رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گاردین: کانادا آزمایشاتی را با جریان‌های الکتریکی بر روی بومیان انجام داده است

11:38 - 07 دی 1401
کد خبر: ۴۵۷۱۵۹۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بومیان کانادا طی سال‌های متمادی هدف آزمایش‌های پزشکی غیرقانونی قرار داشته‌اند.

خبرگزاری میزان – بومیان کانادایی در قرن بیستم بدون اطلاع و رضایت هدف آزمایش‌های پزشکی غیرقانونی در مراکز پزشکی، خانه‌های سالمندان و مدارس شبانه‌روزی سابق قرار گرفته‌اند.

به گزارش گاردین، در سال 2018 یک دعوای حقوقی جمعی در دادگاهی در کانادا به نمایندگی از هزاران نفر از مردم بومی که گفته می‌شود ناخواسته و بدون رضایت، تحت آزمایش‌های پزشکی قرار گرفته‌اند، تشکیل شده است.

این شکایت که در دادگاهی در استان «ساسکاچوان» ارائه شد، دولت فدرال کانادا را مسئول آزمایشاتی می‌داند که گفته می‌شود بین دهه‌های 1930 و 1950 در مناطق ذخیره‌سازی و مدارس شبانه‌روزی بومیان انجام شده است.

این شکایت همچنین دولت کانادا را به سابقه طولانی «مراقبت‌های پزشکی تبعیض‌آمیز و ناکافی» در بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌های بومیان متهم می‌کند؛ اجزای کلیدی یک سیستم مراقبت‌های بهداشتی جداگانه که از سال 1945 تا اوایل دهه 1980 در سراسر این کشور فعالیت می‌کرد.

مدارس شبانه‌روزی کانادا که در آنها بیش از 150 هزار کودک بومی در تلاشی برای جذب اجباری آنها در جامعه کانادا منتقل شدند به عنوان مکان‌هایی برای آزمایش‌های پزشکی تغذیه‌ای غیرقانونی مورد استفاده قرار گرفتند.

از آنجایی که رژیم غذایی در مدارس بومیان به کمبود مواد مغذی شناخته شده بود، طبق اسناد دادگاه، کودکان به عنوان «آزمودنی‌های تجربی ایده‌آل» در نظر گرفته شدند.

در این دادخواست اشاره شده است کسانی که همکاری نکردند مورد آزار فیزیکی قرار گرفتند.

اسناد دادگاه می‎گویند که آزمایش‌ها به دارو نیز گسترش یافته است؛ در مواقعی از کودکان برای مطالعه اثربخشی داروها استفاده می‌شد و دوزهای متفاوتی از درمان‌ها به منظور مقایسه اثربخشی آنها بر بیماری‌های مختلف مانند سل به آنها داده می‌شد.

در «ساسکاچوان»، کودکانی که در مناطق ذخیره‌گاهی زندگی می‌کردند برای آزمایش اثربخشی واکسن جدید سل مورد استفاده قرار گرفتند.

این شکایت متوجه دولت فدرال بوده، زیرا دولت کانادا بود که مدارس شبانه‌روزی، بیمارستان‌ها و آسایشگاه‌های سالمندان بومی را تأسیس، تأمین مالی و نظارت می‌کرد.

«فلورانس جنایل»، یکی از بازماندگان این آزمایش‌های پزشکی غیرقانونی می‌گوید در سال 1953 و زمانی که یک دختر کوچک در یکی از مدارس شبانه‎روزی بوده، پزشکان جریان‌های الکتریکی را به بدن وی وصل کرده و در حالی که از شدت درد به خود میلرزیده، پزشکان در حال یادداشت برخی موارد آزمایشی بوده‌اند.

او اکنون 72 سال دارد اما هنوز نمی‌داند که چرا پزشکان آن درمان الکتروشوک را انجام دادند؛ او هنوز نمی‌داند چرا او را به مدرس شبانه‌روزی بردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *