بازی رسانه‎ای غربی‌ها در وین/دور اخیر گفت‎وگوها چگونه گذشت؟

15:45 - 18 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۲۶۰۶
پایان دور جدید گفت‎وگوها پیرامون لغو تحریم‎ها با واکنش‎هایی همراه شده است.

خبرگزاری میزان – تازه ترین دور گفت‎وگوها پیرامون لغو تحریم‌های آمریکا روز دوشنبه 17 مرداد پایان یافت و هیئت‌های مذاکره کننده، وین را برای مشورت با پایتخت‌های خود ترک کردند.

در این دور از گفت‎وگوها، مواضع هیئت مذاکره کننده ایران با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشته شد.

هیئت ایرانی در آغاز این دور از گفت‌وگوها، مواضع و دیدگاه‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوع‌های مورد اختلاف شامل رفع پایدار تحریم‌ها، ارائه تضمین‌های لازم در حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل مورد ادعای آژانس بین المللی انرژی اتمی را به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه کرد.

دور جدید گفت‎وگوها چگونه گذشت؟

در پایان چند دور مذاکره فشرده در مورد موضوع‌های باقی مانده، جمع‎بندی‌هایی از سمت مقام‌های ایرانی مطرح شده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه درباره مذاکرات اخیر گفت: در جریان مذاکرات، ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی از موضوع‌ها نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.

وی همچنین با تاکید بر این که اصل اساسی مذاکرات از سوی هیئت ایرانی حراست از حقوق و تامین منافع ملت ایران است، گفت: ما به محض دریافت پیشنهادهای «مورا» پاسخ‌ها و ملاحظات اولیه خود را به وی منتقل کردیم و نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ کننده و دیگر طرفین نیز ارائه می‌کنیم.

تداوم رفتار غیرصادقانه غربی‌ها

در واقع تاکید و توجه بیش از حد رسانه‌ها، خبرنگاران و مقام‌های غربی بر موضوع در دسترس بودن آنچه متن توافق، خوانده شده، اقدام جدید و هماهنگ شده آن‌ها در چارچوب رفتارهای غیرصادقانه است که پیشتر نیز رخ داده است.

آمریکا به عنوان کشور ترک کننده و ناقض برجام به ویژه در ماه‌های اخیر تلاش کرده تا ضمن تکرار ادعای آمادگی خود برای بازگشت متقابل به برجام با گرفتن انگشت اتهام به سمت ایران، فشارها بر تهران را برای پذیرش شرایط خود تحت فشار قرار دهد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز مجددا روز گذشته مدعی شد که واشنگتن آماده حصول سریع توافق برای احیای برجام است.

اتحادیه اروپا نیز با ادعای این که متن ارائه شده از سوی هماهنگ کننده، بهترین و تنها مبنای دستیابی به توافق است، نقش مهمی در کارزار رفتار غیرصادقانه آمریکا داشته است.

درخواست چین از آمریکا درباره اتخاذ تصمیم سیاسی

«وانگ کان»، نماینده دائم چین در سازمان‌های بین المللی مستقر نیز از آمریکا خواست تا تصمیم‌های سیاسی برای کمک به دستیابی به توافق در گفت‎وگوهای وین را اتخاذ کند.

وی افزود: از سرگیری مذاکرات وین نشان می‌دهد که پل زدن بر اختلافات از طریق گفت‌وگو و مذاکره تنها راه حل موضوع است.

«کان» ضمن اشاره به آمریکا به عنوان عامل ایجاد خلل در ارتباط با برجام، تاکید کرد که این کشور باید شرایط کنونی را درک کند، سیاست زدگی را کنار بگذارد و از اعمال استانداردهای دوگانه در مسائل عدم اشاعه دست بردارد؛ آمریکا باید تصمیمات سیاسی فوری اتخاذ کند تا به یک توافق زودهنگام کمک کند.

تاکید هیئت ایرانی بر تامین حقوق و منافع ملت ایران

قطعا تلاش هماهنگ رسانه‌ها و دیپلمات‌های غربی برای اعمال فشار بر ایران تاثیری در تصمیم تهران برای تامین حقوق و منافع کشور و ملت ایران ندارد و رفتار غیرصادقانه مذکور نمی‌تواند بر روند احقاق حق ایران کوچک ترین تاثیری بگذارد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *