جرم انگاری پناهجویی؛ حربه یونان برای حبس طولانی مدت پناهجویان

13:46 - 18 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۰۳۲۸۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
یونان از رویکرد جدیدی علیه پناهجویان استفاده می‌کند که ناقض حقوق بشر است.

خبرگزاری میزان – یونان پس از مواجهه با موج گسترده انتقادها درباره نقض حقوق بشر در موضوع مهاجران رویکرد خود را تغییر داده است.

جدیدترین اخبار و گزارش‌ها از وضعیت پناهجویان در یونان خط سیر جدید و هولناکی را نشان می‌دهند.

  1. یک پناهجوی 26 ساله افغانستانی به اتهام به خطر انداختن جان پسر پنج ساله اش که در نهایت به مرگ وی منجر شد، به 10 سال زندان محکوم شد.
  2. یک دادگاه تجدیدنظر در یونان دو پناهجوی ۱۸ ساله افغانستانی را که برای به آتش کشیدن اردوگاه «موریا» در سال ۲۰۲۰ مجرم شناخته بودند، به چهار سال زندان محکوم کرد.
  3. سه پناهجوی سوری نجات یافته از قایق واژگون شده در آب‌های یونان در دسامبر 2021، در مه 2022 در مجموع به 439 سال زندان محکوم شدند.
  4. یک پناهجوی سومالیایی پس از نجات جان 33 پناهجو به اتهام قاچاق انسان به 142 سال زندان محکوم شد.
  5. دو پناهجوی افغانستانی به دلیل نجات جان پناهجویان دیگر به قاچاق انسان متهم شده و به 50 سال زندان محکوم شدند.

به گزارش «الجزیره و اینفومیگرنتز»، واکنش‌های خشونت آمیز بازیگران دولتی در مرزهای زمینی و دریایی در سراسر اروپا در مواجهه با پناهجویان به موضوعی عادی تبدیل شده است.

اما محاکمه پناهجویان با اتهام‌های مشابه در سال‌های اخیر در یونان، ایتالیا و شماری دیگر از کشورهای اروپایی مشاهده شده است.

این واقعیت غم انگیز جمعیتی از پناهجویان گرفتار در زندان‌های یونان ایجاد کرده است که از آن با عنوان «جرم انگاری پناهجویی» یاد می‌شود.

 آشکار است که چارچوب قانونی موجود در سطح اروپا و یونان به شکل ناکارآمدی بدون مجازات قاچاقچیان انسان، پناهجویان را هدف قرار می‌دهد.

کارشناسان حقوق بین الملل و حقوق بشر، محاکمه‌های پناهجویان در یونان را بخشی از الگوی گسترده تر دولت‌های اروپایی برای جرم انگاری تلاش‌های پناهجویان می‌دانند تا از ورود آن‌ها جلوگیری کنند.

نخست وزیر یونان در واکنش به انتقادها از رویکرد جدید علیه پناهجویان ادعا می‌کند که اقدام غیرقانونی در قبال پناهجویان انجام نشده و مقام‌ها و مسئولان برای اجرای سیاست مهاجرتی «سخت اما منصفانه» مبتنی بر رعایت حقوق بشر از قانون پیروی می‌کنند.

یونان در سال‌های گذشته به دلیل بحران پناهجویی و واکنش غیرقانونی به این بحران در سراسر جهان شناخته شده است.

از زمان آغاز بحران پناهجویی در سال 2015، چیزهای زیادی تغییر کرده است و اردوگاه های پناهجویی در یونان به لطف کمک‌های کشورهای اروپایی که به دنبال مسدود کردن جریان مهاجرت در همین یونان هستند، کمی در مسیر بهبود شرایط قرار گرفته اند؛ اما دو موضوع مهم در این رابطه وجود دارند: افزایش موارد به عقب راندن غیرقانونی قایق‌های مهاجران و محاکمه‌های متعدد پناهجویان در جزایر یونان.

سازمان‌های بین‌المللی و بشردوستانه به صورت مرتب و روزافزونی تخلفات دولت یونان در مقابله با پناهجویان را گزارش می‌کنند و کارزارهای مختلفی با هدف آشکار کردن نقض حقوق بشر پناهجویان از سوی دولت یونان فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *