موارد متعدد نقض حقوق افراد دارای معلولیت در اروپا

11:31 - 12 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۴۰۱۲۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی‌‎های انجام شده نشان می‌دهد که افراد معلول در کشورهای اروپایی با موارد متعدد نقض حقوق بشر مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - سوم دسامبر از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی افراد معلول در سراسر جهان اعلام شده است؛ این اقدام با هدف آگاهی و تلاش برای ارتقای رفاه و آسایش افراد معلول صورت گرفت.

با این وجود بررسی‌های انجام شده به خصوص در کشورهای اروپایی نقض گسترده حقوق این افراد را در نهادها و موسسات ویژه نگهداری آنها نشان می‌دهد.

اتحادیه اروپا باید با اتخاذ حداقل استانداردهای کمک شخصی در مقابله با نقض حقوق بشر افراد دارای معلولیت اقدامات جدی انجام دهد.

به گزارش پایگاه «یوراکتیو»، «فلوریان ساندن»، هماهنگ کننده سیاست در شبکه اروپایی زندگی مستقل، می‎گوید: هنگامی که یک فرد معلول نیاز به حمایت دارد، نقل مکان به یک خانه سالمندان یا یک خانه گروهی اغلب اولین راه حل است؛ با این حال، گزینه زندگی دائمی در یک موسسه شامل خطراتی است که بیشتر افراد از آن بی‌اطلاع هستند.

در طول همه‌گیری کرونا، بسیاری از مقامات و مؤسسات دولتی اروپایی تصمیم گرفتند که افراد دارای معلولیت در اولویت درمان قرار نگیرند و از انتقال ساکنان خانه‌های مراقبت اجتماعی به بیمارستان‌ها برای دریافت درمان نجات‌بخش جلوگیری کردند.

از آنجا که مؤسسات در زمان کرونا کاملا تعطیل شده بودند، خانواده‌ها در محافظت از افراد معلول خود در برابر بی‌توجهی شدید و عدم حمایت از آنها ناتوان بودند.

در نتیجه این سوء‌استفاده، افراد دارای معلولیت تا 72 درصد از مرگ و میر کرونایی را در برخی کشورها، 68 درصد در اسپانیا و 51 درصد در هلند، تشکیل می‌دادند.

این رویدادها در اسپانیا، کرواسی، بلغارستان، جمهوری چک، یونان و آلمان نیز اتفاق افتاد و ده‌ها معلول در این کشورها جان خود را از دست دادند.

زندگی در موسسات احتمال از دست دادن جان افراد معلول را در بلایای طبیعی، خطرات یا بیماری‌های عفونی افزایش می‌دهد.

این تراژدی‌ها اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که افراد معلول از نظر فیزیکی محدود شده یا در اتاق‌های خود حبس شده‌اند؛ مورد یک پسر اوتیسمی که مشخص شد بیش از پنج سال به صندلی چسبانده شده یا به تخت بسته شده است، شواهدی را نشان می‌دهد که کارکنان موسسات به محض اینکه احساس می‌کنند تحت فشار قرار می‌گیرند، این اقدامات را انجام می‌‎دهند.

علاوه بر این افراد معلول و به ویژه زنان در موسسات در معرض خطر بیشتری از آزارهای جنسی قرار دارند.

ماه سپتامبر گذشته و با هدف افزایش آگاهی در مورد این نقض حقوق بشر، اعتراضاتی برگزار شد؛ صدها معلول از سراسر اروپا و همچنین متحدان آنها در این مراسم شرکت کردند.

ماهیت غیرانسانی موسسات نگهداری برای افراد معلول در اروپا از دیرباز شناخته شده است؛ در سال 2006 مجمع عمومی سازمان ملل کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت (UNCRPD) را تصویب کرد.

این کنوانسیون تصریح کرد که افراد معلول حق زندگی عاری از شکنجه، رفتار ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز را دارند.

همچنین این کنوانسیون حاوی ماده 19 است که حق زندگی مستقل و عضویت در جامعه را برای معلولان تضمین و دولت‌ها را موظف می‌کند که تمام ترتیبات زندگی نهادی را برای افراد معلول ببندند.

اتحادیه اروپا و تمامی کشورهای عضو آن کنوانسیون را امضا و تصویب کرده‌اند؛ با وجود همه این اقدامات و کنوانسیون‌ها، نهاد‌زدایی برای زندگی معلولان در اروپا پیشرفتی ندارد و تعداد افراد معلولی که در موسسات اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند بین سال‌های 2007 تا 2020 کاهش نیافته است.

اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود بر اساس کنوانسیون سازمان ملل  و استراتژی اروپا در مورد حقوق افراد دارای معلولیت عمل کند.

هیچ یک از طرح‌هایی که تاکنون از سوی اتحادیه اروپا ایجاد شده مطابق با کنوانسیون سازمان ملل  نیست؛ در بلژیک، یک فهرست انتظار تا 23 سال برای دریافت بودجه شخصی مورد نیاز برای استخدام دستیاران شخصی برای افراد معلول وجود دارد.

در آلمان، 70 درصد از معلولان خواستار خدمات حمایتی مبتنی بر جامعه هستند، اما دولت این کشور 70 درصد از بودجه تخصیص یافته به معلولان را صرف موسسات نگهداری از این افراد می‌کند.

اتحادیه اروپا باید یک گام جدید جسورانه برای درست کردن اوضاع بردارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *