بحران انسانی افغانستان؛ سیستم مراقبت‌های بهداشتی در حال فروپاشی

10:11 - 08 آبان 1401
کد خبر: ۴۴۹۳۸۴۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مردم افغانستان با بحران‌های بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و نیمی از مردم این کشور در تامین غذای مورد نیاز خود با مشکل مواجه هستند.

خبرگزاری میزان - «ریچارد بنت»، گزارشگر ویژه سازمان ملل اخیرا و پس از تکمیل سفر 12 روزه خود به افغانستان، به این نتیجه رسید که این کشور همچنان با یک بحران جدی مواجه است و برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع، اقدامات فوری از سوی همه طرف ها لازم است.

به گزارش «cfr»،  میلیون‌ها نفر از مردم افغانستان با گرسنگی مواجه هستند و سیستم مراقبت‌های بهداشتی این کشور در حال فروپاشی است.

این کشور با جمعیت بیش از 38 میلیون نفری که پیش از به قدرت رسیدن طالبان به شدت به کمک‎های خارجی وابسته بود، اکنون و با قطع شدن بخش عمده‌ای از این کمک‌ها با بحران شدیدی مواجه است؛ کارشناسان می‌گویند که توقف میلیاردها دلار کمک و اجرای تحریم‌ها، روند امدادرسانی را در افغانستان با مشکل مواجه کرده است.

مقامات سازمان ملل از آمریکا و سایر کشورها خواسته‌اند تا کمک‌ها را به طور چشمگیری افزایش دهند و درباره دارایی‌هایی مسدود شده این کشور نیز اقداماتی را انجام دهند.

شورای امنیت سازمان ملل پیشتر موافقت کرده که ارائه کمک‌های بشردوستانه به مدت یک سال ناقض تحریم‌ها نخواهد بود اما تحلیلگران می‌گویند که باید اقدامات بیشتری برای رسیدگی به ویرانی‌های گسترده در این کشور انجام شود.

دهه‌ها درگیری و بی‌ثباتی سیاسی، افغانستان را در معرض فقر و آسیب‌پذیری قرار داده بود اما خروج بودجه بین‌المللی و مسدود شدن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان بر عمق این بحران افزوده است.

خروج کمک‌های مالی بین‌المللی همچنین سیستم مراقبت‌های بهداشتی افغانستان را تحت تاثیر و در آستانه فروپاشی قرار داده است.

افغانستان یکی از بدترین بحران‌های بشردوستانه را تجربه می‌کند؛ سازمان جهانی غذا برآورد کرده که بیش از 24 میلیون نفر به کمک‎های بشردوستانه نیاز دارند و نیمی از جمعیت 38 میلیون نفری این کشور با ناامنی غذایی حاد روبرو هستند.

علاوه بر این، 89 درصد از جمعیت این کشور با مصرف ناکافی مواد غذایی مواجه هستند؛ زنان و مردان سرپرست خانوار به ترتیب 95 درصد و 91 درصد از درآمد خود را صرف غذا می‌کنند.

 دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل برآورد کرده که 4.7 میلیون افغانستانی در سال 2022 از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند که نسبت به سال 2021 افزایش 21 درصدی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *