رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

واکنش ها به پایان گفت وگوهای وین/تاکید تیم مذاکره کننده ایرانی بر تامین منافع ملت ایران و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل

21:31 - 17 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۱۶۸۳
پایان این دور از گفت وگوهای وین با واکنش هایی همراه بوده است.

خبرگزاری میزان_ با پایان این دور از گفت وگوها، هیات مذاکره‌ کننده جمهوری اسلامی ایران ساعاتی دیگر وین را ترک و به تهران بازخواهد گشت.

قرار است رایزنی‌ها و تماس‌ها با هماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه یابد.

  • اظهارات یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در مورد این دور از مذاکرات وین

یک‌مقام ارشد وزارت خارجه درمورد این دور از مذاکرات وین گفت: در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و‌ نگرانی‌های کشورمان برگزار شد؛ در جریان این گفت وگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.

وی افزود: با توجه به مباحث صورت گرفته طی سه روز گذشته، امروز انریکه مورا چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد.

به گفته وی، ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.

این مقام وزارت امور خارجه ادامه داد: بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است.

وی تاکید کرد: احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.

-ایده‌های جدید مطرح شده در مذاکرات وین در پایتخت‌ها بررسی می‌شود

در همین حال نور نیوز نوشت: اگرچه هنوز امکان قضاوت قطعی در مورد نتایج حاصل از گفت وگوها وجود ندارد اما مذاکرات انجام شده طی 5 روز گذشته را با توجه به توقفی که در گفت وگوها ایجاد شده بود، می‌توان حرکت به سمت جلو اما با روندی کند ارزیابی کرد.

پس از ۵ روز مذاکره فشرده میان هیئت‌های مذاکره‌کننده حاضر در وین، مواضع کشورمان با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشته و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شده است.

در این دور از مذاکرات هیئت‌های آلمان، انگلیس و فرانسه حضور نداشتند.

امروز «انریکه مورا» معاون هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی ایده‌های جدیدی را پیرامون برخی موضوعات باقی‌مانده ارائه کرده که بررسی جامع آن از سوی ایران و سایر کشورها نیازمند بررسی دقیق‌تر در پایتخت‌ها است.

تا ساعاتی دیگر هیئت‌های مذاکره‌کننده، وین را به مقصد پایتخت‌ها ترک می‌کنند تا ایده‌های طرح شده از سوی انریکه مورا را به صورت دقیق‌تر و کامل بررسی کنند.

گزارش‌های رسیده به «نورنیوز» حاکی است با وجود پیشرفت نسبی در موضوعات باقی‌مانده، روند پیشرفت در همه موضوعات یکسان نیست.

برخی رسانه‌ها و مقامات سیاسی غربی امروز با انتشار خبری غیر واقعی مدعی شدند که متن توافق نهایی آماده شده است.

اگرچه هنوز امکان قضاوت قطعی در مورد نتایج حاصل از گفت وگوها وجود ندارد اما مذاکرات انجام شده طی ۵ روز گذشته را با توجه به توقفی که در گفت وگوها ایجاد شده بود، می‌توان حرکت به سمت جلو اما با روندی کند ارزیابی کرد.

مشابه دوره‌های قبلی به محض پیشرفت اندک در مذاکرات، رسانه‌های غربی با انتشار اخبار هدفمند و غیر واقعی مدعی می‌شوند که ایران از مواضع اصولی خود عقب‌نشینی کرده است.

در همین خصوص یک مقام مطلع حاضر در مذاکرات وین، گفت: هیئت مذاکره‌ کننده ایرانی همچون دوره‌های قبلی همچنان بر دستیابی به توافقی قوی، پایدار و قابل اتکاء متمرکز است و این مسیر تا احقاق حقوق ملت ایران و اطمینان از عدم تکرار رفتارهای زیاده‌خواهانه و غیر قانونی آمریکا ادامه خواهد یافت.

  • اظهارات و ادعاهای یک مقام اروپایی:

خبرگزاری فرانسه به نقل از آنچه یک مقام ارشد اروپایی خواند، مدعی شد: پیشنهاد اروپا آخرین و بهترین متن برای بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با ایران است.

وی افزود که اتحادیه اروپا پیش نویس توافق مذکور با ایران را ارائه کرد.

به ادعای وی، متن ارائه شده توسط هماهنگ کننده اروپایی برای مذاکرات بیشترین چیزی است که همه طرف ها می توانند ارائه کنند.

این مقام اروپایی در بخش دیگری ادعا کرد: پس از یک سال و نیم مذاکره بر سر توافق هسته ای زمان تصمیم گیری های نهایی فرارسیده است.

-واکنش وزارت خارجه آمریکا به پایان این دور از گفت وگوهای وین

وزارت خارجه آمریکا در پی پایان این دور از گفت وگوهای وین در بیانیه ای مدعی شد: متن اتحادیه اروپا تنها اساس ممکن برای احیای برجام است.

این بیانیه مدعی است: آمریکا آمادگی دارد تا بر اساس اتحادیه اروپا به سرعت به توافق برسد.

-گفت وگوی امیرعبداللهیان و بورل

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان عصر دوشنبه در تماس تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با وی در مورد تحولات دور تازه گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین به بحث و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس با تأکید بر اینکه هیات مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور داشته و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه داد، اظهار داشت: دیدگاه‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره ایده‌های ارائه‌شده از سوی انریکه مورا به وی‌ منتقل شده است و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند.

امیرعبداللهیان ضمن تمجید از تلاش‌های هماهنگ‌ کننده جهت تسهیل دستیابی به توافق، تصریح کرد که توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران بوده و رفع پایدار موثر تحریم‌ها را تضمین نماید.

جوزپ بورل، مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این گفت وگوی تلفنی اظهار داشت: معتقدم در دور اخیر گفت وگوهای وین ، پیشرفت نسبی حاصل شده است؛ ارزیابی من از این مرحله مذاکرات مثبت است؛ ما به عنوان هماهنگ کننده به تلاش های خود برای نزدیک تر کردن دیدگاه ها تا رسیدن به نتیجه خوب برای همه طرفها ادامه خواهیم داد.

امیرعبداللهیان نیز در پایان ابراز امیدواری کرد که با واقع‌بینی و اجتناب از اتخاذ مواضع غیرسازنده، به خصوص از سوی آمریکا، مسیر دستیابی به توافق هموار شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *