رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نابرابری نژادی در قتل زنان در آمریکا؛ سیاه‌پوستان ۶ برابر بیشتر در معرض قتل هستند

12:45 - 24 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۶۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نابرابری نژادی در قتل زنان در آمریکا؛ سیاه‌پوستان ۶ برابر بیشتر در معرض قتل هستند
یک مطالعه جدید درباره نابرابری نژادی در قتل زنان در آمریکا نشان‌دهنده تداوم تاثیرهای برده‌داری و تبعیض نژادی در این کشور است.

خبرگزاری میزان – مجله بهداشت جهانی لنست، می‎گوید که زنان سیاه‌پوست در آمریکا در سال‌های بین ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۰ شش برابر بیشتر از زنان سفیدپوست به قتل رسیدند.

این نخستین بررسی است که روند قتل میان زنان ۲۵ تا ۴۴ ساله را در دو دهه بررسی می‌کند؛ زنان در این سنین بیشتر در معرض قتل هستند.

این واقعیت که میزان قتل در میان زنان سیاه‌پوست در آمریکا در مقایسه با زنان سفیدپوست به شکل نامتناسبی بالا است، برای همگان شناخته شده است؛ در عین حال، زنان سیاه‌پوست در سنین پایین‌تر و با نرخ بالاتری در قیاس با دیگر زنان رنگین‌پوست در آمریکا از جمله زنان بومی و اهل آلاسکا به قتل می‌رسند.

تجزیه و تحلیل تفاوت‌های نژادی در میزان قتل در آمریکا نشان داد که در بازه زمانی سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۰ زنان سیاه‌پوست به‌طور متوط شش برابر بیشتر از زنان سفیدپوست در معرض خطر قتل بودند.

نرخ قتل در میان زنان سیاه‌پوست به‌طور قابل توجهی بالاتر از زنان سفیدپوست در تمام ۳۰ ایالت مورد تجزیه و تحلیل بود؛ برخی از شواهد نشان‌دهنده بیشترین تفاوت‌ها در ایالت‌هایی با بالاترین نرخ نابرابری‌های نژادی است.

بیشترین اختلاف در میزان قتل در ویسکانسین در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ ثبت شد؛ زمانی که زنان سیاه‌پوست ۲۰ برابر بیشتر از زنان سفیدپوست در معرض قتل بودند.

زنان سیاه‌پوست در آمریکا به‌ویژه در شمال شرق و غرب این کشور بیشتر از زنان سفیدپوست با سلاح گرم کشته می‌شوند.

یک پژوهشگر بهداشت روان و نویسنده اصلی مقاله لنست، می‎گوید: آشکار کردن این واقعیت که زنان سیاه‌پوست در برخی از ایالت‌ها با نرخ‌های ۲۰ به یک به قتل می‌رسند، دل‎خراش است؛ این موضوع نیاز فوری به ایجاد تغییرات ساختاری و اساسی را نشان می‌دهد.

شواهد اخیر نشان می‌دهد که ارتباطی قوی میان میزان بالاتر قتل و تاثیرهای نابرابری‌های نژادی عمیقا ریشه‌دار که از طریق عواملی مانند پیشرفت تحصیلی، بیکاری و توزیع ثروت در سراسر آمریکا وجود دارد، آشکار می‌شود.

این نشان می‌دهد که اقدام‌ها برای کاهش نژادپرستی ساختاری در آمریکا می‌تواند به جلوگیری از افزایش نرخ قتل در میان زنان سیاه‌پوست کمک کند.

خلاصه یافته‌های پژوهش لنست درباره قتل زنان عبارت است از:

-به دلیل محدودیت در دسترسی به اطلاعات مربوط به قتل زنان در هر ۵۰ ایالت آمریکا، نویسندگان مطالعه مورد بحث نتوانستند بررسی را در سطح ملی انجام دهند.

-میزان قتل در آمریکا در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به شکل قابل توجهی افزایش یافت.

-منظور از زنان سیاه‌پوست در این بررسی، زنان آفریقایی آمریکایی، زنان آفریقایی، زنان آفریقایی کارائیب، اسپانیایی تبار‌های سیاه‌پوست و زنان سیاه‌پوست اروپایی هستند.

-نرخ کلی قتل در میان زنان سیاه‌پوست در آمریکا در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۱.۶ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ثبت شد؛ این رقم برای زنان سفیدپوست ۳ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بود؛ نسبت‌های مذکور تقریبا از سال ۱۹۹۹ تاکنون ثابت مانده‌اند.

-میزان قتل زنان سیاه‌پوست در تمام دوره‌ها در همه ایالت‌های مورد بررسی بیشتر از همسالان سفیدپوست آن‌ها بود.

-بالاترین نرخ قتل زنان سیاه‌پوست در آمریکا در غرب این کشور ثبت شد؛ جایی که زنان سیاه‌پوست در سال ۲۰۲۰ در قیاس با زنان سفیدپوست بیش از هفت برابر در معرض خطر بودند.

-رکورد نابرابری قتل زنان سیاه‌پوست در سال ۲۰۲۰ در ویسکانسین شکسته شد؛ جایی که زنان سیاه‌پوست ۲۰ برابر بیشتر از زنان سفیدپوست در معرض قتل بودند.

-ایالت‌های دارای بیشترین تفاوت در میزان قتل از مشکل وضعیت اجتماعی و اقتصادی پایین رنج می‌بردند، این مناطق عمدتا دارای تاریخچه برده‌داری و لینچ (قتل با دردناک‌ترین روش‌ها) هستند و از میراث دیرپای نژادپرستی ساختاری تاریخی رنج می‌برند.

-قتل زنان در دوران شیوع کرونا و اعتراض‌های مربوط به قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست کشته شده به دست پلیس آمریکا افزایش یافت که نشان‌دهنده تاثیر درازمدت تحولات بر جوامع رنگین‌پوست در آمریکاست.

مطالعه لنست همچنین نشان داد که مرگ‌ومیر ناشی از سلاح گرم در میان زنان سیاه‌پوست و سفیدپوست در آمریکا در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

به‌طور کلی زنان بیش از ۲ برابر (با احتمال ۲.۴۴) در مقایسه با سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ کشته شدند؛ در عین حال، زنان سیاه‌پوست ۱.۳۸ درصد بیشتر از همتایان سفیدپوست خود در معرض قتل با سلاح گرم قرار دارند.

احتمال مرگ‌ومیر ناشی از سلاح در میان زنان سیاه‌پوست در مقایسه با زنان سفیدپوست در طول زمان افزایش یافت؛ در سال ۲۰۲۰، زنان سیاه‌پوست در شمال شرقی آمریکا سه برابر بیشتر از زنان سفیدپوست (با احتمال ۳.۳۰) با سلاح گرم کشته شدند، در حالی که قتل با سلاح گرم در میان زنان سیاه‌پوست در غرب بیش از هفت برابر بیشتر از زنان سفیدپوست (با احتمال ۷.۲۲) بود.

در جنوب نیز زنان سیاه‌پوست تقریبا یک و نیم برابر (احتمال ۱.۵۱) بیشتر در معرض خطر کشته شدن با سلاح گرم بودند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *