استانداردهای دوگانه یونان در مواجهه با پناهجویان

13:35 - 29 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۷۲۴۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
برخورد مقام‎های یونان با پناهجویان اوکراینی در ماه‌های اخیر استانداردهای دوگانه این کشور را در زمینه مهاجرت و پناهندگی آشکار کرد.

خبرگزاری میزان - پناهندگان از کشورهای مختلف از جمله افغانستان مدت‌هاست که با شرایط اسفناک زندگی در یونان مواجه بوده‌اند و در تلاش برای دسترسی به مراحل پناهندگی و خدمات ضروری در این کشور هستند.

به گزارش « thenewhumanitarian»، سازمان‌های غیردولتی و گروه‌های حقوق بشری، می‎گویند که استقبال یونان از اوکراینی‌هایی که از کشور خود خارج شده‌اند، نشان می‌دهد که اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد راه‌های دیگری نیز در قبال پناهجویان ممکن است.

تعداد پناهجویان اوکراینی‌ در یونان در مقایسه با کشورهایی مانند لهستان و آلمان که به ترتیب میزبان حدود یک میلیون و یک و نیم تا دو میلیون اوکراینی هستند، نسبتاً کم است؛ به طور کلی، حدود 6.4 میلیون پناهنده از اوکراین در سراسر اروپا وجود دارد که بیش از 90 درصد آنها زن و کودک هستند.

حدود 72 هزار اوکراینی از زمان آغاز جنگ اوکراین در پایان فوریه وارد یونان شده‌اند و بیش از 18 هزار نفر درخواست حفاظت تحت دستورالعمل حفاظت موقت اتحادیه اروپا (TPD) داده‌اند؛ این دستورالعمل به افرادی که از جنگ فرار می‌کنند حق زندگی، کار و خدمات ضروری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مدت دو سال می‌دهد.

«کلیو نیکولوپولو»، افسر وکالت و وکیل شورای یونان برای پناهندگان، در این باره می‌گوید «استقبال  از اوکراینی‌ها به طرز شگفت‌انگیزی مثبت بوده اما با این حال بسیار ناامید کننده است که این سیستم برای سایر پناهندگان در دسترس نیست.»

اوکراینی‌ها که وزیر مهاجرت یونان در ماه مارس از آنها به عنوان «پناهنده واقعی» یاد کرد، می‌توانند بدون ویزا وارد یونان شوند، و دولت یونان یک برنامه آنلاین با کاربری آسان برای آنها ایجاد کرده است.

در مقایسه، طی سال جاری تاکنون حدود 7 هزار پناهجو و مهاجر با عبور از دریا و یا مرز زمینی ترکیه وارد یونان شده‌اند؛  این رقم با یک میلیون نفر - عمدتا پناهجویان سوری - که در سال‌های 2015 و 2016 از ترکیه به یونان رفتند و ده‌ها هزار نفری که در سال‌های بعد وارد این کشور شدند، بسیار متفاوت است.

از مارس 2020، این تعداد به طور قابل توجهی کاهش یافته است زیرا مقام‎های یونان به طور سیستماتیک پناهجویان و مهاجران را از مرزهای زمینی و دریایی این کشور اخراج می‌کنند؛ عملی که طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی است.

این اخراج‌ها به‌طور گسترده توسط روزنامه‌نگاران، گروه‌های حقوق بشر و بازرسان مستند شده است اما دولت یونان این اقدامات را رد می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر یونان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *