رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

قربانیان نقض حقوق بشر در بلژیک؛ از زنان پناهجویان

9:00 - 28 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۵۹۲۶۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض حقوق بشر در بلژیک یکی از موضوعاتی است که انتقادهای زیادی را متوجه این کشور مدعی حقوق بشر در اروپا کرده است.

خبرگزاری میزان – بلژیک از مدعیان اروپایی حقوق بشر از جمله کشورهایی است که پرونده‌های متعددی در دیوان اروپایی حقوق بشر داشته و بارها در این دیوان محکوم شده است.

گزارش‌های متعدد تهیه شده توسط سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری نشان می‌دهند که موضوع حقوق بشر در بلژیک همچنان مشکل ساز است و این کشور باید توجه بیشتر و جدی تری به این دست مسائل داشته باشد.

گزارش زیر براساس گزارش‌های «بروکسل تایمز، echr و adfmedia»، تهیه شده است.

پرونده‌های متعدد در دیوان اروپایی حقوق بشر

بلژیک در سال‌های گذشته مکررا شاهد ثبت شکایاتی علیه خود در زمینه نقض حقوق بشر در دیوان اروپایی حقوق بشر بوده است؛ مجموع پرونده‌های بلژیک در دیوان مذکور در سال‌های 2020 تا 2022  بیش از 330 مورد بوده است.

از این کشور مدعی حقوق بشر در سال 2021، 179 شکایت به دیوان اروپایی حقوق بشر ارسال شد که 16 مورد آن‌ها به صور حکم منجر شد؛ دستکم در یک مورد این احکام نقض کنوانسیون اروپایی حقوق بشر نشان داده شد.

یکی از جدیدترین پرونده‌های بلژیک در دیوان اروپایی حقوق بشر، مربوط به پرونده «اتانازی» یا کمک به خودکشی در این کشور است.

دیوان اروپایی حقوق بشر در اکتبر 2022 در پرونده شکایت فرزند یکی از قربانیان مرگ خودخواسته در سال 2012 به نفع شاکی رای داده و اعلام کرد که بلژیک کنوانسیون اروپایی حقوق بشر را زمانی که به درستی شرایط هشدار دهنده منجر به مرگ را بررسی نکرده، نقض کرده است.

براساس اعلام دیوان اروپایی حقوق بشر، بلژیک ماده 2 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر که می‌گوید حق زندگی هر کس باید توسط قانون حمایت شود، نقض کرده است.

نقض حق پناهجویان و مهاجران

یکی از موضوعات جنجالی حقوق بشری در بلژیک، نقض حق مهاجران و پناهجویان است؛ کارشناسان حقوق بشر تاکید دارند که بلژیک باید در این زمینه اقدام‌های زیادی را انجام دهد.

نبود سرپناه کافی، رها شدن در خیابان و همچنین دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی از مهم ترین نقایض حقوق بشر در بلژیک هستند.

پناهجویان و مهاجران در بلژیک در حالی نادیده گرفته می‌شوند که در میانه شیوع کرونا نه تنها از دسترسی به واکسن بلکه از دسترسی به خدمات پزشکی و درمانی محروم بودند.

اعتصای غذای تابستان پناهجویان در بلژیک در اعتراض به شرایط بد و بلاتکلیفی از سوی گزارشگران ویژه سازمان ملل به عنوان موضوعی نگران کننده توصیف شد.

براساس تخمین‌ها حدود 150 هزار پناهجو و مهاجر در بلژیک در معرض سوء استفاده و تبعیض قرار دارند.

بحران در زندان‌ها

دیگر مسئله کلیدی که بر کارنامه بلژیک در زمینه حقوق بشر تاثیر زیادی می‌گذارد، مسائل مربوط به ازدحام بیش از حد و شرایط غیرانسانی در زندان‌هاست.

زندان‌های این کشور علاوه بر ازدحام جمعیت از نبود امکانات اولیه و خشونت رنج می‌برند.

خشونت و نژادپرستی پلیس

بلژیک از جمله کشورهای اروپاییست که خشونت پلیس در آن سبب بروز چالش‌های جدی شده است؛ ضمن این که نژادپرستی پلیس بلژیک نیز همواره اقلیت‌های قومی و نژادی را قربانی می‌کند.

براساس گزارش گروه‌های حقوق بشری، شکایت‌ها علیه توهین نژادی توسط پلیس بلژیک و استفاده بیش از حد زور علیه اقلیت‌های قومی و نژادی متعدد هستند.

کمیته‌های مختلف سازمان ملل از بلژیک خواستند تا اقداماتی را برای مبارزه با این پدیده در پلیس انجام دهد و در مورد بدرفتاری پلیس و استفاده بیش از حد از زور تحقیق کند.

 با وجود این، دولت بلژیک در ابتدای سال جاری میلادی، توصیه‌های برای ممنوعیت صریح نژادپرستی رد کرد.

قتل زنان

قتل زنان در بلژیک در سال‌های اخیر رکوردهای هولناکی را شکسته و سبب شده این کشور به کشوری ناامن برای زنان تبدیل شود.

بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهند که 81 درصد از زنان و دختران 16 تا 69 ساله قربانی چنین خشونت‌ جنسی بوده‌اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر بلژیک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *