همدستی اتحادیه اروپا با یونان در نقض حقوق بشر؛ عقب راندن پناهجویان با شکنجه

13:00 - 28 خرداد 1401
کد خبر: ۴۳۱۷۰۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
براساس گزارش جدیدی که مقام‌های ترکیه منتشر کردند، یونان به طرز وحشیانه ای با مهاجران در دریای اژه برخورد می‌کند.

خبرگزاری میزان – نهاد بازپرسی ترکیه در گزارش جدیدی که از برخورد دولت یونان با مهاجران و پناهجویان در دریای اژه منتشر کردند، ابعاد ضد حقوق بشری گسترده ای را افشا کردند.

به گزارش « libyanexpress»، براساس گزارش مذکور با عنوان «غرق شدن حقوق بشر در دریای اژه» که نقض قوانین بین المللی مهاجرت از سوی «آتن» را افشا می‌کند، آورده است که یونان از سال 2020 نزدیک به 42 هزار پناهجو را به عقب رانده است.

براساس داده های اداره مدیریت مهاجرت ترکیه که در گزارش مذکور مورد استفاده قرار گرفته، نیروهای یونانی در مجموع 41 هزار و 523 پناهجو را بین سال های 2020 تا 2022 به عقب رانده اند.

گزارش مذکور تاکید دارد «این به عقب راندن‌ها به خودی خود خلاف قوانین بین المللی است و بسیاری از اقدام‌های انجام شده برای عقب راندن پناهجویان با نقض شدید حقوق بشر همراه است.»

گزارش مذکور با اشاره به این که 98 درصد از عقب راندن‌ها شامل شکنجه و بدرفتاری بوده و 88 درصد از 8 هزار پناهجویی که به مرز یونان رفته بودند، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

براساس این گزارش «97 درصد پناهجویان مورد سرقت، 5 درصد مورد تجاوز جنسی و 8 درصد مورد شوک الکتریکی قرار گرفتند؛ 49 درصد از پناهجویان نیز ناچار به درآوردن لباس و 16 درصد غرق شده اند.»

در این گزارش تاکید شده که 68 درصد پناهجویان در مرز یونان در معرض خشونت و آزار قرار گرفته یا شاهد خشونت بوده اند؛ در نتیجه این اقدامات به عقب راندن در خشکی، 53 پناهجو در سال گذشته جان باختند، از جمله 33 نفر که یخ زدند.

گزارش مذکور همچنین فاش کرد که در شیوه‌های به عقب راندن مورد استفاده یونان در دریا، پناهجویان به داخل دریا پرتاب می‌شدند؛ آن هم در شرایطی که گاهی اوقات دستانشان بسته شده و گاهی اوقات جلیقه نجات نداشتند.

 این امر منجر به مرگ هشت پناهجو در سال گذشته و سه پناهجوی دیگر تا پایان ماه می سال 2022 شد.

نکته مهم این که آژانس گارد مرزی و ساحلی اتحادیه اروپا در اقدام‌های یونان مشارکت داشته و از بسیاری از این اقدام‌ها حمایت کرده و بسیاری از آن‌ها را نادیده گرفته است.

اعداد مذکور صرفا نوک کوه یخ برخورد وحشیانه دولت یونان با پناهجویان هستند؛ زیرا دولت یونان دسترسی به مکانیسم شکایت و گزارش تخلفات را برای پناهجویان مسدود کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *