تداوم تبعیض نژادی علیه سیاهپوستان در هلند نتیجه سیاست تکذیب تاریخ استعمارگری

15:13 - 04 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۵۵۸۱۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش‌ها نشان می‌دهند نژادپرستی در هلند برخلاف ادعاهای این کشور در سراسر جهان کم سابقه است.

خبرگزاری میزان – سیاهپوستان در هلند به حاشیه رانده شده و تحت محرومیت‌های مختلف زندگی می‌کنند؛ نکته قابل تامل این که این امر ریشه در تاریخ استعمارگری هلند دارد.

به گزارش « journals.sagepub»، کشور هلند به دلیل فراموشی گذشته استعماری خود و فراموشی خشونت فیزیکی، روانی و معنوی خود علیه سیاهپوستان در گذشته و در حال حاضر مورد انتقاد قرار گرفته است؛ منتقدان می‌گویند که هلند از بحث درباره نژاد خودداری و از سیاست کوررنگی حمایت می‌کند.

هلند گذشته از اعتراض‌های جهانی ناشی از جنبش «جان سیاهان مهم است»، شاهد اعتراض‌های متعددی در موضوع مبارزه با نژادپرستی بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان به اعتراض علیه خشونت پلیس علیه اقلیت‌های نژادی اشاره کرد.

 ریشه نژادپرستی علیه سیاهپوستان و اقلیت‌های قومی در هلند به تاریخ استعمارگری این کشور بازمی‌گردد.

هلند طی 200 سال از 1596 تا 1829 بیش از یک میلیون آفریقایی را در جریان تجارت برده به آمریکای شمالی و مرکزی منتقل کرد تا تحت شرایط وحشیانه در مزارع کار کنند.

هلند پس از قرون 16 تا 19 در اوج تجارت برده و پس از آن همواره بر این ادعا که آفریقایی‌ها نسبت به اروپایی‌ها پست تر هستند، تاکید داشته و دارد.

در حال حاضر نیز دولت هلند، مشکلات اقلیت‌ها را به معضل ناتوانی آن‌ها در ادغام در فرهنگ‌ها و ارزش‌های بیگانه ربط می‌دهد و توجیه می‌کند.

از این رو حتی سیاهپوستان متولد هلند نیز قربانی تبعیض نژادی و نژادپرستی در این کشور می‌شوند.

امروزه در هلند، سیاهپوستان در تمام بخش‌های جامعه طرد و به حاشیه رانده شده اند؛ آن‌ها دارای نرخ‌های پایین تری از مشارکت در بازار کار هستند؛ به طور نهادی از تحصیلات عادی دور نگه داشته می‌شوند؛ تحت کنترل شدیدتر پلیس قرار دارند؛ نسبت به سفیدپوستان براتی جرایم مشابه مجازات‌های سخت تری دریافت می‌کنند؛ در بازار مسکن با تبعیض مواجه می‌شوند؛ هنگام خرید و در حمل و نقل عمومی مورد آزار و اذیت قرار می ‌گیرند؛ و با خطر بالاتر مرگ و میر مواجه هستند.

با وجود داده‌ها و مستندات متعدد در این رابطه، هلند همچنان از اعتراف به تبعیض نژادی امتناع می‌کند و حتی تاثیر نژادپرستی بر زندگی اقلیت‌های قومی به ویژه سیاهپوستان را تکذیب می‌کند؛ البته این اصرار بر سیاست کوررنگی از سوی هلند، توانایی دیدن رنگ‌ها و برتری برخی از رنگ‌ها را در این کشور از بین می‌برد.

ترجیح هلند بر همگن دیدن جامعه و امتناع از محاسبه گذشته استعماری، شرایطی را ایجاد کرده است که سیاهپوستان به ویژه زنان سیاهپوست را به شیوه ای منحصر به فرد به حاشیه‌های جامعه سوق داده می‌شوند.

زنان سیاه‌پوست در هلند علاوه بر نژاد، به دلیل جنسیت و ملیتشان نیز به ویژه در بازار کار به حاشیه رانده می‌شوند؛ آن‌ها بر این باورند که «ما به حال خود رها شده ایم.»

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *