گرفتار شدن 840 میلیون نفر در جهان به معضل گرسنگی تا سال 2030

9:46 - 31 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۵۲۷۹۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
معضل گرسنگی در جهان سفر به سوی مرگ را برای شمار قابل توجهی از افراد رقم می‌زند.

خبرگزاری میزان – سوءتغذیه و گرسنگی در جهان به سطح بی سابقه ای رسیده و زنگ‌های هشدار را به صدا درآورده است.

به گزارش «گاردین»، مدیر بخش پزشکی شرق آفریقای سازمان پزشکان بدون مرز در مورد اثرات فیزیکی محرومیت از غذا هشدار داده و گفت که صدها میلیون نفر در سراسر جهان تحت تاثیر بحران گرسنگی قرار دارند.

به گفته وی زنان و کودکان بیش از همه تحت تاثیر این بحران و در معرض خطر مرگ قرار دارند.

براساس بررسی‌ها، افرادی که از سوءتغذیه رنج می‌برند، بیش از آن که بر اثر گرسنگی جان خود را از دست دهند، بر اثر بیماری یا عفونت می‌میرند؛ زیرا کمبود غذا سیستم بدنی آن‌ها را تضعیف کرده و توانایی آن برای مقابله با بیماری‌ها را از بین می‌برد.

در حالی که «گرسنگی صفر» تا سال 2030 یکی از 17 هدف توسعه پایدار تعیین شده توسط سازمان ملل در سال 2015 بود، پیش بینی‌های جدید شمار افراد مبتلا به گرسنگی را تا سال 2030، بیش از 840 میلیون نفر تخمین می‌زنند.

برنامه جهانی غذا اعلام کرده است که 50 میلیون نفر در 45 کشور جهان در آستانه قحطی هستند.

سازمان ملل در ماه سپتامبر هشدار داد که احتمالا در اواخر سال جاری میلادی در سومالی قحطی اعلام می‌شود.

مرگ بر اثر گرسنگی جز مرگ‌های قابل پیشگیری است که به دلیل بی توجهی جامعه جهانی رخ می‌دهد.

موج گرسنگی شدید فعلی در جهان ناشی از تغییرات اقلیمی، تحولات سیاسی و بحران هزینه‌های زندگی است.

در سال 2021، پزشکان بدون مرز 82 هزار کودک را در مراکز تغذیه درمانی بستری کردند؛ رقم مذکور نشان دهنده رشد 27 درصدی نسبت به سال 2020 بود و انتظار می‌رود که در سال 2022 این میزان مجددا رشد کند.

از هر 10 کودکی که در یک مرکز تغذیه درمانی فشرده بستری می‌شوند، احتمالا یک کودک می‌میرد. تحقیقات منتشر شده در «لانست» در ماه می 2022 نشان می‌دهد که به ازای هر کودکی که در بیمارستان می میرد، یک کودک پس از ترخیص می میرد.

در سطح جهان، سوء تغذیه زمینه ساز تقریبا نیمی از مرگ و میر کودکان زیر پنج سال است؛ اکثریت آن‌ها بر اثر بیماری عفونی می‌میرند، زیرا سیستم ایمنی آن‌ها به دلیل کمبود مواد مغذی آسیب دیده است.

سرخک، مالاریا، ذات الریه و اسهال همگی قاتل‌های رایج کودکانی هستند که از سوءتغذیه رنج می‌برند؛ در بسیاری از موارد این کودکان دچار سوءتغذیه متوسط ​​هستند.

از هم پاشیدگی روابط بین خانواده‌ها علاوه بر استرس ناشی از عدم توانایی، ذخایر ذهنی فرد را نیز تحلیل می‌برد؛ گرسنگی یک جامعه را متلاشی می‌کند و منجر به ناامنی، درگیری و خشم بیشتر می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *