هشدار درباره بحران گرسنگی وناامنی غذایی در سطح جهان

9:23 - 22 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۲۲۱۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران گرسنگی در جهان به مرز هشدار دهنده‌ای رسیده و در صورتی که اقدامی برای جلوگیری از آن صورت نگیرد، تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت.

خبرگزاری میزان - «مارتین گریفیتس»، رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، هشدار داده که قربانیان بحران گرسنگی و قحطی در جهان نسبت به 5 سال گذشته حدود 10 برابر شده است.

پیش از این نیز نهادهای بین‌المللی بارها درباره تشدید بحران گرسنگی در جهان هشدار داده‌اند.

به گزارش «foodsecurityportal»، سال 2022 و برای چهارمین سال متوالی ناامنی غذایی در جهان افزایش یافته است؛ بر اساس گزارش جهانی درباره بحران غذایی، 205.1 میلیون نفر در 45 کشور و منطقه در سطح سوم یا بالاتر از ناامنی غذایی تا سپتامبر 2022 قرار گرفته‌اند.

این آمار در مقایسه با سال گذشته افزایش 29.5 میلیون نفری را تجربه کرده است.

38.6 میلیون نفر در 34 کشور در سطح 4 (اضطراری) ناامنی غذایی قرار دارند؛ در حالی که 236.5 میلیون نفر در سطح 2 (نگرانی) ناامنی غذایی هستند؛ به عبارت دیگر، این احتمال وجود دارد که سطح واقعی ناامنی غذایی حاد در سراسر جهان حتی بالاتر از آن چیزی باشد که گزارش شده است.

کنگو، افغانستان، اتیوپی، نیجریه و یمن بیش از نیمی از جمعیت جهان را در سطح 3 ناامنی غذایی یا بدتر از آن تا سپتامبر 2022 تشکیل می‌دادند؛ علاوه بر این، انتظار می‌رود نزدیک به 500 هزار نفر به سطح 5 (قحطی) برسند.

این گزارش چندین نوع شوک را نشان می‌دهد که در سطوح جهانی، منطقه‌ای، ملی و خانگی همگرا شده‌اند تا ناامنی غذایی حاد را به این سطوح هشداردهنده برساند.

اینها شامل درگیری طولانی، رویدادهای شدید آب و هوایی، بحران‌های اقتصادی مداوم، افزایش قیمت جهانی و داخلی مواد غذایی، و اثرات مداوم همه‌گیری  ویروس کرونا و درگیری در اوکراین است.

مانند سال‌های گذشته، آفریقا همچنان با افزایش سطح گرسنگی بیشترین آسیب را دیده است؛ شاخ آفریقا در سال‌های اخیر دچار خشکسالی چند فصلی شده است که همراه با درگیری‌های مداوم در برخی مناطق و شوک‌های اقتصادی، تقریبا 32 میلیون نفر را به ناامنی غذایی حاد سوق داده است.

در همین حال، غرب آفریقا افزایش 41 درصدی در سطح 3 یا ناامنی غذایی بدتر از سال 2021 را تجربه کرده است؛ مناطق مرکزی و جنوبی آفریقا نیز افزایش دو رقمی در سطح گرسنگی را تجربه کردند، از جمله ماداگاسکار، مالاوی و تانزانیا.

چندین کشور در سرتاسر آمریکای لاتین و دریای کارائیب با شوک‌های اقتصادی وخیم‌تر و رویدادهای شدید آب و هوایی آسیب دیده‌اند؛ در این گزارش آمده است که هائیتی و گواتمالا که بزرگترین بحران غذایی را در منطقه تجربه می‌کند، نگرانی خاصی دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *