لزوم تخصیص اعتبار برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام/ مصرف آب حاوی نیترات جان مردم استان را می‌گیرد

12:58 - 15 مرداد 1393
کد خبر: ۲۰۳۶
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان: نمایندگان مجلس، استاندار، مدیران استانی و کارشناسان استان چهارمحال و بختیاری بالاتر بودن بیکاری از متوسط نرخ کشوری، مصرف آب شرب حاوی نیترات، کمبود آموزش و مشکلات ناشی از بیکاری و عدم اشتغال کافی در روستاها و نبود اعتبارات لازم برای تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی در این استان را از مهمترین معضلات و مشکلات چهار محال و بختیاری خواندند و خواستار رسیدگی جدی اعضای کابینه در ششمین سفر استانی دولت یازدهم به این استان شدند.

: نمایندگان مجلس، استاندار، مدیران استانی و کارشناسان استان چهارمحال و بختیاری بالاتر بودن بیکاری از متوسط نرخ کشوری، مصرف آب شرب حاوی نیترات، کمبود آموزش و مشکلات ناشی از بیکاری و عدم اشتغال کافی در روستاها و نبود اعتبارات لازم برای تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی در این استان را از مهمترین معضلات و مشکلات چهار محال و بختیاری خواندند و خواستار رسیدگی جدی اعضای کابینه در ششمین سفر استانی دولت یازدهم به این استان شدند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ، استان چهارمحال و بختیاری با ۱۶۵۳۳ کیلومتر مربع وسعت یکی از مرتفعترین استان های کشور است که حدود 900 هزار نفر جمعیت دارد ولی علی رغم ظرفیت بالای این استان در زمینه گردشگری و تاریخی یکی از محرومترین استان های ایران است و میزان بیکاری افراد در این استان از متوسط نرخ کشوری نیز بالاتر است و با اینکه این استان 10درصد از آب مورد نیاز کشور را تامین می کند، ولی مردم این منطقه از نظر دسترسی به آب شرب سالم، با مشکل روبرو بوده و از آب حاوی نیترات بالا که مرگ تدریجی افراد را به همراه دارد، مصرف می کنند همچنین تعدادی از طرح های عمرانی این شهر به دلیل نبود سرمایه به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده است.

این در حالی ست که ششمین سفر استانی هیات دولت همزمان با اولین سال فعالیت دولت یازدهم به این استان صورت گرفته و رئیس جمهور در بدو ورود به شهرکرد با ابراز خرسندی و امیدواری از همزمانی این سفر با اولین سالگرد شروع کار دولت، بر این مهم تاکید کرد که حامل دستاوردهای مهمی برای توسعه این استان است همچنین از دیدار با مردم غیور و عشایر، آشنائی با نظرها و مرور مطالبات مردم، استعدادهای برتر، فرهیختگان و مسئولان استان به عنوان مهم ترین اهداف این سفر یاد کرد.

تعدادی از نمایندگان منتخب مردم این استان در مجلس شورای اسلامی و کارشناسان در گفت و گو با خبرنگار سیاسی میزان به مشکلات و عوامل زمینه ساز محرومیت در این منطقه اشاره داشته اند که در به آن اشاره می شود.

آمار بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری از متوسط نرخ کشوری نیز بالاتر است

بیکاری در بین مردم استان چهارمحال و بختیاری بویژه در بین جوانان این استان بالاتر از نرخ متوسط کشور است، از این موضوع به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مردم استان یاد می شود، حمیدرضا عزیزی فارسانی در مورد مشکلات موجود در استان چهارمحال وبختیاری، اظهار کرد: بحث اشتغال مهم ترین مشکل مردم این استان است و آمار بیکاری در این استان از متوسط نرخ کشوری نیز بالاتر است چراکه امکانات لازم در زمینه اشتغال زایی در این منطقه وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری 10 درصد آب کشور را تامین می کند، افزود: این استان به دلیل نداشتن امکانات لازم برای ایجاد شبکه به منظور تولید آب لوله کشی با مشکلات عدیده ای مواجه است ضمن اینکه تنها 7درصد آب تولید شده در این استان را مردم این منطقه مصرف کرده و مابقی آب تولید شده به استان های مجاور فرستاده می شود و اگربا مصوبه مجلس شورای اسلامی 5 درصد از هزینه این آب به توسعه خود استان اختصاص یابد بسیاری از مشکلات فوق الذکر حل می شود.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس نهم تصریح کرد: این استان با وجود داشتن فرودگاه بین المللی تنها در هفته 2 پرواز به تهران دارد و در مورد جاده ها نیز با اینکه جنوب و مرکز کشور را به هم متصل می کند ولی از جاده های امنی برخوردار نیست همچنین این استان با وجود داشتن منابع اکوتوریسم و رتبه پنجم در جذب توریست، به دلیل مشکلات زیرساختی در بخش گردشگری نتوانسته از درآمد حاصل از این صنعت به خوبی در جهت بهبود شرایط این استان بهره ببرد.


عزیزی فارسانی نبود امکانات برای تامین گاز این منطقه را از دیگر مشکلات این استان دانست و خاطر نشان کرد: در زمینه گازرسانی نیز با اینکه لوله های گاز استان خوزستان از این منطقه عبور داده شده ولی بسیاری از روستاهای این استان فاقد گاز هستند در نهایت امیدواریم با حضور رییس محترم جمهور در این استان و بازدیدشان از بخش های مختلف بتوانیم گام موثری در جهت رفع این مشکلات برداشته و شرایط زندگی مردم این استان را بهبود بخشیم.

مرگ تدریجی افراد با مصرف آب شرب حاوی نیترات در استان چهارمحال و بختیاری

اما مشکل مهم دیگر در استان غنی و بکر چهارمحال و بختیاری استفاده از آب شرب حاوی نیرات است. وقتی به بررسی بیشتر این موضوع می پردازیم متوجه می شویم که 10 درصد آب شرب کشور توسط این استان تامین می شود، اما این آب برای مصرف اسان های همجوار و همسایه چهارمحال استفاده می شود و بیشتر مردم این استان هم اکنون از آب حاوی نیترات استفاده می کنند. امیر عباس سلطانی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی با اشاره به مشکلات عدیده استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: مهم ترین مشکل استان چهارمحال و بختیاری در حوزه آب است و با اینکه 10 درصد آب کشور از این استان تامین می شود ولی در زمینه آب شرب و آب صنعتی و کشاورزی با مشکلات جدی روبرو است کمااینکه آب آشامیدنی مردم این استان حاوی مقدار زیادی نیترات است که به طور قطع مصرف آن موجب مرگ تدریجی افراد می شود و کشاورزی این منطقه نیز به دلیل کمبود آب رو به نابودی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ناامن بودن جاده ها را از دیگر مشکلات این استان دانست و افزود: با وجود اینکه این استان از جاده های استراتژیک در کشور برخوردار است و منطقه جنوب را به مرکز کشور وصل میکند ولی این جاده ها به دلیل برخی از مشکلات به پرترافیک ترین جاده های کشور تبدیل شده که بیشترین تلفات جانی و مالی را رقم میزند.

سلطانی با بیان اینکه این استان برای بهره برداری از بخش صنایع و معادن به حمایت نیاز دارد، تصریح کرد: بسیاری از پروژه های عمرانی این استان به دلیل مشکلات موجود به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمده و صنعت گردشگری این استان نیز به دلیل مشکلات زیر ساختی مورد غفلت واقع شده است که امیدواریم بتوانیم راه حل این مشکلات را به رییس جمهور محترم که روز چهارشنبه به این استان سفر می کنند، پیشنهاد دهیم و با عنایات ایشان در زمینه بهبود وضعیت این استان تدابیری بیندیشیم.

یکی از کارشناشان ارشد کارآفرینی در طی مصاحبه ای روستاها را یکی از مهم ترین مراکز زندگی در استان چهارمحال و بختیاری دانست که هر کدام از این روستاها دارای ظرفیت و پتانسیل خاصی است که در صورت مدیریت صحیح در زمینه بهره برداری از منابع موجود در آن ها می توان تحول عظیمی در بهبود اوضاع این استان را شاهد بود.

توسعه آموزش در روستاها می توان زمینه توسعه روستاهای استان چهارمحال و بختیاری را فراهم کرد

از سویی دیگر سید جلال الدین موسوی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های پر ظرفیت و پر پتانسیل برای توسعه در تمام حوزه ها است، عنوان کرد: با وجود ظرفیت ها و پتانسیل ها، این استان همچنان دارای افراد بیکار و درآمد کم است.

وی بیان کرد: بسیاری از روستاها دارای آثار طبیعی و گردشگری هستند که باید با ایجاد سرمایه گذاری و افزایش امکانات رفاهی زمینه ورود مسافر و گردشگر را به این منطقه ها فراهم کرد و هنگامی مسافر ورود پیدا کند به صورت مستقیم اشتغال در روستا ایجاد می شود.

وی اظهار کرد: بسیاری از روستاها این استان دارای صنایع دستی خاص هستند و بسیاری دیگر دارای تولیدات غذایی با کیفیت محلی مانند رب انار روستای دورک اناری هستند که باید این استعداد ها به صورت کامل شناسایی شود و برای توسعه مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس کار آفرینی عنوان کرد: بسیاری از روستاها دارای منابع غنی گیاهان دارویی هستند که می توان در این روستا با سرمایه گذاری برای ساخت کارگاه فرآوری دارو های گیاهی زمینه توسعه روستاها را فراهم کرد.

وی بیان داشت: هزینه زندگی در روستاها بسیار کم است و با توسعه آموزش در روستاها می توان زمینه توسعه روستاهای استان چهارمحال و بختیاری را فراهم کرد و از مهاجرت مردم این روستاها به شهر ها وحاشیه نشینی انها جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: برگزاری دوره های کار افرینی در روستاها برای مردم باید در دستور کار قرار گیرد و این مهم می تواند اولین گام برای توسعه روستاها به شمار رود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی روستایی استانداری استان چهارمحال و بختیاری در طی مصاحبه ای توسعه مراکز تولید روستاها در این استان را راه حل مشکل بیکاری دراین استان دانست.

ایجاد اشتغال های روستایی در استان چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار می گیرد

ملک محمد محمودیان، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی روستایی استانداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: ایجاد اشتغال های روستایی در استان چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره بر اینکه اگر روستاها توسعه یافته تر باشند مراکز تولید نیز توسعه یافته تر خواهد بود، اذعان داشت: توسعه روستاها بیش از بیش باید مد نظر قرار گیرد چرا که روستا ها پایه های از تولید ملی در کشور و استان هستند.

محمودیان با بیان اینکه برای توسعه باید برنامه ریزی داشته باشیم و الزام توسعه و برنامه ریزی شناخت از هر نوع حوزه و موضوع کاری است، بیان داشت: از پتانسیل ها و خطرات در استان باید شناخت کافی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با مطالعه و شناخت برنامه ها، و اعتقاد به برنامه ریزی های خود داشته باشند، تصریح کرد: باید ارزیابی برنامه ها و اقدامات در هر اقدامی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای اسلامی روستایی استانداری استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل ها در استان چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: استان چهارمحال و بختیاری یکی از استانها پر روستای کشور است که باید از ظرفیت و پتانسیل روستاها در مسیر توسعه این روستاها گام بر داشت.

محمودیان بیان داشت: هریک از روستاهای چهارمحال و بختیاری باید در مسیر شناسایی ظرفیت های و استعدادها قرار گیرد و با شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل های آن منطقه در مسیر پیشرفت روستاها و استان تلاش کرد.

مردم استان چهار محال و بختیاری چهارشنبه و پنجشنبه پانزدهم و شانزدهم مردادماه میزبان رییس جمهور و هیات دولت هستند.

استاندار چهارمحال وبختیاری در جمع خبرنگاران این استان، سخنرانی رییس جمهوری در جمع مردم، دیدار با نخبگان و برگزاری نشست تخصصی با سرمایه گذاران برای رونق اقتصادی این استان را از محورهای این سفر برشمرد.

تخصیص اعتبار برای تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی استان چهار محال و بختیاری

ˈقاسم سلیمانی دشتکی، استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در این سفر مصوبه جدیدی برای استان به تصویب نمی رسد، گفت: در نشست هیات دولت در چهارمحال وبختیاری اعتبارات قابل توجه برای طرح های عمرانی نیمه تمام ملی و استانی که امسال و سال آینده تکمیل شود، اختصاص می یابد.

وی، زمینه سازی افزایش مشارکت بخش خصوصی در اجرا و تکمیل طرح های عمرانی نیمه تمام و دیدار رییس جمهوری با سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری در استان را از دیگر برنامه های این سفر اعلام کرد.

استاندار چهارمحال وبختیاری افزود: دولت در تلاش است از توان مالی و اعتباری شرکت های هلدینگ یا سرمایه گذاری نظیر شستا، بنیاد تعاون نیروهای مسلح، بنیاد مستضعفان و جانبازان، شرکت سرمایه گذاری غدیر و شرکت های مشابه برای تکمیل طرح های نیمه تمام عمرانی نظیر راه آهن، پروژه های گردشگری و راه سازی بهره گیری کند.

دولت یازدهم تاکنون 5 سفر استانی به خوزستان، هرمزگان، سیستان وبلوچستان، ایلام و لرستان داشته و چهارمحال وبختیاری ششمین میزبان کاروان تدبیر و امید است.

با وعده ای که رئیس جمهور در بدو ورود به استان چهارمحال و بختیاری داد، گویا دولت با جدیت تمام در پی حل مشکلات مردم این استان است، چراکه بیشتر مسائلی که از سوی نمایندگان مجلس، مدیران ارشد این استان و کارشناسان به عنوان معضل و مشکلات استان چهارمحال و بختیاری عنوان شد، مورد اهتمام مسئولان ارشد کشور قرار گرفته و سخنان رئیس جمهور، برخی وزیران و معاونان رئیس جمهور در خصوص عزم دولت برای حل مشکلات این استان از جمله رسیدگی به طرح های نیمه تمام و توجه به روستاها که از سوی استاندار و برخی نمایندگان مجلس و کارشناسان مورد اشاره قرار گرفت، گویای این موضوع است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *