مروری بر خشونت نیروهای امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه خبرنگاران

12:48 - 25 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۶۷۳۱۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هدف قرار گرفتن شیرین ابوعاقله از سوی نظامیان صهیونیست بار دیگر موضوع حمله به روزنامه‌نگاران را در کانون توجه قرار داد.

خبرگزاری میزان – شهادت «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار شبکه الجزیره، نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی خبرنگاران فلسطینی را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش «الجزیره»، این واقعیت طاقت‌فرسا زندگی تحت اشغال است که اکثر صبح‌ها، فلسطینی‌ها با خبر دستگیری یا کشتن مردم توسط رژیم صهیونیستی از خواب بیدار می‌شوند.

خبرنگاران به عمد از سوی رژیم صهیونیستی هدف قرار می‌گیرند

رژیم صهیونیستی مدعی است که احتمالا «شیرین ابوعاقله» از سوی فلسطینیان هدف قرار گرفته است؛ این ادعای بی‌اساس در حالی مطرح می‌شود که تصاویر، ویدئوهای ضبط شده و شهادت حاضران در صحنه تیراندازی به وضوع تایید می‌کند که نظامیان رژیم صهیونیستی به سمت «ابوعاقله» شلیک کرده‌اند.

اگرچه قتل خبرنگار الجزیره از سوی نظامیان صهیونیست شوک برانگیز و تلخ است اما جای تعجب ندارد؛ سال‌هاست که رژیم صهیونیستی خبرنگارانی را که تحولات اراضی اشغالی فلسطین را پوشش می‌دهند، هدف قرار داده، ده‌ها خبرنگار را کشته و صدها تن دیگر را مجروح و زندانی کرده است.

قتل «ابوعاقله» بلافاصله خاطرات «یاسر مرتجی»، روزنامه‌نگار جوان فلسطینی در غزه را زنده می‌کند که در سال 2018 هنگام پوشش خبری «راهپیمایی بزرگ بازگشت» به ضرب گلوله تک‌تیراندازان صهیونیست به شهادت رسید.

در مواردی که حمله پلیس رژیم صهیونیستی به خبرنگاران به قتل آنها منجر نشده، آسیب‌های جدی و در پاره‌ای موارد معلولیت‌های مادام العمر را برای آنها در پی داشته است.

در سال 2019، «معاذ عمارنه»، روزنامه نگار فلسطینی پس از شلیک گلوله فولادی با پوشش پلاستیکی توسط نیروهای اشغالگر صهیونیست چشم خود را از دست داد.

به گفته سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی (PJS)، از زمان اشغال کرانه باختری، قدس شرقی و غزه توسط رژیم صهیونیستی در سال 1967، برآورد می‌شود که 86 خبرنگار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. بیش از نیمی از آنها در سال‌های پس از 2000 هدف قرار گرفته‌اند.

تنها بین سال‌های 2020 تا 2022، PJS  می‌گوید که شش روزنامه نگار فلسطینی در کرانه باختری و غزه اشغالی به شهادت رسیده‌اند.

حمله پلیس آمریکا به خبرنگاران

اما این موضوع تنها محدود به رژیم صهیونیستی نبوده و نگاهی به اعتراضات در آمریکا طی سال‌های اخیر نیز واقعیت مشابهی را برملا می‌کند.

قتل «جورج فلوید»، شهروند سیاه‌پوست آمریکا به دست پلیس در شهر «مینیاپولیس»، اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشت؛ این تظاهرات که بسیاری از ایالت‌های آمریکا را در بر گرفت یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات در آمریکا طی سال‌های اخیر به شمار می‌رود.

به گزارش «الجزیره»، سازمان دیده‎‌بان حقوق بشر در سال 2020 بیش از 400 مورد نقض آزادی مطبوعات را دریافت کرده است.

با تلاش کارکنان رسانه‌ها برای پوشش موقعیت‌های ناآرام در جریان اعتراضات پس از قتل «فلوید»، تعداد زیادی از آنها توسط پلیس دستگیر، تهدید یا مورد حمله قرار گرفتند.

ردیاب آزادی مطبوعات آمریکا که در سال 2017 راه اندازی شد، موارد بسیاری از حمله به خبرنگاران از سوی پلیس و یا تهدید آنها را ثبت کرده است.

بین سال‌های 2017 تا 2019، این گروه غیردولتی سالانه بین 100 تا 150 تخلف علیه مطبوعات را ثبت کرده است؛ با این وجود در پی قتل جورج فلوید و تنها در طول بیش از 2 هفته بیش از 400 مورد تخلف را ثبت کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا حقوق بشر

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *