فرهنگ آزار جنسی در هالیوود؛ یک راز آشکار

11:58 - 23 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۳۲۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فرهنگ آزار جنسی در هالیوود؛ یک راز آشکار
موضوع آزار جنسی در هالیوود به عنوان یک راز آشکار همواره وجود داشته است.

خبرگزاری میزان – آزار و اذیت جنسی در صنعت فیلم «هالیوود» به صورت محاوره‌ای  چند سالی است که در خط مقدم چرخه اخبار قرار دارد و بسیاری از نام‌های فعلی و سابق بر فرهنگ سوء استفاده افشا می‌شوند.

با این حال، این نوع شفافیت و ایده آینده نسبتا جدید است، زیرا در گذشته، بسیاری از قربانیان مرعوب یا مجبور به سکوت شدند.

با افزایش جنبش «می تو» و پوشش رسانه‌ای پیرامون پرونده قاچاق انسان «جفری اپستین»، و همچنین موارد دیگر، شیوه‌های مشکوک به دلیل آنچه که هستند، یعنی سوء استفاده جنسی، آشکار می‌شوند.

برای درک کامل اهمیت این تغییر محوری در هالیوود و فرهنگ افشای آزار جنسی به طور کلی، مهم است که به تاریخچه سوء استفاده جنسی در هالیوود نگاه شود.

در موارد آزار جنسی هالیوود، قربانی و آزارگر اغلب یکدیگر را می‌شناسند، و آزارگر در موقعیتی «قدرتمند» در برابر قربانی قرار می‌گیرد - مانند کارفرما یا کسی که می‌تواند بر حرفه قربانی تأثیر بگذارد (مثبت یا منفی). 

در موارد عدم تعادل قدرت - مانند بسیاری از روابط توهین آمیز در هالیوود - قربانی اغلب نمی‌تواند به دلیل اجبار و ترس رضایت کامل بدهد.

یک راز آشکار

آزار و اذیت جنسی در هالیوود یک «راز آشکار» در میان افراد حاضر در این صنعت بوده و پیش از این کمتر کسی جرات داشته در مورد آزار‌هایی که متحمل شده بود، صحبت کند. 

اتهامات بعدی بازیگران و هنرپیشه‌های برجسته هالیوود، رواج آزار جنسی در هالیوود را تایید کرد.

پرونده هاروی واینستین

در اواسط دهه ۱۹۷۰، پس از اینکه رومن پولانسکی، کارگردان سرشناس، پس از محکوم شدن به اتهام تجاوز جنسی به یک خردسال، از آمریکا فرار کرد، شایعات در این باره شروع شد. پولانسکی به زادگاهش فرانسه بازگشت و در آنجا به عنوان یک شهروند فرانسوی برای گذراندن دوران محکومیت خود به آمریکا مسترد نشد

این پرونده توجه بین‌المللی را به خود جلب کرد و نگرانی در مورد فرهنگ آزار و اذیت و حمله در هالیوود را افزایش داد.

کارگردان دیگری در دهه ۱۹۹۰ در آزار جنسی کودکان دست داشت؛ اگرچه او به دلیل آزار دختر خوانده هفت ساله خود محکوم نشد، اما این دختر به داستان خود پایبند بود و در سال ۲۰۱۴ آزاری را که متحمل شده بود به طور علنی فاش کرد.

بیش از ۸۰ زن، هاروی واینستین را به سوء استفاده جنسی و رفتار نادرست متهم کردند و پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای در اکتبر ۲۰۱۷ ایجاد کردند؛ قربانیان سوء استفاده جنسی هالیوود داستان‌های خود را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند.

واینستین به تجاوز جنسی درجه یک و سوم متهم شد و در سال ۲۰۲۰ به ۲۳ سال زندان محکوم شد. او همچنین از آکادمی علوم و هنر‌های تصاویر متحرک و شرکت سازنده خودش، شرکت واینستین اخراج شد.

انتقاد از ریاکاری هالیوود

«روث ویلسون»، بازیگر انگلیسی، طی مصاحبه‌ای درباره «ناهماهنگی هالیوود» درباره موضوع آزار جنسی سخن گفته است.

به گزارش «فاکس نیوز»، وی در این مصاحبه اقدامات هالیوود را در ارتباط با پرونده «هاروی واینستین»، به چالش کشیده و هالیوود را در این پرونده به عنوان «همدست» عنوان می‌کند؛ عوامل، تهیه کنندگان و بسیاری از افراد دیگر.

اما، او ناامیدی خود را از ریاکاری هالیوود، از جمله تلاش آن برای بستن چشم بر افرادی مانند واینستین ابراز کرد.

ویلسون گفت: شما متوجه می‌شوید که این صنعت تا چه حد بی ثبات است؛ هیچ پشتوانه اخلاقی وجود ندارد.

او اغلب در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی، از جمله رفتار هالیوود با بازیگران زن در هنگام فیلمبرداری صحبت کرده است، از جمله تجربیات خودش، که ظاهراً باعث جدایی ناگهانی او در سال ۲۰۱۸ شد.

سقوط سریع هاروی واینستین، غول رسانه‌ای و کوین اسپیسی بازیگر به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر آزار و اذیت و تجاوز جنسی، دنیای سینمای آمریکا را تکان داد و باعث انتشار اتهاماتی علیه دیگر بازیگران سرشناس هالیوود شد. صحبت کردن در مورد آزار و سوء رفتار جنسی همیشه آسان نیست.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *