هشدار نهادهای بین‌المللی درباره تشدید بحران افغانستان در سال 2023

8:18 - 28 آبان 1401
کد خبر: ۴۵۱۹۲۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نهادهای بین‌المللی درباره وضعیت بحرانی مردم افغانستان هشدار می‌دهند.

خبرگزاری میزان - «جویس مسویا»، دستیار دبیرکل در امور بشردوستانه و معاون هماهنگ کننده امداد اضطراری سازمان ملل، طی گزارشی درباره وضعیت مردم افغانستان، می‌گوید: زمستان در بخش‎‌هایی از افغانستان فرا رسیده و برای میلیون‌ها نفر زمستانی سرد و تاریک خواهد بود؛ آنها غذای و سوخت کمی خواهند داشت و برای گرم نگه داشتن و سیر نگه داشتن فرزندان خود با مشکل مواجه خواهند شد.

به گزارش «ریلایف وب»، آنچه در این سال یک وضعیت انسانی ناامیدکننده در سراسر این کشور بود، در سال آینده بدتر خواهد شد.

بیش از 28 میلیون نفر معادل دو سوم کل جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت، در حالی که تنها دو سال پیش این تعداد 18 میلیون نفر بود.

تک‌تک استان‌های این کشور چه جوامع روستایی و چه شهری به طور یکسان تحت تاثیر قرار گرفته‎اند؛ در واقع بیشتر 34 منطقه شهری اصلی افغانستان، از جمله شهر کابل، با نیازهای بشردوستانه مواجه هستند که به عنوان «بسیار شدید» طبقه بندی شده‎اند. این نشان می‌دهد که این رنج واقعا چقدر فراگیر است.

ناامنی حاد غذایی و سوء تغذیه همچنان رو به افزایش خواهد بود

20 میلیون نفر در مرحله 3 یا بالاتر هشدارهای بحران یا سطوح اضطراری ناامنی غذایی هستند؛ نزدیک به شش میلیون نفر از این افراد در سطح 4 بحران هستند.

این امر افغانستان را به یکی از کشورهایی تبدیل می‌کند که بیشترین تعداد افراد در معرض خطر قحطی جهان را دارند.

آب همچنان کمیاب خواهد بود و افغانستان وارد سومین خشکسالی متوالی خود شده و زیرساخت های آبی ضعیف آن بیش از پیش متزلزل خواهد شد؛ در میان شیوع وبا و بحران سوء تغذیه، کمبود آب به ویژه برای کودکان کشنده است.

با بدتر شدن بحران اقتصادی و ادامه از دست رفتن شغل و معیشت مردم، فقر عمیق‌تر خواهد شد؛ اکنون خانواده‌ها حداقل 75 درصد از درآمد خود را صرف غذا می‌کنند و برای سایر نیازهای ضروری مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و اورژانس چیزی باقی نمی‌ماند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *