احیای دریاچه ارومیه به 15هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد/ پرداخت خسارت به زارعان و کشاورزان اطراف دریاچه

14:10 - 25 مرداد 1393
کد خبر: ۲۵۰۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
خبرگزاری میزان: دبیر اجرایی دریاچه ارومیه با اشاره به پرداخت خسارت به زارعان و کشاورزان اطراف دریاچه به دلیل استفاده از محل صرفه جویی آب زراعی گفت: طبق شاخص های اقتصادی در سال 1393 احیاء دومین دریاچه آب شور جهان به 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

: دبیر اجرایی دریاچه ارومیه با اشاره به پرداخت خسارت به زارعان و کشاورزان اطراف دریاچه به دلیل استفاده از محل صرفه جویی آب زراعی گفت: طبق شاخص های اقتصادی در سال 1393 احیاء دومین دریاچه آب شور جهان به 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

عیسی کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان درباره آخرین وضعیت احیاء دریاچه ارومیه با توجه به آغاز پروژه احیای «آرتمیا» که یکی از آبزیان مختص دریاچه ارومیه است، گفت: اتمام وضعیت احیاء این دریاچه بستگی به میزان بودجه دارد. به عبارتی به هر میزان که دولت اعتبارات تخصیص یافته به آن را پرداخت کند برنامه عملیات احیاء نیز بهتر پیش خواهد رفت، در صورت تاخیر در بودجه نمی توانیم وضع موجود را حفظ کنیم و تاثیر اقدامات انجام شده نیز محو خواهد شد.


وی با بیان این مطلب که اجرای برنامه ها و تدابیر مربوط به احیاء به 2 سال زمان نیاز دارد، در ادامه افزود: این در حالی است که باید به تعدادی از زارعان و کشاورزان اطراف دریاچه خسارت بپردازیم، این خسارت مربوط به میزان آب مصرفی زارعان می شود که برای احیاء وارد دریاچه شده است، زیرا این آب به خودی خود وجود خارجی ندارد و ما آن را از محل صرفه جویی کشاورزان تامین کرده ایم.
وی همچنین درباره بودجه اختصاص یافته برای احیاء دومین دریاچه آب شور جهان اظهار کرد: اعتبار تخصیص یافته برای اجرای فاز نخست در سال جاری یک هزار و 467 میلیارد تومان است و پیش بینی می شود کل بودجه مورد نیاز برای احیاء این دریاچه در برنامه 2ساله ای که در نظر گرفته ایم طبق شاخص های اقتصادی در سال 1393 عددی برابر با 15 هزار میلیارد تومان خواهد بود.


دبیر اجرایی دریاچه ارومیه ادامه داد: بخش اول این مطالعات 2 ماه پیش پس از اتمام، توسط دولت تصویب و ابلاغ شد و بخش دوم آن نیز که ماه پیش تمام شده و به تصویب دولت رسیده است که امیدواریم این هفته توسط دولت ابلاغ شود.
کلانتری افزود: بخشی از عملیات اجرایی مربوط به این طرح از 6 ماه دوم سال یعنی از شهریورماه آغاز خواهدشد، اما پیش از این مرحله باید ابتدا آنچه که توسط دولت تصویب شده است، ابلاغ شود تا سازمان برنامه و بودجه، اعتبارات مورد نیاز را به این امر اختصاص دهد. از سوی دیگر سازمان های اجرایی همانند جهاد کشاورزی و وزارت نیرو اقدامات مربوط به خود در این طرح را باید انجام دهند.


وی در پایان با اشاره به وجود مسائل بیولوژیک در دریاچه ارومیه درباره وضعیت کنونی دومین دریاچه آب شور جهان و رشد «آرتمیا» توضیح داد: در حال حاضر وسعت آب حدود 1500 کیلومتر مربع و حجم آب حدود 1700 میلیون متر مکعب است. زمانی که در ارتفاع 1274.1 متر از سطح دریا وسعت آب حدود 4 هزار و 300 کیلومتر مربع وحجم آن 14.5 میلیارد متر مکعب برسد غلظت نمک حدود 25 درصد می رسد و فراز اکولوژیک ایجاد می شود و «آرتمیا» که گونه اصلی دریاچه ارومیه و برای ما مهم است، رشد می کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *