دو دهه اشغالگری آمریکا و رنج خانواده‌های افغانستانی

15:55 - 11 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۹۰۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دو دهه اشغالگری آمریکا در افغانستان اگرچه به پایان رسیده اما رنجی که این تجاوز بر غیرنظامیان افغانستانی بر جای گذاشته همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – خانواده‌های هزاران افغانستانی که در مداخله نظامی 20 ساله آمریکا در این کشور کشته شدند اکنون به دنبال عدالت برای عزیزان خود هستند که در این مدت کشته شده‌اند.

به گزارش «آناتولی»، تهاجم به افغانستان توسط نیروهای ائتلاف به سرکردگی آمریکا در سال 2001 آغاز و با خروج نیروهای خارجی در شب 30 آگوست 2021 به پایان رسید.

بیش از 47 هزار غیرنظامی در عملیات‌های متعاقب این دو دهه تحت عنوان به اصطلاح «جنگ علیه تروریسم» آمریکا جان خود را از دست دادند، در حالی که تعداد افغانستانی‌هایی که هنگام کار برای آمریکا جان خود را از دست دادند به سه هزار و 846 نفر رسیده است..

 بیش از دو هزار و 400 سرباز آمریکایی نیز در طول این مدت کشته شدند؛ اگرچه واشنگتن توانست طولانی‌ترین جنگ خود را با خروج نیروهایش از افغانستان به پایان برساند، اما رنج خانواده‌های افغانستانی که فرزندان، پدران، مادران و بستگان خود را از دست داده‌اند، همچنان ادامه دارد.

خانواده‌های داغدار افغانستانی خواهان تحقیق هستند

 «محمد اکرم خان» که سه پسرش را در عملیات شبانه در سال 2018 توسط سربازان آمریکایی در روستای شرقی «ووتاپور» در ولایت «کنر» از دست داد، می‌گوید که درد او هنوز تازه است.

«محمد اکرم خان» که فرزندانش را در جریان حملات سربازان آمریکایی که از دست داده، گفت: من حتی نتوانستم در مراسم خاکسپاری فرزندانم شرکت کنم زیرا جاده‌ها امن نبود و این بیشتر مرا آزار می‌دهد.

«عبیدالله»، 12 ساله، «عبدالقهار» 20 ساله و «ابوذر» 26 ساله در مقابل چشمان مادرشان کشته شدند و داغ او هنوز تازه است.

 «خان» خواهان تحقیق در مورد کشته شدن غیرنظامیان افغانستانی و مجازات عاملان آن است و تاکید می‌کند که پسرانش هیچ ارتباطی با تروریست‌ها نداشته‌اند.

 مادر این 3 فرزند با روایت آخرین شب مشترک با فرزندانش گفت: پس از صرف شام فرزندانم به اتاق‌هایشان رفتند تا بخوابند، چند دقیقه بعد بالگردهای آمریکایی در روستا فرود آمدند، دیگر نفهمیدم چه اتفاقی افتاد.

«یوسف خان» که سه برادرش توسط سربازان آمریکایی کشته شدند، می‌گوید که او نیز به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است؛ «بعد از اینکه سربازان آمریکایی سه برادرم را کشتند، من را شکنجه کردند و به میدان هوایی بگرام بردند و 18 روز در آنجا زندانی بودم و در زندان این پایگاه شکنجه شدم.»

وی ادامه داد: حتی نتوانستم در تشییع جنازه برادرانم شرکت کنم، روز نوزدهم بدون اینکه چیزی بگویند آزادم کردند، اکنون من خواهان اجرای عدالت هستم.

«یوسف» همچنین با این استدلال که هزاران حادثه مشابه در سراسر افغانستان طی این دو دهه اتفاق افتاده است، خواستار افشای جنایات آمریکا در افغانستان شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: افغانستان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *