خشونت و نژادپرستی پلیس بلژیک علیه گروه‌های اقلیتی

12:46 - 25 مرداد 1401
کد خبر: ۴۴۰۲۲۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت و نژادپرستی پلیس بلژیک علیه گروه‌های اقلیتی با انتقاد نهادهای حقوق بشری و حتی سازمان ملل مواجه شده است.

خبرگزاری میزان – کمیته ضد تبعیض سازمان ملل در سال گذشته درباره اقدامات نژادپرستانه پلیس بلژیک هشدار داده و خواستار توقف این روند شد.

به گزارش «یوراکتیو»، این کمیته سازمان ملل هشدار داد که بلژیک باید خشونت نژادی پلیس را متوقف کند و به نژادپرستی پایان دهد.

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل (CERD) توصیه کرد که بلژیک باید «تدابیری اتخاذ کند تا اطمینان حاصل شود که تحقیقات سریع، کامل و بی‌طرفانه در مورد تمام اتهامات مربوط به وقایع نژادپرستانه ناشی از پلیس انجام می‌شود.»

این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد که کارشناسان از «گزارش‌های افزایش خشونت پلیس در طول همه‌گیری ویروس کرونا و تظاهرات ضد نژادپرستی، اقدامات نژادپرستانه مداوم و سخنان نفرت‌انگیز» نگران هستند.

در بلژیک، برآوردها از سال 2012 نشان می‌دهد که افراد آفریقایی‌تبار حدود 6.3 درصد از کل مهاجران را تشکیل می‌دهند.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که سیاه‌پوستان از سوء‌استفاده نژادپرستانه توسط پلیس رنج می‌برند و رویه‌های شکایت از پلیس فاقد شفافیت است.

علاوه بر این در شاخص‌های اجتماعی کلیدی مانند اشتغال، بهداشت، آموزش و مسکن، نیز افراد سیاه‌‎پوست و آفریقایی‌تبار با تبعیض گسترده‌ای مواجه هستند.

نهادهای حقوق بشری در بلژیک نیز خواهان تغییرات فوری در عملکرد پلیس به دلیل وجود نژادپرستی هستند؛ این درخواست‌ها در پی وقوع برخی قتل‌های قابل ملاحظه روی داده است.

طی سال‌های گذشته مواردی از قتل اقلیت‌ها از سوی پلیس بلژیک گزارش شده که اکثر مقتولان از پیشینه‌های قومی اقلیت بودند و  هیچ افسری در هیچ یک از این موارد زندانی نشده است.

طی سال 2021 و پس از دستگیری اجباری یک زن ‌سیاه‌پوست از سوی پلیس بلژیک، اعتراضات گسترده‎ای در یکی از شهرهای این کشور به راه افتاد.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته شهرهای بلژیک شاهد تظاهرات‌هایی علیه نژادپرستی و همچنین پیشینه استعمارگری در این کشور بوده‌اند.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر بلژیک

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *