باقری: قیمت تمام شده برای هر کتاب جدید بالای ۱۰۰ هزار تومان شده است!

11:07 - 02 فروردين 1401
کد خبر: ۷۸۴۵۶۳
یک نویسنده کتاب گفت: چنانچه کتاب‌ها با کیفیت و با مضمون‌های مورد توجه جامعه نوشته و منتشر شود قطعا می‌توان تاکید کرد که مخاطبان به خرید کتاب روی می‌آورند در عین حال اطلاعات ارزشمندی را به جامعه انتقال می‌دهد و این امر بر فرهنگ جامعه نیز تاثیر گذار خواهد بود.

زهرا باقری در گفت‌وگو با میزان پیرامون افزایش قیمت کاغذ و تاثیر آن بر روی قیمت کتاب گفت: بالا رفتن قیمت کاغذ یعنی افزایش فراوان قیمت کتاب که این مهم تاثیرات فراوانی را بر عرصه نشر و خرید علاقمندان به کتاب دارد من کتابی را برای انتشار به یک انتشاراتی سپردم، اما آنان اعلام کردند بخاطر افزایش قیمت کاغذ در بازار و نبود کاغذ دولتی قیمت پشت جلد گران خواهد شد و فعلا در نوبت انتشار مانده اکنون قیمت تمام شده برای هر کتاب جدید بالای ۱۰۰ هزار تومان شده تمام می‌شود.

وی پیرامون قرارداد‌هاى نویسندگان با ناشران بیان کرد: وضعیت برای قشر فرهیخته نویسنده با دشواری‌های فراوان روبرو است، نویسندگی دیگر نمی‌تواند به عنوان یک شغل آن هم برای سرپرست خانوار‌ها بشمار بیاید؛ بسیاری از افراد که به نویسندگی ادامه می‌دهند بخاطر علاقه به این مهم به و به عنوان شغل دوم به آن نگاه می‌کنند.

باقری تصریح کرد: فناوری جدید اتفاقات متعددی را پیش روی مخاطبان قرار داده است، گسترش کرونا نیز بر این امر کمک کرد لذا شاهدیم که بسیاری از مخاطبان به کتاب‌های الکترونیک گرایش پیدا کرده و در عین حال کتاب‌ها را با قیمت‌ها مناسبتری به دست می‌آورند بدین ترتیب گرایش به کتاب‌های الکترونیک و کتاب‌های صوتی افزایش چشم گیری پیدا کرده است از سوی دیگر باید تاکید کرد که قیمت بالای کاغذ نیز به فاصله گرفتن مردم از کتاب‌های کاغذی کمک بسیار کرده است.

وی افزایش کیفیت کتاب‌های تولید شده را عاملی برای جذب مخاطب دانست و اظهار کرد: چنانچه کتاب‌ها با کیفیت و با مضمون‌های مورد توجه جامعه نوشته و منتشر شود قطعا می‌توان تاکید کرد که مخاطبان به خرید کتاب روی می‌آورند در عین حال اطلاعات ارزشمندی را با جامعه انتقال می‌دهد و این امر بر فرهنگ جامعه نیز تاثیر گذار خواهد بود.

نویسنده کتاب «ناتا» به مزایای کیفیت کتاب‌ها اشاره و ابراز کرد: کتاب‌های با کیفیت ناشران را نیز بر سرذوق می‌آورد و شاهد افزایش کتاب‌های منتشر شده خواهیم بود، زیرا ناشران می‌دانند که سرمایه‌گذاری بر روی اینگونه کتاب‌ها بازگشت سرمایه را به سرعت بیشتری همراه خواهد کرد و با اشتیاق انتشار کتاب‌ها را در دستور کار قرار می‌دهند.

باقری بیان کرد: ذائقه شناسی و آشنایی به فنون نوشتاری از جمله نکاتی است که یک نویسنده باید متوجه آن باشد تا اعتماد مخاطب و سرمایگذار به عنوان ناشر را به خود جذب کند.

وی اشاره‌ای به روند تولید کتاب‌های کودک داشت و تاکید کرد: کتاب‌هایی گروه سنی کودکان که در سال‌های اخیر منتشر می‌شود از کیفیت بالاتری برخوردار شده است این کیفیت چه به لحاظ مضمون و چه به لحاظ گرافیک قابل توجه بوده و می‌تواند با گروه سنی کودک ارتباط بر قرار کند البته من معقتدم جای کار بسیاری در زمینه کتاب کودک وجود دارد، اما نمی‌توان تحول کتاب‌های کودک را طی سال‌های گذشته نادیده گرفت.

باقری خاطرنشان کرد: انتشاراتی‌های تخصصی در زمینه کتاب‌های کودک نیز طی سال‌ها اخیر افزایش قابل توجهی داشته و این امر به توسعه و رشد کیفیت کتاب گروه سنی کودک کمک فراوانی داشته است از سوی دیگر کتاب‌های مذهبی و دفاع مقدسی نیز که در حوزه کودک نوشته شده از کیفیت‌ها قابل توجهی برخوردار بود و این مهم به جذب کودکان کمک بیشتری می‌کند من معتقدم کتاب کودک باید به صورت کاغذی منتشر شود تا ارتباط لازم بین کودک و کتاب برای او شناخته شده و ملموس‌تر باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *