به مناسبت دومین سالگرد خروج آمریکا از افغانستان|

غیرنظامیان افغانستانی در حال پرداخت بهای اشغالگری دو دهه‌ای آمریکا

11:55 - 22 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۸۷۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
غیرنظامیان افغانستانی در حال پرداخت بهای اشغالگری دو دهه‌ای آمریکا
دو سال از پایان طولانی‌ترین جنگ خارجی آمریکا می‌گذرد، اما مردم افغانستان همچنان گرفتار پیامد‌های بی پایان و مرگبار این جنگ هستند.

خبرگزاری میزان – آمریکا ۲ سال پیش در چنین روز‌هایی افغانستان را پس از یک دوره ۲۰ ساله تجاوز و اشغالگری ترک کرد؛ آمریکا در حالی شتابزده و عجولانه از افغانستان خارج شد که این کشور را طی دو دهه جنگ و اشغالگری به نقطه بن بست کشانده بود.

جنگ آمریکا علیه افغانستان بر اساس معیار‌ها و شاخص‌های مختلف و متعدد بین المللی، نوعی جنایت جنگی محسوب می‌شود؛ جنایت جنگی که مانند دیگر جنایت‌های جنگی این کشور همچنان بی کیفر مانده اند.

باید توجه داشت که طولانی‌ترین جنگ خارجی آمریکا، هزینه‌های سرسام آوری را هم به آمریکا و هم به افغانستان تحمیل کرد.

آمریکا که در سال ۲۰۰۱ به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد، تا زمان خروجش از این کشور، بیش از ۲.۳ تریلیون دلار هزینه کرد؛ ضمن این که بر اثر این جنگ ۲ هزار ۳۲۴ نفر از نظامیان خود را از دست داد.

۳ هزار و ۹۱۷ پیمانکار و هزار و ۱۴۴ آمریکایی دیگر نیز در همین بازه زمانی کشته شدند.

جنگ و اشغالگری آمریکا در افغانستان به کشته شدن ۷۰ هزار نظامی و پلیس افغانستان منجر شد.

بیشترین هزینه در این زمینه را غیرنظامیان افغانستانی دادند؛ بر اساس آمار‌های حداقلی ۴۶ هزار و ۳۱۹ غیرنظامی افغانستانی کشته شدند.

میزان کامل هزینه‌های غیرمستقیم این جنگ برای افغانستان با در نظر داشتن آسیب‌های جسمی و روانی، بیماری ها، آوارگی، بیوه‌ها و یتیمان جنگ، سوءتغذیه، تخریب ساخت‌ها و محیط زیست، بسیار شوک آور خواهد بود.

افغانستان در دومین سالگرد خروج شتابزده آمریکا از این کشور، بیش از هر زمان دیگری با پیامد‌های اشغالگری دو دهه‌ای مواجه است؛ این وخامت شرایط در همه زمینه‌ها قابل مشاهده هستند.

این کشور در حال حاضر از یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه جهان رنج می‌بردو تحت تحریم‌هایی فلج کننده کشور‌های غربی نیز قرار دارد.

در عین حال، آمریکا برخلاف وعده‌های خود مبنی بر حمایت از پناهجویان افغانستانی به ویژه افرادی که سابقه همکاری با آمریکایی‌ها و متحدانشان را داشتند، اقدامی برای خارج کردن آنان از بلاتکلیفی انجام نداده است.

در حال حاضر شمار قابل توجهی از پناهجویان افغانستانی در شرایط بلاتکلیفی زندگی می‌کنند.

این کشور در سال‌های گذشته، چه در زمان اشغال افغانستان و چه در دوران پسا اشغال، تمام تلاش خود را به کار بست تا از پاسخگویی به جنایت‌های خود شانه خالی کند.

در واقع باید گفت، که اگرچه آمریکا به اشغالگری خود در افغانستان پایان داده و نظامیان خود را از این کشور خارج کرده است، اما مردم افغانستان همچنان از پیامد‌های این اشغالگری که به شکلی گسترده همه وجوه زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده، رنج می‌برند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *