شوک گرسنگی و قحطی به شاخ آفریقا

13:34 - 27 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۴۸۲۸۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گرسنگی و قحطی در کشورهای آفریقایی همچنان در حال تشدید شدن است و جان انسان‌های بسیاری را تهدید می‌کند.

خبرگزاری میزان - بیش از 250 هزار نفر در سال 2011 در سومالی بر اثر قحطی ناشی از خشکسالی حان باختند که حداقل نیمی از آنها کودک بودند؛ کارشناسان می‌گویند که وضعیت کنونی در شاخ آفریقا حتی بدتر از این شده است.

به گزارش « concern.net»، شاخ آفریقا که شامل سومالی، اتیوپی و کنیا می‌شود، بدترین خشکسالی خود را در چهار دهه اخیر تجربه می‌کند، زیرا این منطقه با پنجمین فصل بارانی ناموفق پیش‌بینی شده متوالی مواجه است.

 زنگ خطر از ماه‌ها پیش به صدا درآمده است، اما با وجود بحران‌های دیگری مانند درگیری در اوکراین، شاخ آفریقا در کانون توجه جهانیان قرار نگرفته است.

با این حال، با قحطی قریب‌الوقوع در بخش‌هایی از سومالی، اقدامات فوری سران جهان و جامعه بشردوستانه برای جلوگیری از یک بحران بزرگ ضروری است.

یک بحران گرسنگی قابل اجتناب

خشکسالی در شاخ آفریقا نتیجه چهار فصل خشک متوالی است، به طوری که بسیاری از نقاط از سال 2020 باران را تجربه نکرده‌اند؛ خشکسالی تأثیر عمده‌ای بر هر کشوری در جهان خواهد داشت، اما این وضعیت تأثیر مخرب‌تری بر شاخ آفریقا دارد زیرا اکثر مردم آنجا کشاورز و برای زنده ماندن به زمین و دام خود متکی هستند.

جوامع در کنیا، دیگر نمی‎توانند با ماهیگیری زنده بمانند؛ چاه‌های آب در سراسر سومالی خشک شده است، میلیون‌ها دام تلف شده‌اند.

این وضعیت توسط عوامل متعددی تشدید شده است؛ نخست تغییرات آب و هوایی، در حالی که این خشکسالی نتیجه مستقیم تغییرات آب و هوایی نیست اما آن را بدتر و شرایط را طولانی‌تر کرده است.

این در حالی است که این منطقه یکی از کم‌مصرف‌ترین منطقه‌ها در زمینه تغییرات اقلیمی است و تنها مسئول 0.1 درصد از انتشار کربن در جهان است.

درگیری در سومالی این منطقه را آسیب‌پذیرتر کرده است، زیرا خانواده‌های آواره که به دنبال غذا و آب هستند در مناطق ناپایدار رها شده‌اند و بیشتر مستعد خشونت هستند. در همین حال، درگیری‌های جاری در اوکراین تأثیر زیادی بر شاخ آفریقا گذاشته است.

جدیدترین آمار گزارش می‌دهد که 20 میلیون نفر در سطوح اضطراری یا فاجعه‌بار ناامنی غذایی در کنیا، سومالی و اتیوپی قرار دارند و در مجموع 36 میلیون نفر در سراسر شاخ آفریقا با این سطوح از ناامنی غذایی مواجه هستند.

در سال 2011، خشکسالی شدید 13 میلیون نفر را در سراسر این منطقه تحت تأثیر قرار داد و سومالی بیشترین آسیب را متحمل شد؛ در جولای همان سال، قحطی در سومالی اعلام شد و 260 هزار نفر جان باختند که نیمی از آنها کودکان زیر پنج سال بودند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *