وضعیت موریا 2 سال پس از آتش سوزی؛ رشد روزافزون افسردگی و خودزنی پناهجویان

13:22 - 18 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۳۶۸۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دو سال از آتش سوزی موریای یونان می‌گذرد و هنوز هزار و 700 پناهجو در اردوگاه موقت با رنج و عذاب روزگار می‌گذرانند.

خبرگزاری میزان – دو سال پیش، اردوگاه پناهجویی «موریا» در «لسبوس» یونان دچار آتش سوزی شد اما پناهجویان همچنان در خرابه‌های بدنام ترین اردوگاه پناهجویی اروپا زندگی می‌کنند.

به گزارش «گاردین»، «موریا» نام اردوگاه پناهجویان در «لسبوس» یونان محصور به سیم خاردار بلند و پر از موش یود که پیشتر یک پایگاه نظامی محسوب می‌شد؛ تصمیم به تبدیل کاربری آن در پی موج شدت یافته مهاجرت اخذ شد.

در سپتامبر 2020 هزار و 200 پناهجو در «موریا» ساکن بودند؛ معادل جمعیتی سه برابر ظرفیت واقعی اردوگاه.

این اردوگاه که تا همان زمان هم لکه ننگی بر به اصطلاح اعتبار دموکراتیک اروپا محسوب می‌شد، اکنون و دو سال پس از آتش سوزی، نماد بی بدیل بی اعتباری اروپا در زمینه مهاجرت و حقوق بشر است.

تا هفته‌ها، پناهجویان آواره شده در خیابان‌ها می‌خوابیدند؛ غذایی برای خوردن نداشتند؛ ...

اگرچه متهمان به ایجاد آتش سوزی عمدی در «موریا» همچنان در زندان هستند، پناهجویان می‌گویند در اردوگاه موقتی که برای اسکانشان در ساحل ساخته شده در زمستان از باد و سرمای شدید و در تابستان از گرمای مرگبار رنج می‌کشند.

 در اوایل سال جاری هزار و 700 نفر در این اردوگاه موقت زندگی می‌کردند؛ اگرچه دولت یونان در حال بازگرداندن پناهجویان به کشورهایشان است، اما آن دسته از پناهجویانی که با درخواستشان موافقت شده نیز همچنان بلاتکلیف در این اردوگاه موقت هستند.

پناهجویان از مشکلات عمیق مانند افسردگی ناشی از بلاتکلیفی و زندگی در اردوگاه زندان مانند رنج می‌برند.

سیاست‌های مهار اتحادیه اروپا نه تنها به دلیل به دام انداختن پناهندگان در جزایر خط مقدم مانند «لسبوس»، بلکه به خاطر ایجاد یک بحران بهداشت روانی که منجر به افزایش شدید اقدام به خودکشی و موارد خودزنی شده است، مقصر شناخته شده است.

اگرچه مقام‌های یونان، از «موریا» به عنوان کابوسی یاد می‌کند که سوخت و تمام شد اما، این اردوگاه بدنام به راحتی فراموش نمی‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *