خودسرانه و دلبخواه قوانین ناقض حقوق زنان را اجرایی کنند.

شیوع کرونا و پیامدهای ناشی از این همه گیری سبب شد تا تبعیض‌ها علیه زنان و روندهای نقض حقوقشان بیش از گذشته آشکار شود.

به گزارش « marieclaire»، مصادیق و موارد متعددی درباره تبعیض علیه زنان در آمریکا وجود دارند که در زیر به برخی از آن‌ها پرداخته می‌شود:

بالاتر بودن نرخ مالیات برای اقلام و کالاهای زنانه در آمریکا حتی در محصولات مراقبتی زنان سالمند

تخصیص بودجه و سرمایه گذاری کمتر در کسب و کارهای زنان کارآفرین

تبعیض در پرداخت دستمزد به زنان در آمریکا

زنان آمریکایی در قیاس با همتایان مرد خود درآمد کمتری کسب می‌کنند؛ در واقع در حالی که براساس گزارش سازمان بین المللی کار سازمان ملل زنان در سراسر جهان به طور متوسط 20 درصد از مردان کمتر دستمزد می‌گیرند، زنان آمریکایی به دلیل شکاف جنسیتی در پرداخت دستمزد در این کشور حدود 30 درصد کمتر از همتایان مرد خود دستمزد دریافت می‌کنند.

البته شرایط برای زنان رنگین پوست به ویژه سیاهپوست بدتر نیز است؛ براساس اعلام « The National Partnership for Women and Families »، زنان سیاهپوست برای دریافت دستمزد معادل همتای سفیدپوست خود باید 19 ماه کار کنند.

آزار و اذیت جنسی زنان آمریکایی در محل کار

آزار و اذیت جنسی زنان در محل کار در آمریکا که مستقیما به شکاف دستمزدها مربوط می‌شود، به حدی رایج است که در برخی موارد زنان را ناچار به استعفای دسته جمعی می‌کند.

با وجود گستردگی این چالش، زنان شاغل آمریکایی به دلیل ترس از انتقام جویی و عدم مجازات مرتکبان آزار و اذیت جنسی، این موضوع را گزارش نمی‌کنند؛ در واقع آن‌ها در صورت اولویت دادن به امنیت خود باید با بیکاری، ناامنی شغلی و کاهش دستمزدها مواجه شوند.

در عین حال، این زنان به دلیل آزار و اذیت جنسی شاهد کاهش بهره وری، افزایش اضطراب و افسردگی، عدم ارتقا شغلی و حقوقی را گزارش می‌دهند.

تبعیض در فرآیند استخدام زنان در آمریکا

تبعیض در فرآیند استخدام زنان را در نقطه ضعف سیستماتیک قرار می‌دهد.

براساس بررسی‌ها، تبعیض علیه زنان در فرآیند استخدام سبب می‌شود که رزومه‌های زنان حتی در هنگام بررسی پست‌های اجرایی چندان مورد توجه قرار نگیرد.

سهم اندک زنان ساختار دولت و شرکت ها، سازمان ها و رسانه ها در آمریکا:

تعداد زنان فعال حاضر در کنگره، هیئت‌های مدیره شرکت‌ها، سازمان‌ها و رسانه‌ها در آمریکا در قیاس با همتایان مردشان اندک است.

در عین حال، یک گزارش نشان داد که رسانه‌های بزرگی مانند آسوشیتدپرس، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال نیز سهم اندکی از کارکنان خود را به زنان اختصاص داده اند؛ ضمن این که حقوق کمتری نیز به آنان پرداخت می‌کنند.

در اقلیت بودن زنان شاغل در بخش فناوری در آمریکا

علاوه بر پایین بودن سهم زنان از جمعیت شاغل در بخش فناوری، آن‌ها با نرخ بالاتری این شغل را ترک می‌کنند.

زنان قربانیان اصلی قاچاق انسان در آمریکا

براساس داده‌های رسمی موجود، تعداد زنان قربانی قاچاق انسان در آمریکا در سال‌های اخیر در روندی تصاعدی رشد کرده است.

عمده قربانیان قاچاق انسان در آمریکا، یعنی زنان و دختران بین 14 تا 17 سال اغلب گرفتار بهره کشی جنسی می‌شوند و استثمار جنسی رایج ترین شکل قاچاق انسان در آمریکاست.

آزار و تجاوز جنسی به زنان در ارتش آمریکا

یک بررسی در سال 2019 نشان داد که 66 درصد نیروهای زن ارتش آمریکا آزار یا تجاوز جنسی را تجربه کرده اند؛ این در حالیست که وزارت دفاع آمریکا در همان سال آمار 27 درصدی آزار و تجاوز جنسی نیروهای زن ارتش آمریکا را اعلام کرد.

گزارش‌های مربوط به تجاوز جنسی در ارتش آمریکا از سال 2020 تا 2021 به میزان 13 درصد افزایش یافت.

زنان آمریکایی در معرض بالای خطر خشونت خانگی و تجاوز جنسی

زنان و دختران آمریکایی در معرض بالای خطر تجاوز جنسی و خشونت خانگی از یک سو و تروماهای جسمی و روانی ناشی از آن در سوی دیگر قرار دارند.

زنان بازنشسته در آمریکا در قیاس با همتایان مرد خود دو برابر بیشتر در فقر زندگی می‌کنند

در این مورد باید گفت که زنان آمریکایی در هر سنی بیشتر از مردان زیر خط فقر زندگی می‌کنند؛ براساس گزارش صندوق دفاع حقوقی و آموزش زنان، زنان آمریکایی 35 درصد بیشتر از مردان فقیر هستند و این رقم برای مادران مجرد و زنان رنگین پوست بدتر می‌شود.

زنان و دختران آمریکایی بیشتر با گرسنگی مزمن روبرو هستند

این امر ناشی از تبعیض علیه زنان در زمینه‌های آموزش، شغل و البته به دلیل خشونت علیه زنان رخ می‌دهد.

مشکلات جسمی و پزشکی زنان در آمریکا به اندازه مشکلات مشابه در مردان جدی گرفته نمی‌شود:

در واقع آنان باید زمان طولانی تری را در اورژانس یا در صف انتظار نوبت پزشک خانواده بمانند.

حتی این امکان وجود دارد که به دلیل وجود کلیشه‌های منفی در مورد زنان مانند احساساتی بودن آنان، رایج بودن استرس در میان زنان، ... زنان بیمار تحت درمان و ویزیت پزشک قرار نگیرند؛ این شرایط برای زنان رنگین پوست حتی بدتر نیز است.

زنان با نرخ بالاتری عوارض جانبی پزشکی را تجربه می‌کنند:

براساس بررسی دانشگاه شیکاگو، زنان غالبا از آزمایش‌های بالینی برای داروها به دلیل تاثیر چرخه هورمونی بر نتایج آزمایشات حذف می‌شوند.

آزمایشگاه‌های آمریکایی در این زمینه تا جایی پیش می‌روند که از موش‌های نر به جای موش‌های ماده در آزمایش بالینی داروها استفاده می‌کنند.

فرصت اندک زنان در صنعت هالیوود:

براساس مطالعه UCLA در سال 2022، زنان کمتر از 22 درصد از کارگردانان هالیوود و 33 درصد از نویسندگان فیلم را تشکیل می‌دهند؛ ضمن این که در قیاس با همتایان مرد خود دستمزد کمتری نیز دریافت می‌کنند.

آن ها حتی نقش های محوری کمتری که نیاز به سخنوری کم داشته باشد، ایفا می‌کنند.

تبعیض علیه زنان در آمریکا سبب می‌شود زنان ورزشکار این کشور موفقیت‌های کمتری در قیاس با همتایان مرد خود داشته باشند

زنان ورزشکار در آمریکا علاوه بر دریافت بودجه و دستمزد کمتر با خشونت و تجاوز جنسی نیز مواجه می‌شوند.

نرخ بالای آزار جنسی زنان زندانی

موضوع آزار جنسی زنان زندانی در آمریکا اگرچه چالش برانگیز و بحرانیست اما تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *