ایران نقش محوری در خاورمیانه دارد/عربستان در خصوص سوریه با فکر بازتری برخورد کند

17:52 - 27 مهر 1394
کد خبر: ۸۹۵۰۴
خبرگزاری میزان - وزیر خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود گفت: ایران نقش مهمی در خاورمیانه دارد و باید تلاش کرد این نقش مفیدتر باشد.
به گزارش گروه بین الملل ، روز دوشنبه (امروز) «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه آلمان در نشست خبری مشترک با «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان حضور پیدا کرد.

شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد در این نشست که در ریاض برگزار شده الجبیر گفته با همتای آلمانی خود مسائل مهم خاورمیانه را مورد بررسی قرار داده که توافق هسته‌ای با ایران یکی از این موارد است.

اشتاین‌مایر گفت با مقامات سعودی درباره بحران سوریه گفت‌وگو کرده‌ایم و گفتیم باید با اتخاذ اقدامات موازی از یک سو با داعش جنگید و از سوی دیگر حل بر سیاسی بحران پافشاری کرد اما از عربستان می‌خواهیم نسبت به این مسأله با فکر بازتری برخورد کند.

وی افزود: می‌خواهم این مسأله را روشن کنم که یکی از معارضان سوری به من گفت که بدون بشار اسد نمی‌توان وضعیت موجود این کشور را حل و فصل کرد؛ در آینده دور جایی برای اسد در سوریه نخواهد بود اما همه می‌دانند برای زمینه سازی به منظور انتقال سیاسی قدرت در سوریه اسد می‌تواند در قدرت باشد؛ همچنان در این کشور درباره سرنوشت اسد سردرگمی وجود دارد.

وزیر خارجه آلمان درباره حملات هوایی روسیه به خاک سوریه برای هدف قرار دادن مواضع داعش گفت که این مسأله وضعیت موجود را پیچیده تر کرده اما از گفت‌وگو و همکاری آمریکا و روسیه در این زمینه استقبال می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 گفت: پیشتر نیز گفته‌ام که امضای توافق به تنهایی به اعتماد سازی منجر نمی‌شود اما این توافق یک انتخاب پیش روی ایران است که می‌تواند به رهایی این کشور از نقشی که پیشتر اجرا کرده منجر شود.

وزیر خارجه آلمان گفت: به همین دلیل باید در چارچوب توافق اقدامات ایران تحت نظارت باشد و این مسأله می‌تواند آغاز همکاری ما با این کشور باشد؛ و می‌دانیم ک مسیر سختی پیش روی داریم اما این روند در از بین رفتن خلأی که در خاورمیانه ایجاد شده مفید خواهد بود.

وی افزود: ایران نقش مهمی در خاورمیانه دارد و باید تلاش کرد این نقش مفیدتر باشد.

از سوی دیگر عادل الجبیر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه ایران چه باید بکند تا نقشی در حل بحران سوریه داشته باشد مدعی شد ایران کشوری متجاوز است که خاک یک کشور عربی را اشغال کرده؛ اگر می‌خواهد نقشی در حل بحران داشته باشد باید نیروهای خود و نیروهای حزب الله را از سوریه خارج کند و دست از حمایت تسلیحاتی از بشار اسد بردارد.

وی افزود: بر اساس توافق ژنو 1 باید هیأتی انتقالی تشکیل شود و این هیأت مسئولیت ایجاد دولت انتقالی را در سوریه خواهد داشت و بعد از تشکیل کمیته انتقالی؛ اسد باید از قدرت کناره گیری کند و این مسأله‌ای است که ما بر آن پافشاری می‌کنیم.

الجبیر گفت: ما دوست داریم که با ایران روابط خوبی داشته باشیم در دهه 60 و 70 میلادی با این کشور روابط خوبی داشته‌ایم اما امیدواریم که این کشور مواضع خود را تغییر داده و اصول حسن همجواری را اجرا کند.

وزیر خارجه عربستان با این وجود گفت: ایران کشوری مسلمان و همسایه است که تاریخی کهن دارد و ارتباط داشتن با این کشور می‌تواند به سود خاورمیانه باشد به همین دلیل امیدواریم که این کشور سیاست‌های خود را در خاورمیانه تغییر دهد؛ الجبیر گفت نحوه اجرای توافق هسته‌ای ایران را پیگیری می‌کنیم تا فضای برقراری ارتباط با این کشور ایجاد شود.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *