رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نهمین نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری در هند برگزار شد

14:07 - 20 دی 1401
کد خبر: ۴۵۸۹۴۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری در هند برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نهمین نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری از طرف سازمان جوانان حقوق بشر ایران و موسسه رسانه‎ای تحقیقاتی دهلی نو و با حضور نماینده مقام معظم رهبری در هند، دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر ایران، رایزن فرهنگی سابق و فعلی ایران، اندیشمندان، اساتید، نخبگان و شخصیت‌های برجسته از آیین‌های مختلف هند در محل اجلاس سالن ایوان غالب مرکز دهلی نو پایتخت هندوستان برگزار شد.

در این نشست علمی که با حضور اندیشمندانی از ایران و هند برگزار شد، حقوق بشر آمریکایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

«خدیجه حسین»، کارشناس ارشد تاریخ دانشگاه «علیگر» گفت: پیشنهاد یک هفته‌ای آیت‌الله خامنه‌ای برای افشای حقوق بشر آمریکایی، بهترین فرصت برای بحث در مورد نقض خود حقوق بشر است. تعهد رهبر معظم انقلاب به افشای نقض حقوق بشر توسط آمریکا و متحدانش را در سطح جهانی بدون توجه به طبقه، مذهب، جنسیت و یا نژاد را می‌ستایم.

وی افزود: پیشنهاد یک هفته‌ای آیت‌الله خامنه‌ای برای افشای حقوق بشر آمریکایی، بهترین فرصت برای بحث در مورد نقض خود حقوق بشر است.


«خدیجه حسین» افزود: آمریکا و متحدانش علیه حقوق بشر جنایت کرده‌اند؛ ما باید روی آن کار کنیم و غربی‌ها را متقاعد کنیم که جلوی جنایات خود را در سطح بین‌المللی بگیرند.

آمریکا به افراد عادی آسیب رسانده و جرقه درگیری های فرقه ای را برانگیخته است

سخنران بعدی این نشست «لطیف حسین شاه کاظمی»، رئیس گروه فلسفه دانشگاه اسلامی علیگر بود.

وی گفت: آمریکا به افراد عادی آسیب رسانده و جرقه درگیری‎های فرقه‌ای را برانگیخته است. رهبران، متفکران، مربیان و دانش آموزان ما وظیفه دارند در جهت اتحاد بسیاری از افراد و گروه‌هایی که به دلایل مختلف تقسیم شده‌اند، تلاش کنند.

رئیس گروه فلسفه دانشگاه علیگر بر نقش تعالیم قرآن در ایجاد وحدت و مبارزه با افراط گرایی تاکید کرد.

او همچنین می‌گوید که رعایت حقوق بشر از خانه‌های ما شروع می‎شود و به سمت بالا گسترش می‎یابد. نفرتی که به نام نفرت انجام می‌شود مورد حمایت هیچ مکتبی نیست. او همچنین ایده Vasudeva Kutumbkam در فرهنگ هند را ستود و تاکید کرد که این یک سازمان کیهانی است. علاوه بر این، این گروهی است که برای مردم کار می‌کند. بدون شک ارگانیک و وجودی است. اساسا بر اساس نیاز به وجود بنا شده است.

از دعوت آیت الله العظمی خامنه ای (حفظه الله) از همه آزادگان جهان برای تجدید نظر و تغییر جامعه به نفع آینده تقدیر می‌کنم

دیگر سخنران این نشست «عذرا عابدی»، استاد گروه جامعه شناسی، دانشگاه جامعه ملیه اسلامیه JMI مقاله تحقیقاتی خود را در مورد «نقض حقوق بشر، چالشی برای حفظ حقوق محرومان در دوران معاصر» ارائه کرد؛ او به ارقامی از سازمان ملل اشاره کرد که نشان می‌دهد نقض حقوق بشر در بسیاری از مناطق جهان رخ می‎دهد.

استاد دانشگاه جامعه ملیه هند اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل را تشریح کرد و از سکوت در قبال قتل «جمال خاشقجی»، تبعه سعودی در ترکیه و همچنین وضعیت غم انگیز زنان در سراسر جهان انتقاد کرد.


وی در پایان با ابراز امیدواری برای رفع شکاف‌های فزاینده مبتنی بر مشکلات اجتماعی و برداشت‎های نادرست، اظهار امیدواری کرد.


وی گفت: از دعوت آیت الله العظمی خامنه‌ای (حفظه الله) از همه آزادگان جهان برای تجدید نظر و تغییر جامعه به نفع آینده تقدیر می‌کنم چرا که نقض حقوق بشر را در جهان توسط غربی‌ها می‌بینیم.

دیدگاه آیت الله خامنه ای (حفظه الله) در مورد حقوق بشر با دیدگاه 1400 ساله اسلام در مورد حقوق بشر برابر است

سخنران بعدی نشست «تسلیم الدین رحمانی» از شخصیت های برجسته اهل سنت عضو و سخنگوی حزب سیاسی SDPI هند بود.


وی اظهار کرد که دیدگاه آیت الله خامنه ای (حفظه الله) در مورد حقوق بشر با دیدگاه 1400 ساله اسلام در مورد حقوق بشر برابر است.


وی تاریخ جوامع اسلامی را بازگو کرد و احترام و اهمیت حقوق بشر توسط پیامبر اسلام و جانشینش امام علی (ع) را در جاهای مختلف از جمله قبل و بعد از اسلام و همچنین در میدان نبرد، عهدنامه حدیبیه و … ستود.


«تسلیم رحمانی» افزود: همانطور که در طول 200 سال گذشته، در طول دو جنگ جهانی و حتی در یمن، فلسطین، آفریقا و ایران امروزی که تحت تحریم‎های فلج کننده توسط به اصطلاح پرچمدار حقوق بشر قرار دارند، دیده‌ایم آمریکا و متحدانش در نقض حقوق بشر چیزی کم نگذاشته‎اند.


وی یادآور شد: غربی‌ها به نام حقوق بشر حقوق ملت‎ها را در کشورهای مختلف جهان غصب کردند و نادیده گرفتند، آنها جهان را به جهنم تبدیل کردند.


وی گفت: آمریکا به بهانه سلاح کشتار جمعی و تضییع حقوق بشر به عراق و افغانستان حمله کرد؛ جنایات آنها نشان داد که ستمگرترین قوم در طول تاریخ هستند


سخنگوی حزب سیاسی sdpI، صهیونیسم جهانی را ناقض اصلی حقوق بشر در جهان دانست که تحت حمایت آمریکا فعالیت می کند.

از آثار آیت الله خامنه ای در زمینه حقوق بشر تحسین کرد/ ما باید اتحاد کنیم و بر مبنایی که اقای خامنه ای پیش روی ما گذاشته اند حرکت کنیم

دیگر سخنران نشست «دایا سینگ» از مذهب سیک، رئیس ملی ماموریت صلح «هاریانا» از آثار رهبر انقلاب در زمینه حقوق بشر تحسین کرد و از اینکه بخشی از چنین جنبش بزرگی بود ابراز خوشحالی کرد.

«سینگ» با بیان اینکه بشریت در درجه اول بعد از ادیان و مکتب فکری قرار می‌گیرد، افزود: حقوق بشر با جامعه پیوند خورده است، وی این سوال را مطرح کرد که آیا ما همه فرقه‎ها می‌توانیم به یکدیگر بپیوندیم، با این پاسخ که این حقوق بشر است که می‎تواند ما را متحد کند؟


«دایا سینگ» گذشته استثمارهای حقوق بشری را بازگو کرد، وی اکثریت‌گرایی را عامل فرهنگ تبلیغات توده‌ای دانست، اما استفاده مثبت از آن در وحدت را نمی‌توان انکار کرد.

واژه حقوق بشر آمریکایی مورد استقبال نخبگان و اندیشمندان جهان قرار گرفته است

سخنران بعدی نشست «امین انصاری»، دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر ایران بود.

«انصاری» گفت: از اینکه نهمین نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی در کشور دوست هند در حال برگزاری است خوشحالم. هند کشوری که دارای تمدن چندهزارساله است و از پیشکسوت‌ترین جوامع تمدنی تاریخ بشر است و آنقدر جلوه‌های تمدنی فراون دارد که آمریکا و اروپا در برابر آن نمی‌توانند سر بلند کنند.


نه اروپا، چون قدمت تاریخ تمدن اروپا به یونان می‌رسد و قدمت هند از تمدن یونان بیشتر است و نه آمریکا، زیرا اصلا تاریخ تمدن ندارد، کل عمرش به 400 یا 500 سال می‌رسد بنابراین هندی‌ها در برابر غرب به عنوان پرچمداران تاریخ تمدن سربلندند.


دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر ایران افزود: تمدن و فرهنگ هند و ایران از دیرباز با هم آمیخته بوده و سال‌های طولانی زبان فارسی زبان مردم هند بوده و اسلام یکی از مشترکات اکثر مردم هند و ایران است.

«انصاری» اظهار کرد: تاریخ پیدایش استعمار عکس قصه است و از زمان پیدایش آن در این ۴۰۰ سال استعمار غرب چه کرده است، جنایات ۴۰۰ ساله دولت‌های غربی در جهان شرق توسط نخبگان و اندیشمندان باید مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به تاریخچه استعمار ۳۵۰ سال هند توسط غرب گفت: ببینید که مردم هند در این ۳۵۰ سال چه کشیده‌‎اند و چه دل پر خونی هند از استعمار ۳۵۰ ساله دارد چرا که جرایم این ۳۵۰ سال بسیار فراوان هست.


وی با اشاره به ظلم‎های آمریکا در حق مردم هند گفت: آمریکا در این ۱۰۰ سال در هند چه ظلم‎های آشکار و پنهان بر مردم هند داشته است؟یک سری ظلم‎های آشکاری دارد که مردم بخشی از آن را می‎دانند و یک سری ظلم‌های پنهانی دارد و آن فشارهای نامرئی است که بر دولت هند آمریکا در عرصه‎های متعدد تاکنون آورده و ضربه به هند زده است اینجاست که حقوق بشر در هند تضییع شده است.

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر گفت: واژه حقوق بشر یک واژه زیبا و بسیار درستی است که در همه ادیان الهی و آیین‌های بشری مورد احترام بوده و همه تمدن‎ها بالاخره برنامه هایی برای حفظ حقوق بشر دارند.


اسلام هم توجه خاصی به حقوق بشر دارد همانگونه که در کتاب آسمانی ما برای بشر کرامت قائل شده و تمامی انسانها را فارغ از ملیت، دین و رنگ دارای کرامت دانسته است.


اما متاسفانه در دوران معاصر برخی از کشورها و قدرت‌های دارای نفوذ از واژه حقوق بشر استفاده سیاسی و ابزاری می‌کنند با انگیزه‌های سیاسی، به عنوان مثال در ونزوئلا وقتی می‌خواهند یک دولت و حکومتی را تغییر دهند از مسئله حقوق بشر استفاده می‌کنند و در چین وقتی می‎خواهند دولت چین را تحت فشار قرار دهند از واژه حقوق بشر استفاده می‎‌کنند، در روسیه همینطور و در هند این سابقه وجود داشته است. در عین حال که این حساسیت را نسبت به بحث حقوق بشر نشان می‎دهند اما شما ببینید ناتو نزدیک ۲۰ سال در افغانستان حضور داشت و چه جنایات حقوق بشری خودشان انجام دادند یا در عراق با هدف سرنگونی «صدام» از مسئله حقوق بشر استفاده کردند و بعد چه جنایات و ویرانی‎هایی را ایجاد کردند که هنوز هم این ویرانی‎ها وجود دارد یا به یک ائتلاف کمک کردند که بخاطر بحث‎های حقوق بشری به یمن حمله کنند و اینهمه جنایات حقوق بشری که در یمن رخ داد. اینها هیچ گاه این را محکوم نکردند و یا در فلسطین سال‎های طولانی است که فلسطینی ها تحت فشار هستند و تردیدی نیست علیه آنها اقداماتی می‌شود که مصداق مشخص نقض حقوق بشر است.


دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر افزود: متاسفانه بعد از نابودی آپارتاید در آفریقای جنوبی ما شاهد ظهور آپارتاید در رژیم اشغالگر و در خود آمریکا نوع برخوردی که با رنگین پوستان می‌شود و یا جنایاتی که علیه فرقه داودیه و این مسائل حقوق بشر و جنایات در حق مردم ایران هم انجام دادند.

وی با اشاره به هفته حقوق بشر آمریکایی که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است به تبیین جنایات آمریکا در روزهای هفتم تا ۱۲ تیرماه، به حوادث بمباران شیمیایی سردشت، ترور شهید بهشتی و ۷۲ تن از یاران انقلاب، ترور شهید صدوقی و حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس بر فراز آب‎های نیلگون خلیج فارس اشاره کرد و گفت رهبر معظم انقلاب این هفته را معرفی کردند به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی و خواستند که همه قلم به دستان، همه انسان‎های منصف، آزاده و انسان‎های انقلابی بیایند و مسئله حقوق بشر را روشن کنند و اجازه ندهند که این مسئله حقوق بشر توسط یک کشور خاص مورد سوء استفاده قرار گیرد.

«انصاری» اظهار کرد: به همین دلیل هم است که ما دنبال این هستیم و اتفاقا این واژه حقوق بشر آمریکایی که البته می‌شود آن را تعمیم داد به حقوق بشر غربی، استقبال نخبگان و اندیشمندان جهان قرار گرفته است و در ایران هم همینطور است و مسئله‎ای است که باید روی آن کار کنیم.


دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر گفت: هدف ما هم از برگزاری این قبیل نشست‎ها این است که با افشای این مسئله سعی کنیم که غربی‎ها از این ابزار مقدس و ارزشمند برای تحقق اهداف و تامین منافع خودشان سوء استفاده نکنند.

آمریکا مدافع حقوق بشر نیست بلکه مدافع کمپانی های بزرگ اسلحه سازی آمریکایی است

سخنران پایانی این نشست حجت الاسلام والمسلمین «مهدی مهدوی پور»، نماینده مقام معظم رهبری در هند بود.

وی در سخنان خود با اشاره به موضوع نشست، گفت: در حال حاضر این موضوع بسیار با اهمیت است و جا دارد امروزه در دانشگاه‎ها، مراکز آکادمیک، بحث عملی، تحقیقی، تاریخی نسبت به این موضوع انجام گیرد و کتاب‌ها نوشته شود.


نماینده مقام معظم رهبری در هند گفت: از اول تاریخ بشر تا امروز عده‎ای در پی آن بودند که دیگران را تحت سلطه خود قرار دهند و از آنها بهره برداری و استثمار کنند.


نماینده مقام معظم رهبری در هند گفت: تاریخ سلطه افراد به سه دوره بر می‎گردد که اولین دوره بردگی است؛ افرادی که قدرت داشتند و ظالم بودند هزاران نفر را به بردگی می‎گرفتند و این دورانی بسیار تاریک و غمناک بود؛ دورانی که بردگی به صورت علنی در جامعه بشری صورت می‎گرفت.


دوره دوم دوره استعمار کهن بود که با جنگ‎ها و با قدرت نظامی کشورهایی را تحت سلطه خود درآوردند این را استعمار کهن می‎گویند و در این دوره کشورها تقسیم شده بود به عنوان مستعمره قدرت‎های بزرگ و آفریقا تقسیم شده بود؛ «فرانکوفون آنگلوفون» و یک سری کشورها تحت استعمار فرانسه بودند و یک سری تحت استعمار انگلیس قرار داشتند.


«مهدوی پور» افزود: همین هندوستان از سال ۱۸۵۷ تحت مستعمره انگلیس شد در حقیقت این دوران استعمار کهن نامیده می‎شود و در این دوره جنگ جهانی اول و دوم اتفاق افتاد و ده‎ها میلیون نفر توسط آمریکا و کشورهای غربی جان خود را از دست دادند اما از سال ۱۹۴۵ که سازمان ملل تاسیس شد، دوران استعمار نوین نامیده شد. تفاوت این دوره با گذشته این است که در گذشته با قدرت نظامی کشورها را تحت سلطه خود در آوردند اما این دوره همه به صورت قانونی صورت می‎گیرد.

نماینده مقام معظم رهبری در هند اظهار داشت: سازمان ملل و شورای امنیت تشکیل شد که صلح برقرار کند از حقوق ملت‎ها دفاع کند اما متاسفانه سازمان ملل ابزاری شد در دست قدرت‎های بزرگ برای تسلط بر ملت‎ها و امروزه هر دولتی که مخالف سیاست‎های آمریکا و غرب باشد آن را تحریم می‎کنند و به شکلی سعی می‎کنند که داخل آن کشور فتنه و زمینه را برای سقوط آن کشور فراهم کنند.


«مهدوی پور» ادامه داد: حتی در زمان فعلی دولت هند بارها از طرف آمریکا تهدید شده است که حق ندارد انرژی از روسیه بخرد، حق ندارد سلاح بخرد و هند را تهدید به تحریم می‌کند در حالی که هند حق دارد برای خود تصمیم بگیرد. در حقیقت آن چیزی که مقام معظم رهبری مطرح کردند و آن جمله زیبایی که فرمودند «آمریکا مدافع حقوق بشر نیست بلکه مدافع کمپانی‎های بزرگ اسلحه سازی آمریکایی است.»


وی گفت: سیاست‌های دولت آمریکا را آن کمپانی های بزرگ اسلحه سازی با سرمایه های هنگفتی که دارند تعیین می کنند.


«مهدوی پور» با اشاره به جنایات آمریکا گفت: از سال ۲۰۰۱ که اینها وارد افعانستان شدند به مدت ۲۰ سال طبق آماری که کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد بیش از ۱۱۴ هزار نفر نظامی و غیر نظامی در افغانستان کشته شدند و اعلام کردند از ۱۱۴ هزار کشته ۴۸ هزار نفر غیر نظامی بودند.


وی گفت: ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان به مدت ۷ سال به یمن حمله کردند با این همه جنایت اما سازمان ملل نه تنها هیچ تلاشی برای جلوگیری از این جنگ نکرد بلکه همواره از کشورهایی که سلاح به کشورهای عربی می‌دهند، حمایت کرد.


انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر هند

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *