تاثیر تعصب نژادی بر وضعیت سیاه‌پوستان آمریکا/ از بی‌خانمانی تا مراقبت‌های بهداشتی ناکافی

11:36 - 02 خرداد 1401
کد خبر: ۴۲۸۰۱۱۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نژادپرستی و تعصب در بخش‎های مختلف، تاثیر بسیاری بر وضعیت سیاه‌پوستان در آمریکا داشته است.

خبرگزاری میزان - پایان دادن به نابرابری‌ها در بخش سلامت سیاه‌پوستان یک اولویت برای کارشناسان حقوق بشری در آمریکاست.

به گزارش «news.usc» (دانشگاه کالیفرنیای جنوبی)، تحقیقات دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) بر این واقعیت تأکید می‌کند که تعصب در جوامع، سیاست و سیستم‌های اقتصادی آمریکا یک آسیب جدی برای سلامت سیاه‌پوستان آمریکایی است.

موضوع ملی «تاریخ سیاه‌پوستان 2022»، «سلامت و تندرستی سیاه‌پوستان»، موضوعی بود که محققان USC در تمام طول سال درباره آن بحث می‌کنند. برخی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بهداشت عمومی و پزشکی در آمریکا، نژادپرستی خود را یک بحران بهداشت عمومی اعلام کرده‌اند و توجه افکار عمومی و مقامات را به آسیب تبعیض نژادی به سلامت جلب می‌کنند.

کارشناسان، نژادپرستی را در زمینه‌های مختلف مورد توجه کار خود قرار داده‌اند؛ مرگ و میر مادر، جنین و نوزاد، بی‌خانمانی، فقر، آلزایمر و سایر بیماری‌ها.

شواهدی که محققان  جمع‌‌آوری کرده‌اند، ارتباط بین نژادپرستی و مسائل بهداشتی را نشان داده و تاکید می‌کند که تعصب در جوامع، سیاست و سیستم‌های اقتصادی آمریکا آسیبی جدی برای سیاه‌پوستان آمریکایی است.

به عنوان مثال «تیان پارکر دومینگوئز»، استاد بالینی در دانشکده مددکاری اجتماعی کالیفرنیا، تفاوت‌های نژادی را در پیامدهای نامطلوب تولد و مرگ و میر نوزادان مطالعه می‌کند.

«پارکر»، می‌گوید «از بین تمامی گروه‌های نژادی و قومی در آمریکا، زنان سیاهپوست به احتمال زیاد زایمان‌های زودرس دارند و نوزادان آنها در دوران بارداری، در حین زایمان یا در سال بعد از زایمان می‌میرند».

آمار نشان می‌دهد که نابرابری‌ها گسترده است اما اثرات مضر نژادپرستی در خیابان‌های «لس آنجلس» آشکار است؛ نرخ بالای بی‌خانمانی برای رنگین‌پوستان و شواهدی از «تفکیک مسکونی» نتیجه یک تحقیقات جدید است.

سیاه‌پوستان حدود 13 درصد از جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند اما 39 درصد افراد بی‌خانمان و نیمی از خانواده‌های بی‌خانمان دارای فرزند از این گروه نژادی در آمریکا هستند.

یک استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید «تأثیر نامتناسب بی‌خانمانی بر آمریکایی‌های آفریقایی تبار به دلیل نژادپرستی نظام‌مند است که جمعیت ما را از فرصت‌های آموزشی، فرصت‌های شغلی و فرصت‌های مسکن محروم می‌کند. این مورد در طول تاریخ وجود داشته و تا به امروز ادامه دارد.»

بزرگسالان سیاه‌پوست در آمریکا به طور نامتناسبی تحت تأثیر برخی بیماری‌ها قرار می‌گیرند و این موضوع با حضور بسیار محدود در آزمایشگاه‌ها همراه است. این موضوع می‌تواند پیامدهای ناگواری برای اعضای جامعه سیاه پوستی داشته باشد که دو برابر بیشتر از سفید پوستان در معرض خطر هستند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *