میلیون‎ها نفر در افغانستان نیازمند کمک‍‎های بشردوستانه

8:22 - 16 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۰۴۲۷۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
وضعیت گرسنگی و قحطی در افغانستان به سطوح هشدار آمیزی رسیده و نهادهای بین‌المللی درباره آن هشدار می‌دهند.

خبرگزاری میزان - حدود 20 میلیون نفر در افغانستان به مواد غذایی کافی دسترسی ندارند و بیش از 24 میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز فوری دارند.

بدتر شدن بحران، میلیون‌ها نفر را به فقر شدید سوق می‌دهد و این کشور را در آستانه قحطی قرار می‌‎دهد.

نیازهای بشردوستانه بسیار زیاد است؛ بدون کمک جامعه بین المللی و آژانس‌های توسعه، وضعیت همچنان رو به وخامت خواهد بود.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) و سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) به ده‌ها کشور، از جمله افغانستان، نسبت به «بحران گسترده غذا» هشدار دادند.

این هشدار هفته‌ها پس از آن منتشر شد که WFP اعلام کرد سطوح بی‌سابقه گرسنگی در افغانستان ادامه دارد، جایی که انتظار می‌رود فقر در 2023 بدتر شود.

گزارش «نقاط داغ گرسنگی - هشدارهای اولیه FAO-WFP در مورد ناامنی حاد غذایی» که به تازگی منتشر شد، خواستار اقدام فوری بشردوستانه در 20 «نقطه داغ گرسنگی» است و افغانستان یکی از آنهاست.

تعداد کودکان مبتلا به سوءتغذیه خطرناکی که در کلینیک‎های صندوق نجات کودکان در افغانستان بستری شده‌اند، از ژانویه امسال تاکنون 47 درصد افزایش یافته است، به طوری که برخی از نوزادان قبل از دریافت هر گونه درمانی جان خود را از دست داده‌اند.

تقاضا برای خدمات درمان سوءتغذیه در ماه های اخیر افزایش یافته است زیرا خانواده‌ها برای مقابله با بدترین بحران گرسنگی در افغانستان تلاش می‌کنند.

طبق داده‌های جدید منتشر شده، تا سپتامبر، این تعداد به حدود 4 هزار و 270 کودک که توسط 66 تیم پذیرش شده بودند، افزایش یافت.

«دیوید بیزلی»، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، بحران غذایی جاری را یک «طوفان کامل» توصیف کرد و گفت که این بحران بر اکثریت قریب به اتفاق خانواده‌ها که زندگی تا حدودی باثباتی را برقرار کرده‌اند نیز تأثیر خواهد گذاشت.

وی در بخش دیگری هشدار داد: ما با یک طوفان تمام عیار روبرو هستیم که نه تنها به فقیرترین افراد آسیب می‌رساند، بلکه میلیون‌ها خانواده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد که تاکنون تقریبا سر خود را بالای آب نگه داشته‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *